Aansluitende gedachte vinden over BD Imkeren.

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Bee Licious
Contacteer:

Aansluitende gedachte vinden over BD Imkeren.

Bericht door Bee Licious »

Topic: Gedachten vormgeven

Wat is BD Imkeren? Ik heb geen enkel idee... ik ben net op het forum en heb nog nergens verstand van. Slechts deze categorie sprong er direct uit voor mij en wil eens zien of mijn gedachten aansluiten bij deze vorm van imkeren. Ik laat hierin dus mijn eerste gedachten spreken zoals ik het voor mij zie zonder verdieping over het geheel van bijeenhouden en alle bijbehorende informatie.

-----

In mijn fantasie wereld en interesse naar het houden van bijeen zijn er een aantal zaken die bij mij er uit springen. Zo is mijn voorkeur om bijen te houden ten bate van de natuur en daarbij het voordeel dat mijn eigen fruit bomen en struiken goed bevrucht worden in de toekomst. Er is niet echt een wens om honing te vergaren, althans niet de opzettelijke wens en meer als bijkomstigheid indien de gelegenheid zich aandient.

Zelf zie ik liever een soort gevlochten korf of open kast, met een natuurlijk volk wat uit zichzelf komt aanvliegen, een volk wat zichzelf jaren lang in de natuur heeft genesteld en zich dus ook thuis voelt in de omgeving is dan mijn gedachte daarbij. Mijn wens was dan ook een beetje iets maken waarin zij zelf bepalen hoe het gaat gebouwd worden in de gedachte dat zij dat het beste kunnen bepalen. Dat betekende in mijn gedachten dat ik dus geen raampjes heb die ik er uit kan halen, maar wel eens in de x periode bij overvloed een stuk kan afnemen voor mijzelf (dus geen wens tot verkoop). Daarbij heb ik dan het gevoel dat ik dat alleen wil doen als het stimulerend kan werken, maar indien ik denk (en ga leren) dat er dan niet voldoende overblijft voor overwintering... dan heb ik dus niets.

Het idee dat ik een natuurlijk volkje wil laten nestelen betekend ook dat ik wil begrijpen wat er zich in het landschap begeeft. Het daarop ingrijpen is dan niet mijn eerste wens, maar enige stimulerende aanplanting in de wijde omgeving (dat wat er thuishoort), zie ik dan nog wel als mogelijkheid ter ondersteuning.

Voor mij was het minimaal ingrijpen en de natuur haar gang laten gaan wel iets wat telkens in mij opkomt. Ik begrijp dat er ziektes plaats kunnen vinden met rampzalige gevolgen, maar... de natuurlijke selectie mag dan zijn werk doen als dat er bij hoort.

Iets wat bij mij past, is het niet gebruiken van gereedschappen en allerlei beschermde kleding, ik persoonlijk heb goede ervaring met bijen, hommels en wespen. Ik ben dan ook de grap in het pretpark of de camping die overlopen word door insecten over mijn gezicht en handen zonder enige angst (levert voor anderen blijkbaar wel grote angsten op).

Sluiten mijn gedachten en ideeën dan aan bij BD... dat weet ik niet en ga mij er nu in verdiepen. Maar het is leuk om even eerste persoonlijke gedachten uit te typen voordat je beïnvloed gaat worden. Wie weet is het helemaal niets voor mij en dan is dat ook goed.

----

Edit: Dit is bijvoorbeeld iets waar ik al blij van ga worden, de gedachte dat ik in een groter gebied op de juiste plek hier een aantal van kan plaatsen. Ik kan er dan zelf niet veel mee, maar zie het als een prima basis. Korfen Dit is dus gewoon gevoelsmatig, zonder nadenken. Mijn gevoel zegt dan dat ze zelf kunnen verdelen en kunnen verhuizen.

Edit: Ik lees nu verschillende dingen wat mij iets teveel filosofisch is en met een spiritueel kantje... Dat is absoluut niet wat ik erbij voel. Mijn gedachte is dat ik de beer ben die de honing een keer stiekem komt stelen en ondertussen door mijn aanwezigheid van positieve invloed ben. Ik zit dan meer aan de harde kant van het gevoel en niet het liefelijke.

