Imker gezocht

Zoek je iets of heb je iets aan te bieden? In deze rubriek kun je dan terecht. Alleen bijengerelateerde artikelen zijn toegestaan. Commerciële advertenties zijn niet toegestaan. De rubriek is voor particuliere imkers bedoeld, die iets op te ruimen hebben. Deze rubriek wordt automatisch opgeschoond. Berichten worden na een maand automatisch verwijderd.
Plaats reactie
Geenidee
Imker sinds: Niet
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Geen
Contacteer:

Imker gezocht

Bericht door Geenidee »

Beste allen,

Wij zullen ons niet met onze naam voorstellen vanwege privacy redenen, dit komt later in persoonlijk contact nog wel.
Zoals u waarschijnlijk als de beste weet gaat het niet goed met de bij in Nederland. Graag zouden wij daar iets aan willen doen en we hebben ook een concreet plan om ons steentje bij te dragen. Wij bezitten een groot stuk natuurgrond (een paar honderd hectare) en zouden hier op graag bijen willen houden. Gezien de afstand van het gebied tot ons huis is het voor ons niet mogelijk om het zelf te doen. Dus vandaar dat we hier zijn, wij vragen ons het volgende af:
• is het toegestaan op om prive natura 2000 gebieden bijen te houden?
• als het bovenstaande toegestaan is hoe/waar kunnen wij in contact komen met iemand die interesse heeft om voor ons bijen te houden op dit gebied( het gebied is om en na bij Eindhoven).

Graag horen wij van u
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht

Bericht door Japs »

Honingbijen zijn verre van bedreigde dieren. Ze worden (terecht) aangemerkt als landbouw dier. Door de vele imkers in en rondom Eindhoven is er m.i. geen reden om hier extra bijenkasten bij te plaatsen. Extra honingbijen betekent dat wilde bijen - het type waar het wel slecht mee gaat - minder te eten hebben. Dat is prima in een omgeving met voldoende variatie waardoor die wilde bijen nog genoeg te eten hebben.
Als jullie iets willen doen voor de bijen waarmee het slecht gaat, neem contact op met een ambassadeur biodiversiteit. Daar zijn 'de bijen' veel meer mee geholpen.
Ik ken nog wel 2 of 3 imkers met respect voor de natuur in Eindhoven, die kleinschalig kasten zouden kunnen/willen plaatsen. Als de locatie geschikt is zou dat zowiezo wel kunnen. Ik zal een PB sturen. Met wat meer info kan ik gerichter helpen.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Volgens mij is er (nog) geen algemeen geldend beleid voor het plaatsen van kasten bij Natura 2000 gebieden. Zeker bij de Biesbosch was dit een veel besproken onderwerp de afgelopen jaren, dus misschien komt het er nog. Maar vooralsnog mag je daar dus wel kasten neer zetten. Houdt het dan kleinschalig, dan is de "overlast" voor overige bestuivers minimaal.

Overweeg ook zeker om nestplekken voor wilde bijen te realiseren. Inderdaad zou een ambassadeur biodiversiteit je hierbij moeten kunnen helpen, zo niet kan ik het boek "Gasten van Bijenhotels" van harte aanbevelen, die is gratis te downloaden op bestuivers.nl.
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Mooi initiatief.
Wilde bijen en honingbijen kunnen netjes naast mekaar leven mits uiteraard geen overtal van honingbijen!!

Groeten
Dirk
Plaats reactie