Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje
Ik maakte daarom onderscheid tussen wat imkers een ras noemen en wat biologen een ras noemen. Ik schaar mij achter de biologen maar daar heeft Yves niets aan in deze context, vandaar. Waar ik naar refereerde met m'n laatste opmerking is het feit dat buckfast juist is ontstaan uit verschillende zuivere rassen (een uber bastaard), en zonder die zuivere rassen valt de hele methode (die kun je dan ook niet meer inkruisen). Maar nogmaals, dat is hier offtopic - ik wilde enkel noemen dat Spanje een inheemse bij heeft en dat dat geen buckfast is.
Wow, wat een berg reacties. Bedankt voor jullie hulpvaardigheid iedereen !! Nogmaals, in de toekomst zou ik echt contact opnemen met de plaatselijke imkers, maar dat is op dit moment nog een brug te ver qua taal... Alles dat ik in het verleden geprobeerd heb lukte mij aardig en altijd met veel plezier gedaan. Deze hobby werkt qua inzicht in de materie compleet anders op mij dan al het overige dat ik al geprobeerd heb. Het lijkt mij allemaal zoveel, ik snap geen snars van al jullie nuttige tips en zie op dit moment het bos niet door de bomen. Ik snap de werking niet, hoe krijg je bijen in zo een 'korf', mijn hoofd staat op barsten
. Hier is een groot natuurreservaat waar wel veel 'bijenkorven' staan maar heb daar nog nooit iemand weten te strikken. Ik moet dringend meer inzicht hierin zien te krijgen. Hoe meer ik rondsnuffel op het web hoe waziger alles op dit moment wordt.
Nick, is het goed dat ik u eens contacteer in PB?
Yves

Nick, is het goed dat ik u eens contacteer in PB?
Yves
- nick
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Hallo yves .
Is goed .
Je mag mij contacteren via pb .
Mvg
Is goed .
Je mag mij contacteren via pb .
Mvg
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Door je bijen vast in een sinaasappel of citroen plantage te zetten zul je die grote oogsten niet halen Franc, maar ik had het ook over imkers die reizen met hun volken, in februari bloeien de amandelbomen al, rozemarijn vaak nog eerder, laat in september tot oktober bijvoorbeeld lavendel, tussendoor citrus, kastanje, eucalyptus, avocado, verschillende cactussoorten en dan nog de Miel de mil Flores , de zomerbloeiende wilde bloemen. In de uitgebreide natuurgebieden bij de Siërra Nevada komen die soorten allemaal relatief dicht bij elkaar in grote oppervlakten voor.
-
- Imker sinds: Nog niet
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Hoi Yves,
Door te Googlen op bijen houden in Spanje kwam ik op dit forum bij jou bericht terecht. Het is al enige tijd geleden dit bericht. Ik vroeg me af hoe het je vergaan is in Spanje met het bijen houden daar? Ik heb namelijk dezelfde interesses om te gaan doen.
Groet Lemco
Door te Googlen op bijen houden in Spanje kwam ik op dit forum bij jou bericht terecht. Het is al enige tijd geleden dit bericht. Ik vroeg me af hoe het je vergaan is in Spanje met het bijen houden daar? Ik heb namelijk dezelfde interesses om te gaan doen.
Groet Lemco
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
- Contacteer:
Als je even op yves' profiel klikt zie je dat hij sindsdien niet meer actief is geweest op het forum. Ik zou er niet van uitgaan dat hier nog een vervolg op komt... ;(
Er zijn echter nog wel mensen op het forum die vanuit het buitenland imkeren.
Als je het serieus neemt en je wilt starten in het buitenland (snap ik wegens de logistiek wel) zou mijn advies zijn:
Zorg dat je een mondje plaatselijk kan praten. Er zijn wel wat termen die bij het imkersjargon horen dus communicatie gaat een heel eind. Het helpt ook als je al in je eigen taal de materie al wat kent, dus een imkercursus volgen is volgens mij ook goed.
Als je ter plekke bent, wacht tot het stof wat gezakt is. Bijen houden vergt wel wat commitment, dus best zien dat je er de nodige tijd voor kan vrijmaken. Op dit punt zou ik echter ook al proberen connecties te leggen met plaatselijke imkers. Als je door de dorpjes rijdt zal je vast wel her en der honing aan de deur geadverteerd zijn. Tijd voor een goedemorgen en een babbel? Advies waar te starten? Wetgevingen? Zo'n dingen.