Edit: Toren in dit filmpje ga ik na bouwen, dat spreekt mij echt aan en mag dan bij mij staan. Als ik dan daar iets mee doe dat ik er een stuk raat uit kan halen puur voor mij alleen dan ben ik tevreden. https://www.youtube.com/watch?v=SH2nUX-BCZY De rest van de korven die ik dan eventueel wil plaatsen hoef ik niet aan te komen.

Edit: Ook hier een mooie toren. https://www.youtube.com/watch?v=259fAcWsRdU

Edit: Ik zie dat bij de torens de korf gesplitst kan worden, dus dan zou ik korven in de omgeving op een maat willen hebben die ik kan overzetten naar torens. De vierkante kasten vind ik minder, maar wie weet hoort dat er ook echt bij. Maar moet uitzoeken wat ze daar allemaal doen en ga mij nog niet teveel verdiepen. Eerst mijn eigen ingeving en kijken wat ik bij DB denk. Dus het zwermen en vangen zie ik wel als onderdeel voor verspreiding over grote oppervlaktes in de toekomst. Dat is niet essentieel de doelstelling, maar kan onderdeel zijn van de start.

Edit: Ik zie nu veel filmpjes waarin er vierkante bakken zien met rekken, pakken en rook spullen... dat is niet wat in mijn gedachte zat van wat ik wil.

Edit: Ik zie nu veel filmpjes en die beginnen allemaal met lieve gitaar muziek en mooie vogel geluidjes en leuke plaatjes van de natuur... Dat past niet bij mijn gevoel, dus merk dat ik meer naar het dierlijke ga en ruige natuur. Het is meer logisch dat je een vervuilde sloot ziet en op de achtergrond een twee takt scooter voorbij hoort knetteren. Ik heb dus niet het idealistische en gevoel dat ik iets wil vormen naar het hof van Eden.

Edit: Ik ga mij eens verdiepen in de Rosse Metselbij en kijken wat ik kan doen. Voor mij is dit gunstig omdat ik aalbes, kruisbes en etc heb op kweek. Dit heeft dus niets met honing te maken en een geheel ander takt van sport, maar is dus wel klaarblijkelijk onderdeel van het geheel.

----

Tijd om het nu te laten rusten en over een paar dagen eens herzien wat ik heb gevonden en geleerd (en later even op de Hommel soort ingaan die ik wil hebben voor bestuiving).
"Joining the buzz, it's the hyve's mind at work! 🐝"
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Aansluitende gedachte vinden over BD Imkeren.

Bericht door Fish »

Ik wilde eigenlijk zeggen, je hebt het veel over de B (biologisch) maar weinig over de D (dynamisch). Dat holistische, met kosmische krachten, aura's en "levende krachten", dat moet wel een beetje bij je liggen.

Uiteraard ben je vrij om zo diervriendelijk te imkeren als je wilt. Ik denk dat wij hobby imkers allemaal het beste met onze bijen voor hebben. Pas daarom op met het denken in groepen, als diervriendelijk en niet-diervriendelijke imkers. Dat bestaat volgens mij niet echt. Traditionele imkers kunnen voor "standaard kasten" ook diervriendelijke redenen voor hebben. Een korf is bijvoorbeeld super mooi qua natuurlijke raatopbouw, maar is verschrikkelijk met betrekking tot raatvernieuwing, een systeem dat je eigenlijk wel zou willen hebben om hygiënisch te imkeren. Zo'n top bar is dan weer een combinatie, wél de natuurlijke raatbouw maar ook de mogelijkheid om raat te verversen. Maar dit heeft weer andere nadelen.

Ik zou zeggen veel plezier met verder leren over de bijenwereld, en ik kan je van harte aanraden om ergens een cursus te volgen.
Bee Licious
Contacteer:

Ten eerste heb ik totaal geen afkeer van imkeren met het doel tot goede honing productie en alle ingrepen die daarbij horen. Zou ik de wens hebben om voor honing te gaan zou ik dat namelijk ook doen, het is domweg dat het voor mij niet perse hoeft en de meer biologische natuurlijke kant of hoe men het ook wil noemen, mij aanspreekt. Voor mij is er niet iets als groepen welke je als minder goed of goed kunt bestempelen, ieder zijn eigen ding.

