Mijn schoonvader, gepensioneerd melkboer hield bijen. Hij heeft deze overgenomen van een bekende imker die o.a. bij hem op de boerderij een aantal kasten had staan. (Helaas is deze man overleden, heb hem een paar keer mogen ontmoeten, zijn vrouw een keer geholpen met slingeren op de deel enzovoorts. Prachtige ondeugende man!

Hij nam me een keer mee naar de achterkant van zijn landbouwmuseum naar zijn bijenkasten met de opmerking van: Dit lijkt me wel wat voor jou. Ik had een simpel jasje aan met hoed en het enige waar ik me op kon focussen is het scheelkijken naar die ene bij die midden voor vlak bij mijn ogen op het gaas bleef zitten..... Dat was dat.
Creepy google kwam begin dit jaar met videos van/over/door imkers en deze trokken meer en meer mijn interesse.
Mijn schoonvader was dit jaar gevallen in de douche o.i.d. en moest een tijd in het ziekenhuis verblijven.
Daarna in een revalidatie-centrum. In deze tijd werden de bijen niet "beheerd".
Met mijn al gewonnen interesse voor het bijenhouden en deze situatie leidde er toe dat mijn vriendin, zijn dochter dus een goedkoop chinees imker jasje/hoed had gekocht en wij de laatst overgebleven kast met bijen gingen "bekijken" ...
(deze zat echt booooordevol ...honing + bijen)
Affijn, mijn schoonvader is helaas dementerent; laatst zei hij dat hij een cursus gevolgd had. Vroeg ik het hem later, was dit weer niet het geval. Vraag ik hem of het ....Langstroth kasten zijn of wat dan ook ...geen flauw idee !@

Hij had 4 kasten geloof ik en 3 er van zijn in die ene beruchte winter zo ik vernam, overleden helaas.
En een maand terug: "Die bijen zijn van jullie nu."....boem! Wij blij maar verbouwereerd...
De eerste keer een kast openend, een frame vast houden etcetera....dat is me daar indrukwekkend! De bijen bleven rustig door gaan met werken etc.....prachtig!
Heb ENORM veel videos bekeken ondertussen op youtube. Vooral van "Black Mountain Honey" uit Wales. Hou wel van zijn aanpak. Neem iets als een Flow Hive. Hij hoort, "It's rubbish" etc. Hij is dan een man die er 1 aanschaft en test voordat hij oordeelt. De beste man heeft bij mijn weten een volle baan, een ~200 kasten, en een gezin.....tja

Heb ook respect voor mijn vriendin's vader. Hij improviseerde en hield toch meerdere kolonies in leven! Hij werd zelfs gebeld als er ergens een zwerm was. Etcetera...
Nogmaals, heb zeer veel informatie geabsorbeerd, mijn vriendin evenzo maar daardoor ook veel klokken horen luiden, veel klepels gevonden. Maar welke klepel past het beste bij welke klok ......?

Het valt me op dat er veel methoden zijn in de wereld van het imkeren/bijenhouden...niet alles wordt hetzelfde benadert/behandelt etc.
Heel verhaal kan nog een heel stuk doorgaan maar dit lijkt me voldoende!

Bas Oude Nijeweme
Marienheem / Overijssel.
Ps.: Door al die videos van buitenlanders ken ik nagenoeg alleen Engelse termen. Mijn excuses daarvoor alvast !

https://photos.app.goo.gl/9bLhiHzyWd8CxdiM9 = klik wordt de foto zixhtbaar