Eenmaal klaar voor de stap heb je dan al connecties en kan je meer gericht dingen vragen. Geen idee of ze in Spanje ook een forum of clubs hebben. Maar dat zou het wenselijke zijn. Als starter is het fijn een mentorfiguur te hebben.
Groetjes
Er zijn echter nog wel mensen op het forum die vanuit het buitenland imkeren.
Als je het serieus neemt en je wilt starten in het buitenland (snap ik wegens de logistiek wel) zou mijn advies zijn:
Zorg dat je een mondje plaatselijk kan praten. Er zijn wel wat termen die bij het imkersjargon horen dus communicatie gaat een heel eind. Het helpt ook als je al in je eigen taal de materie al wat kent, dus een imkercursus volgen is volgens mij ook goed.
Als je ter plekke bent, wacht tot het stof wat gezakt is. Bijen houden vergt wel wat commitment, dus best zien dat je er de nodige tijd voor kan vrijmaken. Op dit punt zou ik echter ook al proberen connecties te leggen met plaatselijke imkers. Als je door de dorpjes rijdt zal je vast wel her en der honing aan de deur geadverteerd zijn. Tijd voor een goedemorgen en een babbel? Advies waar te starten? Wetgevingen? Zo'n dingen.
Eenmaal klaar voor de stap heb je dan al connecties en kan je meer gericht dingen vragen. Geen idee of ze in Spanje ook een forum of clubs hebben. Maar dat zou het wenselijke zijn. Als starter is het fijn een mentorfiguur te hebben.
Groetjes
You make your own paradise
- l'apiculteur
- Imker sinds: 2024
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Leer de taal, maar ook de taal die de lokale imkers spreken.
Zelf heb ik veel aan youtube, kijk naar de 'amateurs' die enthousiast over hun bijzonderheden vertellen.
Natuurlijk kun je ook Google Translate gebruiken, maar die vertaling kan wel eens onbegrijpende gezichten opleveren...
En leer de omgeving kennen, weet wat de lokale natuur doet.
De bomen zijn nu kaal, kijk of je ergens een bijenstal ziet en kijk eens (voorzichtig) rond.
Wees voorzichtig met wat je in locale facebook groepen zet, ik ben al 'afgemaakt' omdat ik het lef had bij andermans kasten te kijken, ookal waren ze verlaten....
Zelf heb ik veel aan youtube, kijk naar de 'amateurs' die enthousiast over hun bijzonderheden vertellen.
Natuurlijk kun je ook Google Translate gebruiken, maar die vertaling kan wel eens onbegrijpende gezichten opleveren...
En leer de omgeving kennen, weet wat de lokale natuur doet.
De bomen zijn nu kaal, kijk of je ergens een bijenstal ziet en kijk eens (voorzichtig) rond.
Wees voorzichtig met wat je in locale facebook groepen zet, ik ben al 'afgemaakt' omdat ik het lef had bij andermans kasten te kijken, ookal waren ze verlaten....
Vivre en France - maar geboren in Nederland
-
- Imker sinds: 2023
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Iberica
- Contacteer:
Hoi Lemco
Ook ik begon met het houden van bijen hier in het mooie Spanje.
Heel veel gelezen en natuurlijk veel You tube bekeken.
Daar leerde ik uiteraard veel van, al had ik snel in de gaten dat wat ze daarop vertellen, enkel geld voor hun eigen locatie.
Meestal raad men aan dat je best een cursus volgt, klopt natuurlijk, maar voor mij zou dat al snel een uur of twee in de auto betekenen... enkele reis.
Dus niet echt een aanrader. Een online cursus overweeg ik nu wel.
Ook clubs ed, zijn hier in het binnenland niet echt te vinden.
Wetten zijn ook anders. Alleen mijn vergunning verkrijgen om de bijen te mogen houden, kostte me al 6 maand! En dan nog omdat de mensen op het gemeentehuis me zo goed hielpen met de aanvragen. Er was zelfs een vraag uit Murcia aan onze burgemeester, of hij het tolereerde dat ik in zijn klein dorpje bijen zou houden!
Gelukkig helpen de mensen, waar ik mijn spullen koop, me echt wel met veel van mijn vragen.