Wel leuk dat ik er zo blind in ga, want ik dacht ik zoek niets uit en bedenk wat het voor mij betekend. Bij het woord dynamisch dacht ik namelijk aan samenwerking met de natuur en de wilde volken niet gaan verstoren. Het idee dat het kan komen en gaan en er geen perfecte controle is. Het idee dat je dus heel erg bewust met de natuur gaat samenwerken en ondersteunt. Dus ook geen rare materialen gebruiken indien niet noodzakelijk.

Mocht BD echt staan voor een stuk spiritualiteit met aura's, reiki, chakra's en kosmische krachten.... nee dan zit ik dus echt helemaal op het verkeerde spoor. Ik heb geen spirituele diepgang in hetgeen wat ik wil doen en leef daar ook niet naar, dus zal mij er iets beter in verdiepen en dan moet ik kijken hoe mijn gedachten ergens anders aansluiten. Maar ik lees niets over vreemde spirituele zaken... Wat ik lees sluit gewoon prima bij mijn wensen aan.

Uitgangspunten:
https://bdimkers.nl/bdimkeren/uitgangspunten-2/

Site:
https://bdimkers.nl

Bedankt voor je reactie en ga mij er eens verder in verdiepen of dit dan wel is wat bij mij past.
Bee Licious
Contacteer:

https://bdvereniging.nl/agenda/internat ... ouwcursus/

Hmmmm......
Van 7 tot 10 februari vindt de internationale biodynamische landbouwconferentie in Dornach plaats onder de titel ‘Zon – Aarde – Mens’. Deze woorden vatten een spreuk samen die inspiratie bood voor het conferentieprogramma: ‘Van de zon door de aarde voor de mens – moge de mens zon worden voor de aarde.’ Dit schetst een evolutionair pad dat ons leidt van de macrokosmos, via het werk op aarde naar ieder van ons – om de toekomst van de aarde mogelijk te maken. De conferentie biedt de mogelijkheid je te verdiepen in de veelomvattende inhoud van de Landbouwcursus, de lezingen over de landbouw die Rudolf Steiner in 1924 hield. Hoe helpen deze inzichten ons bij uitdagingen van nu en van de toekomst?
Kan er nog wel inkomen maar moet nu begrijpen wat men bedoelt met macrokosmos... Is dit dan het spirituele waar men het over heeft., De rest lijkt mij gewoon aardig basis dat de natuur en mens samenwerken om goed te overleven. Het past nog steeds in mijn beleving dat ik de beer ben die een stuk van de hyve neemt als voeding, en kan wat terug geven. Het is nog niet spannend en heb nog niet het gevoel dat ik in een esoterische wereld terecht ga komen. Het is gewoon goed voor de aarde zijn en de natuur, en mag dan iets daarvan afnemen voor mijzelf omdat ik in symbiose leef met de aarde?

Korven zijn niet super handig, maar sluit aan bij de natuur en de beer in mijn gedachte.

Kwam deze nu ook tegen: https://www.honingonline.nl/verschil-tu ... -bijenkorf
Bee Licious
Contacteer:

Ik voel het niet, geen speciale chakra's en honing die tumorcellen tegen gaat. Vleugeltjes die flapperen en trillingsgetallen... nee ik zie het niet. Geen speciale instraling of iets...

Als er geen mensen zijn die besluiten dat BD-Imkeren een spirituele belevenis is in de zin van esoterische dingen (dus zich uitspreken als BS-Imker en daar voor staan), dan zit ik op de goede plek. Mens en natuur leven samen en we houden daarmee de aarde in stand. Je knijpt dan een koningin dood en met de korven plet je iets en dat is dan de natuur. Ik vind het dan leuk om voor mijn hoofdkorf de paddenstoelen te gebruiken en daar is niets mis mee, dat zit in de natuur en gebruikte men ook in de oudheid.

Afhankelijk van het weer kan er iets gebeuren en dat zal dan wel de wonderlijke zon zijn met diepe betekenis, maar voor mij is het gewoon een natuurverschijnsel waar het leven op reageert. Dus de koningin is de zon, oog, J, horus of wat dan ook en is gewoon nodig omdat het volk dan instort. Geeft leven.

