Net gemerkte moer overleden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Net gemerkte moer overleden?

Bericht door Japs » do 30 jun 2022, 20:52

Dag collega's,

In een van mijn kasten heb ik helaas laatst een dop gemist met het breken van doppen op de 13e dag. Hier is later nog een nazwerm van afgekomen. Op 22 Juni was de moer net aan de leg, eerste eitjes gezien. Inspectie van gisteren (29e) had dus net aan gesloten broed. Ik zag haar lopen op een van de ramen dus heb haar gepakt in een merkkluisje, gemerkt, en een paar minuutjes laten drogen.
Toen ik vanmorgen echter even voor de kasten keek zag ik tot mijn schrik dat ze afgestoken was en dood voorbij de vliegplank lag.
Dit heb ik nog niet eerder gezien en vraag me af of ik hier iets beter in had moeten/kunnen doen? De stift gebruik ik al langer en heb dit nog niet eerder meegemaakt. Weet iemand wat de bijen wellicht gedacht hebben?

Mvg, Japs

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Net gemerkte moer overleden?

Bericht door Hans van der Post. » do 30 jun 2022, 22:59

Bijen kunnen niet tegen een "verfluchtje". Althans dit volk.
Als je een jonge moer merkt wacht dan totdat ze in haar eigen bijen loopt. (zes weken)
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Net gemerkte moer overleden?

Bericht door A.A. Staals » vr 01 jul 2022, 07:30

Ik heb een vraag over het terug plaatsen van de moer. Waar heb je haar losgelaten.
Je hoort ze terug te zetten op het raam waar je haar afpakt. Zo niet grote kans dat ze wordt in gebal.

ad staals

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Net gemerkte moer overleden?

Bericht door Japs » vr 01 jul 2022, 14:28

Hi Hans, Ad,

Dankjewel voor de reacties.
@Hans Ik was me er van bewust dat de bijen niet van de lucht van oplosmiddelen houden, vandaar dat ik haar enkele minuten heb laten 'drogen'. Ga voortaan inderdaad 2 rondes wachten met het merken. Had dit niet verwacht, omdat we op de cursus geleerd hebben dat je ze prima direct kunt merken bij het laten inlopen. Of zou je dat ook afraden?

@Ad Ik heb haar inderdaad op een ander raam losgelaten. Nadat ik de moer in het merkkluisje heb gemerkt heb ik de kast weer dichtgemaakt en een donkere doek over gelegd om de bijen rustig te houden. Na het drogen heb ik de 'stop' uit het merkbuisje gehaald en het buisje horizontaal tussen 2 ramen gelegd, zodat de moer hier rustig uit kan lopen en tussen de ramen naar beneden kan glilppen.
Mag ik vragen waarom het uitmaakt of je ze op hetzelfde raam terugzet? De fermonen van de moer verschillen toch niet van raam tot raam?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Net gemerkte moer overleden?

Bericht door A.A. Staals » vr 01 jul 2022, 17:12

Japs schreef:
vr 01 jul 2022, 14:28

@Ad Ik heb haar inderdaad op een ander raam losgelaten. Nadat ik de moer in het merkkluisje heb gemerkt heb ik de kast weer dichtgemaakt en een donkere doek over gelegd om de bijen rustig te houden. Na het drogen heb ik de 'stop' uit het merkbuisje gehaald en het buisje horizontaal tussen 2 ramen gelegd, zodat de moer hier rustig uit kan lopen en tussen de ramen naar beneden kan glilppen.
Mag ik vragen waarom het uitmaakt of je ze op hetzelfde raam terugzet? De fermonen van de moer verschillen toch niet van raam tot raam?
De feromonen van de koningin zijn het zelfde, maar de bijen die haar verzorgen zitten op het raam waar je haar afpakt.
De bijen storen zich niet aan de merkstift. Ik knip en merk ze altijd op het raam waar ze opzit met een stift.
Als ik een nummertje op moet plakken neem ik haar mee naar huis en zet ze terug in een kluisje met suikerdeeg.

ad staals

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Net gemerkte moer overleden?

Bericht door Japs » za 09 jul 2022, 13:21

Toch nog een rare conclusie aan het verhaal. Keek afgelopen zondag in de kast, nog geen red/wisselcellen. Woensdag weer. Zelfde verhaal maar nu nieuwe eitjes en larven. Er zat dus nog een moer in de kast. Vraag me af hoe dat is gekomen: geen van de andere volken op de stal hebben belegde speeldoppen gehad in de periode na deze zwerm.
Samengevat:
  • 8 juni voorzwerm
  • 15 juni nazwerm na gemiste dop. Geen eitjes/larven
  • 22 juni eerste eitjes nieuwe moer
  • 29 juni eerste gesloten broed, moer gemerkt
  • 30 juni gemerkte moer dood voor kast
  • 4 juli geen redcellen, geen eitjes/larven
  • 6 juli weer eitjes, paar larfjes (~50). Nieuwe moer gezien
Ga dit weekend bijenuitlaten plaatsen, zal ze begin volgende week wat voer geven op het broednest steviger op gang te krijgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten