Geen registratie BD kasten

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Plaats reactie
Bee Licious
Contacteer:

Geen registratie BD kasten

Bericht door Bee Licious »

https://www.bijenhouders.nl/themas/bije ... gistratie/

Vanuit het oogpunt slechts de natuur te helpen, en geen volken te handhaven vanuit imker oogpunt, ben ik op dit moment van mening dat er geen reden is om registratie uit te voeren. Er is immers geen wens tot het vergaren van honing of doel tot consumptie gebruik voor verkoop of eigen gewin. Er is geen wens om invloed uit te oefenen op de natuurlijke gang, en daarmee heb ik dan ook geen invloed op de natuur. Slechts heb ik financiële beschikking om onderkomens te maken zonder eigen persoonlijk belang.

Hoe staan jullie in de stelling dat BD kasten niet geregistreerd hoeven worden?

PS: Vraag tevens voorgelegd bij RVO.
"Joining the buzz, it's the hyve's mind at work! 🐝"
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Geen registratie BD kasten

Bericht door l'apiculteur »

Ik denk dat zodra je bijen houd in een gefabriceerd onderkomen, waar je 'indien nodig' invloed op kunt uitoefenen,
je je bijenvolken toch moet registreren?

Wat is het bezwaar anders dan dat het tien minuten van je (hobby)tijd kost?
Vivre en France - maar geboren in Nederland
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

De registratie gaat in weze niet over het oogsten van de honing, het gaat erom dat ze registreren om in geval van ziekten te kunnen ingrijpen. Dit is een opgave vanuit Europa, en heeft niets van doen met BD of niet.
Bee Licious
Contacteer:

Het idee van BD is naar mijn weten ook dat je juist niet gaat ingrijpen.... Het idee is om de kast/korf niet regelmatig te openen en dan zal ziekte dus niet opgemerkt worden (uitgaande dat je ook niet met grote regelmaat kijkt). Althans dat is even wat ik ervan begrijp, maar bind mij er niet op vast, het is dan ook min of meer een vraagstelling.

PS: Registreren zelf maakt mij natuurlijk niets uit en is een kleine moeite, ben er verder ook totaal niet tegen natuurlijk.
Bee Licious
Contacteer:

Ondertussen telefonisch contact gehad en het is een beetje een vage onduidelijke bedoeling op dit moment. Het is natuurlijk nooit en ten immer wenselijk als ik 10 korven plaats, 10 hommel nesten en ga zo maar door, deze allemaal moet gaan registreren en per jaar en per "volk' 22 euro moet gaan betalen. De vraag is dan of elk volk in de natuur geregistreerd moet worden en wie daar de kosten voor gaat dragen. Tevens is het geen wetgeving vanuit Nederland en is er geen controle... Ik zou dus anders bestraft worden als ik de natuur wil helpen :roll: Alles wat ik plaats en geef aan de natuur waar ik zelf geen doel heb tot winning, ga ik dus ook niet registreren.

De vraag is dan of BD Imkeren wel in het doel heeft om de natuur te helpen... Is het bedoelt om zelf honing te vergaren en zorg te dragen, dan begrijp ik de registratie en heb er geen bezwaar tegen. Maar ga ik er vanuit dat BD ook kasten/korven neerzetten is, die specifiek bedoelt zijn om kwetsbare bijen te steunen, dan zie ik dat niet als imkeren.

Ik registreer dan ook alleen wat ik echt ga onderhouden, dat wat ik aan de natuur schenk registreer ik niet.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Registratie staat (helaas?) niet ter discussie, je zal gewoon moeten registreren en doe je dit niet dan ga je tegen de regelgeving in. Maar ook goed nieuws, registratie gaat per locatie en voor zover ik weet betaal je niet per volk. En hommelnesten, daar gaat dit niet over.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Registratie is inderdaad een verplichting. De registratie is per locatie en niet per volk. Als je op een locatie je volk, waar je niets aan gaat doen, neerzet, moet voor die locatie een UBN worden aangevraagd. Of er nu 1 kast staat of meerdere.
Dat er voor betaald moet worden vind ik wel apart. Paardenhouders betalen bijvoorbeeld niet voor hun UBN. Hier is duidelijk nog wat lobbywerk nodig.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

@Bee Licious wanneer ga jij eens ophouden met zeuren over het UBN registratie? Dit is een Europees geregeld wetgeving die Nederland al jaren voor zich uitgeschoven heeft maar sinds dit jaar uitvoert. Over kosten is nog niets definitief besloten, zover ik weet.
Zoals eerder vermeld het UBN registratie is alleen bedoeld als er een uitbraak is van besmettelijke bijenziekten, zoals AVB en EVB, dat men weet waar nog meer kasten / korven staan in een bepaalde gebied om maatregelen te kunnen nemen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Plaats reactie