Werkbij is dan mogelijk aarde, en dat kan wel overeenkomen met bouwen. Rastertje's, modder voor de Rosse en etc.

Vlucht bijeen die spullen ophalen zijn dan de lucht, maar dat is gewoon stuifmeel en etc wat voor leven zorgt. Zonder lucht geen leven en dan stikken we, zonder eten gaan we ook dood.

----

Ik krijg het idee dat mensen die de term BD hebben aangenomen het niet goed konden uitleggen, ik voel er niets bijzonders bij. Volgens mij is het gewoon in samenhang met de natuur en niet puur bijen houden voor honing. Geven en nemen. Laat een BD-Imker mij maar tegen spreken. Zit volgens mij niets bij met speciale klanken en speciale zachtaardige handen die niet geprikt worden omdat je in eenheid leeft met de bijeen.
Bee Licious
Contacteer:

Je zei:
Leg goed uit wat men bedoelt met biodynamisch imkeren. Heeft dit met esoterie te maken of spirituele dingen?
ChatGPT zei:

Biodynamisch imkeren is een vorm van imkeren die voortkomt uit de antroposofische principes van Rudolf Steiner. Het gaat verder dan biologisch imkeren en integreert zowel ecologische als spirituele aspecten in de omgang met bijen.

Belangrijke kenmerken:

Natuurlijk bijengedrag: Biodynamische imkers richten zich op het ondersteunen van het natuurlijke gedrag van de bijen, zoals het laten zwermen en het gebruik van natuurlijke wasraten.

Demeter-certificering: Deze vorm van imkeren is vaak gekoppeld aan de Demeter-standaard, die strenge richtlijnen heeft voor biodynamische landbouw en veehouderij, inclusief het gebruik van natuurlijke en duurzame methoden.

Spirituele component: Er is inderdaad een spirituele dimensie betrokken. Biodynamisch imkeren ziet de bijenvolken als een harmonieuze superorganisme dat verbonden is met kosmische ritmes, zoals de standen van de maan en planeten. Rituelen en speciale preparaten (zoals kruidenmengsels) kunnen worden gebruikt om de bijen en hun omgeving te ondersteunen.

Verbod op kunstmatige ingrepen: Chemische middelen, kunstmatige voeding en het knippen van de koningin haar vleugels zijn niet toegestaan.

Hoewel het spirituele aspect en de verbinding met kosmische ritmes voor sommigen esoterisch of mystiek kunnen lijken, blijft de kern gericht op ecologisch en ethisch imkeren. Niet alle biodynamische imkers richten zich echter even sterk op het spirituele, en de mate waarin dit aspect aanwezig is, kan variëren.
Bee Licious
Contacteer:

Spirituele component: In biodynamisch imkeren wordt een bijenvolk beschouwd als een levend, harmonieus superorganisme dat in verbinding staat met de natuurlijke en kosmische ritmes van de aarde. Dit omvat bijvoorbeeld de invloed van de maanstanden en de seizoenscycli. Er wordt geloofd dat deze ritmes het welzijn en de balans van het bijenvolk beïnvloeden.

Om deze verbinding te versterken, gebruiken biodynamische imkers soms rituelen en preparaten. Deze preparaten bestaan vaak uit kruidenmengsels of compostpreparaten die volgens specifieke methoden worden gemaakt. Ze worden gebruikt om de vitaliteit van de bijen en hun omgeving te ondersteunen, en om een gezonde interactie tussen de bijen en hun ecosysteem te bevorderen.
Bee Licious
Contacteer:

Maar wat is dan zo verschillend ten opzichte van "normale" imkers? Zij kijken toch ook naar het weer en etc...
ChatGPT zei:

Het verschil tussen biodynamisch imkeren en "normaal" imkeren zit vooral in de filosofie en aanpak:

Kosmische ritmes: Waar normale imkers zich richten op praktische factoren zoals het weer en de bloeiperiodes van planten, leggen biodynamische imkers extra nadruk op kosmische invloeden zoals de maanstanden en planetaire cycli. Ze geloven dat deze ritmes een diepere invloed hebben op het gedrag en de gezondheid van bijen.