En ja, een mondje de taal spreken, doet wonderen.
Imkeren hier, is totaal anders dan in Nederland of België.
Alleen de bijensoort die hier gehouden wordt, reageert totaal anders dan de rustige bijen uit het Noorden.
Ook de natuur is totaal anders. Hier in de bergen staan de kruiden het ganse jaar in bloei. Dus dat is nu in januari, nog steeds volle bak aanvliegen met pollen!
De eerste amandelbloesem begint nu reeds te kleuren, dus ook de seizoenen lopen totaal anders.
Maar het is en blijft een leuke hobby, maar ook een serieuze en intense leercurve.
Grt, vanuit Cañada de la Leña/Murcia
Fran
Ook ik begon met het houden van bijen hier in het mooie Spanje.
Heel veel gelezen en natuurlijk veel You tube bekeken.
Daar leerde ik uiteraard veel van, al had ik snel in de gaten dat wat ze daarop vertellen, enkel geld voor hun eigen locatie.
Meestal raad men aan dat je best een cursus volgt, klopt natuurlijk, maar voor mij zou dat al snel een uur of twee in de auto betekenen... enkele reis.
Dus niet echt een aanrader. Een online cursus overweeg ik nu wel.
Ook clubs ed, zijn hier in het binnenland niet echt te vinden.
Wetten zijn ook anders. Alleen mijn vergunning verkrijgen om de bijen te mogen houden, kostte me al 6 maand! En dan nog omdat de mensen op het gemeentehuis me zo goed hielpen met de aanvragen. Er was zelfs een vraag uit Murcia aan onze burgemeester, of hij het tolereerde dat ik in zijn klein dorpje bijen zou houden!
Gelukkig helpen de mensen, waar ik mijn spullen koop, me echt wel met veel van mijn vragen.
En ja, een mondje de taal spreken, doet wonderen.
Imkeren hier, is totaal anders dan in Nederland of België.
Alleen de bijensoort die hier gehouden wordt, reageert totaal anders dan de rustige bijen uit het Noorden.
Ook de natuur is totaal anders. Hier in de bergen staan de kruiden het ganse jaar in bloei. Dus dat is nu in januari, nog steeds volle bak aanvliegen met pollen!
De eerste amandelbloesem begint nu reeds te kleuren, dus ook de seizoenen lopen totaal anders.
Maar het is en blijft een leuke hobby, maar ook een serieuze en intense leercurve.
Grt, vanuit Cañada de la Leña/Murcia
Fran
-
- Imker sinds: Nog niet
- Contacteer:
Hoi,
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ben inmiddels begonnen met een cursus bij de NBV. ik hoop in september hiervoor een certificaat te krijgen.
Omdat het Spanje verhaal voor de toekomst is wil ik alvast hier in Nederland te beginnen met bijen houden. Nu ik de cursus volg kom ik er achter dat bijen houden heel veel met zich mee brengt. Maar hoe meer ik er mee bezig ben hoe enthousiaster ik word.
Ik hoop veel te leren de komende jaren en wil dit alles gaan delen via social media. Ik hoop hiermee andere mensen enthousiast te krijgen.
Want de bijen hebben we als mens maar al te hard nodig.
Fran ik ben heel benieuwd naar je avontuur in Spanje, de regio waar je zit is ook 1 van de regio's waar we zitten te kijken voor de toekomst.
Mocht ik weer in de buurt ben zou ik graag een keer bij je komen kijken.
Groet Lemco
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ben inmiddels begonnen met een cursus bij de NBV. ik hoop in september hiervoor een certificaat te krijgen.
Omdat het Spanje verhaal voor de toekomst is wil ik alvast hier in Nederland te beginnen met bijen houden. Nu ik de cursus volg kom ik er achter dat bijen houden heel veel met zich mee brengt. Maar hoe meer ik er mee bezig ben hoe enthousiaster ik word.
Ik hoop veel te leren de komende jaren en wil dit alles gaan delen via social media. Ik hoop hiermee andere mensen enthousiast te krijgen.
Want de bijen hebben we als mens maar al te hard nodig.
Fran ik ben heel benieuwd naar je avontuur in Spanje, de regio waar je zit is ook 1 van de regio's waar we zitten te kijken voor de toekomst.
Mocht ik weer in de buurt ben zou ik graag een keer bij je komen kijken.
Groet Lemco