De schuinte is je al door een ander gegeven.Wie weet hoe schuin de zijwanden van een (observatie-)kast moeten zijn, opdat bijen er niet aan vast gaan bouwen?
Het niet gaan bouwen aan de wanden moet je met een TBH toch enigszins accepteren: De bijen bouwen nl ter ondersteuning van voor vooral de Honingraten toch aan de wanden. Is ook goed want het gewicht wordt anders domweg te zwaar. Op deze manier weet je dus eigenlijk waar je ze kunt verwachten die aangehechte raten; achter het broed.
Op zich heb ik daar geen problemen mee.
Ik gebruik het korfmes maar vooral een huishoudspaan die ik bewerkt heb door er een stuk uit te slijpen. Deze spaan is zowel aan de voorkant -dan kun je van je af naar beneden toe de raat lossnijden - als aan de binnenkant scherp.
Vooral de binnenkant scherp is handig. Je "haakt"als het ware vanaf onderen tussen raat en glas en trekt je spaan omhoog. Op die manier heeft de raat het minste te lijden want je werkt naar de plek toe waar die stevig door bijen is verankerd: de toplat.
Het los snijden is ook de reden dat ik voor glas zou kiezen; perspex krast naar verwachting teveel. Ook lijkt mij glas makkelijker schoonmaken mocht het te erg worden.