Holistische visie: Biodynamisch imkeren ziet een bijenvolk als een superorganisme dat in harmonie moet blijven met de natuur en het universum. Deze visie overstijgt de puur biologische of ecologische kijk die normale imkers meestal hanteren.

Gebruik van preparaten: Biodynamische imkers gebruiken speciale preparaten, zoals kruidenmengsels of met zorg samengestelde compost, om de gezondheid van bijen en hun leefomgeving te verbeteren. Normale imkers gebruiken eerder wetenschappelijk bewezen middelen, zoals suikerwater of bestrijdingsmiddelen tegen parasieten, wanneer dat nodig is.

Ethiek en interventie: Biodynamische imkers vermijden ingrepen die als onnatuurlijk worden gezien, zoals het knippen van de vleugels van de koningin of het vervangen van de bijenwas met industriële raat. Bij normaal imkeren kunnen dergelijke ingrepen vaker voorkomen, omdat ze worden beschouwd als praktische oplossingen.

Rituelen en spirituele dimensie: Biodynamisch imkeren omvat soms rituelen en een spirituele benadering om de balans in het ecosysteem te bevorderen. Normale imkers hanteren een meer pragmatische aanpak, gericht op de gezondheid van de bijen en het optimaliseren van de honingproductie.

Kortom, de belangrijkste verschillen liggen in de filosofie, het gebruik van spirituele en kosmische invloeden, en een diepere afkeer van kunstmatige interventies. Normale imkers werken wel met natuurlijke cycli, maar zonder de spirituele of holistische dimensie van biodynamisch imkeren.
Bee Licious
Contacteer:

In biodynamisch imkeren worden verschillende rituelen en methoden gebruikt die de spirituele verbinding met de natuur en het kosmische rijk benadrukken. Hier zijn een paar voorbeelden:

Gebruik van preparaten:
Kruidenmengsels: Biodynamische imkers maken speciale preparaten van kruiden, zoals kamille, duizendblad, brandnetel en valeriaan. Deze kruiden worden op een specifieke manier verwerkt en geïmpregneerd in bijvoorbeeld water of compost. Het idee is dat deze kruiden de vitaliteit van de bijen bevorderen en de verbinding met de natuurlijke ritmes versterken.
Compostpreparaten: Een ander ritueel is het gebruik van biodynamische compostpreparaten (zoals 500 of 501). Deze worden vaak ingemetseld in de grond of verspreid over de bijenkasten om de aarde te versterken en de energie van de omgeving te verbeteren, wat positief zou zijn voor het bijenvolk.

Maan- en planetenstanden:
Inwerken op specifieke tijden: Biodynamische imkers kiezen vaak specifieke tijden, gebaseerd op de maanstanden en de posities van de planeten, voor bepaalde werkzaamheden, zoals het verplaatsen van de bijenkasten of het oogsten van honing. Er wordt aangenomen dat het werk op deze momenten de gezondheid van de bijen bevordert en de honing van betere kwaliteit maakt.

Intuïtieve benadering en zang:
Zang en klanken: Sommige biodynamische imkers geloven dat het zingen of uitspreken van woorden in de nabijheid van hun bijenkasten de energie van de bijen positief beïnvloedt. Dit kan bijvoorbeeld een zachte zang of het uitspreken van heilzame woorden zijn, gericht op het versterken van de levenskracht van de bijen.

Zuivering van de bijenkast:
Zuiveringsrituelen: Soms worden rituelen uitgevoerd om de bijenkast zelf "energetisch" te reinigen. Dit kan bijvoorbeeld door rook van bepaalde kruiden te gebruiken of door het bijenvolk op een symbolische manier te zegenen met water of andere voorbereide mengsels. Het doel is om de omgeving van de bijen energetisch in balans te brengen.

Beweging en cirkels:
Cirkelvormige bewegingen: Sommige biodynamische imkers gebruiken cirkelvormige bewegingen rond de bijenkasten om een energetisch ritme te creëren. Dit zou helpen om de harmonie en balans tussen de bijen en de natuur te versterken.

