Geheel nieuw en nog geen enkel verstand van Imkeren, en toch direct de stoute schoenen aan om mij te verdiepen in een torenkorf (geen idee hoe men het noemt en zijn te zien in video's over BD-Imkeren (waarvan ik denk dat het niets met spirituele dingen te maken heeft)). Ik ga dit jaar ook nog niet beginnen aan bijen houden en dat is pas voor volgend jaar, maar wil al wel voorbereiding treffen zodat ik bij mijn nieuwe woning straks een vliegende start heb volgend jaar.
Omdat ik er geen verstand van heb, en mij er bewust niet over in ga lezen, ga ik er dus blind in met mijn eerste gedachten zonder kennis van zaken. Het domweg statisch lesstof lezen in een x volgorde werkt voor mij niet (ASS). Gaande weg zal ik dan ook de juiste termen leren en hoe alles in zijn werk gaat.
Wat is een torenkorf voor mij?
- 3 of 4 palen de hoogte in met een dak en daaronder een korf.
- Korf met een vaste onderkant die rust op een frame en een deksel die er af kan.
- Onderkant korf die aan de onderzijde eventueel open kan.
- Natuurlijke bogen aan de binnenkant die ik er uit kan halen.
Dit komt bij mij over als BD-Imkeren, niets met ramen maar puur rauwe natuur, ik zie mijzelf geen raampjes slingeren in een trommel en zou dus alleen wat nemen als ze het kunnen missen en puur voor mijzelf. Uit een natuurlijke korf en een hoop geklieder bij wijze van spreken. Ik ben dan de beer in het bos die er stiekem een stuk vanaf smult (maar dan wel weet welk deel ik pak, ik denk dat het middelste voor broed is , dus lekker compact, en er dan omheen gebouwd diverse voeding is).
Waarom een torenkorf?
- Ik wil een pronkstuk voor mijn hobby en het past bij de nieuwe woning.
- Het ziet er leuk uit en vind de vierkante kasten niet mooi.
- Ik hoef geen honing en wil de natuur zijn gang laten gaan.
- Het is leuk om zelf te knutselen.
- Lekker warm voor de bijen en goede overwintering.
Wat is mijn verwachting?
- Dat ik heel veel moet leren!
- Dat er grote kans is dat ze zwermen en weg zijn.
- Dat ik niet het perfecte ras heb en het doe met wat komt aanvliegen.
Wat is mijn plan van aanpak?
Geen idee, maar ik moet ergens beginnen en heb natuurlijk allerlei vragen gaandeweg. Ik heb ook alle tijd en weet dat dit niet makkelijk is en daarom wil ik mij er ook goed in verdiepen. Wat ik wel weet, is dat het er per definitie komt. De tijd wat ikzelf spendeer en kennis die ik opdoe, kan ik dan weer gebruiken als ik bij iemand een cursus ga volgen wat specifiek over korven gaat. Ik heb dan meer belang bij een cursus over dit onderwerp dan een willekeurige cursus imkeren, spendeer mijn geld dan liever bij iemand die meer aansluiting heeft bij mijn gedachten en wensen.
Goed, en nu is het heel veel informatie lezen en veel tips van jullie overnemen (behalve dat je eerst met een kast moet beginnen omdat het heel moeilijk is) "Nil volentibus arduum" SO3 / (Fomes fomentarius) < inheems.