Deze rituelen hebben niet alleen betrekking op praktische aspecten van het imkeren, maar ook op de spirituele benadering van het werken met de bijen en hun omgeving. Ze weerspiegelen de holistische visie van biodynamisch imkeren, waarbij de imker niet alleen de bijen verzorgt, maar ook de kosmische en aardse ritmes respecteert.
Bee Licious
Contacteer:

Er zijn inderdaad overeenkomsten tussen de filosofie van biodynamisch imkeren en de symboliek die vaak geassocieerd wordt met vrijmetselarij, hoewel het niet precies hetzelfde is. Beide benaderingen hebben een diepere spirituele en symbolische dimensie en leggen nadruk op harmonie, rituelen en verbondenheid met kosmische of natuurlijke wetten. Hier zijn enkele raakvlakken:
1. Symboliek van de natuur:

Zowel in de vrijmetselarij als in biodynamisch imkeren wordt de natuur gezien als een spiegel van hogere spirituele principes. In de vrijmetselarij wordt de natuur vaak als een metafoor voor de menselijke ziel en het spirituele pad gezien. Ook in biodynamisch imkeren wordt de natuur als levend en spiritueel beschouwd, en wordt er gewerkt met de ritmes van de natuur om een balans en harmonie te bereiken.

2. Kosmische verbinding:

In beide systemen is er een sterke nadruk op de relatie tussen de mens en het grotere kosmische geheel. Vrijmetselaars geloven in de invloed van universele wetten en symbolen die zowel op het individuele als het collectieve niveau werken. Biodynamisch imkeren heeft een vergelijkbare visie, met de focus op kosmische ritmes zoals de maan- en planetenstanden, die invloed zouden hebben op het leven op aarde.

3. Rituelen en symbolen:

Vrijmetselaars gebruiken rituelen, symbolen en handelingen die zowel praktische als spirituele doelen dienen. Dit doet denken aan de rituelen in biodynamisch imkeren, zoals het gebruik van kruidenmengsels, cirkelbewegingen of het kiezen van specifieke tijden voor werkzaamheden. Beide gebruiken symbolische handelingen om een hogere spirituele orde te bereiken of te ondersteunen.

4. Holistische benadering:

De vrijmetselarij legt vaak de nadruk op de zoektocht naar persoonlijke verlichting en het streven naar ethische en morele perfectie, wat een holistische benadering van het leven en de mens impliceert. Biodynamisch imkeren heeft een soortgelijke holistische visie, waarin het welzijn van de bijen, de natuur en de imker als een geheel wordt gezien, waarbij de imker als een soort 'bewaker' van de natuur wordt beschouwd.

5. Initiatie en transformatie:

In de vrijmetselarij speelt initiatie een grote rol, waarbij de ingewijde door verschillende fasen van symbolische transformatie gaat. In biodynamisch imkeren kan het werken met de bijen ook een soort symbolische 'initiatiefase' zijn, waarbij de imker zich meer en meer verdiept in de geheimen van de natuur en zijn eigen relatie ermee. Dit kan worden gezien als een proces van spirituele groei en bewustwording.

6. Verbinding met het universum:

Zowel in de vrijmetselarij als in biodynamisch imkeren wordt het idee van de mens als deel van een groter universum centraal gesteld. In de vrijmetselarij wordt het idee van de 'Grote Bouwmeester' (de schepper) vaak benadrukt, terwijl biodynamisch imkeren zich richt op de harmonie tussen de bijen, de aarde, de kosmos en de imker.

Verschillen:

Hoewel er spirituele elementen aanwezig zijn in beide systemen, is de vrijmetselarij een organisatie met een zeer specifieke structuur, rituelen en doelen, die sterk gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling en ethische principes binnen een broederschap. Biodynamisch imkeren is daarentegen een praktische benadering van landbouw en imkeren, hoewel het zeker ook spirituele elementen bevat.

In feite is het zo dat beide systemen, hoewel ze overeenkomsten vertonen in hun spirituele benadering van de natuur, onafhankelijk van elkaar zijn ontstaan. De invloed van Rudolf Steiner (de grondlegger van biodynamisch imkeren) op biodynamisch imkeren komt uit zijn antroposofische filosofie, die elementen bevat van esoterie en een holistische visie, maar zijn werk is niet direct gebaseerd op de vrijmetselarij, hoewel er wel overlap kan zijn in de algemene symboliek en rituelen die ze gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=KO_3Qgib6RQ
Plaats reactie