Dag beste bijenhouders
Een onderwerp dat mij dit jaar ten zeerste interesseert (omdat ik nog maar 3 volken overheb door vele winterverliezen) is hoe ik met 1 volk ongelofelijk veel honing zou kunnen oogsten.
Ik ben namelijk met 2 van de 3 volken aan het verderkweken dus hen gebruik ik enkel en alleen om om de 1 a 2 weken een aflegger van te maken.
Ik zit echter met aardig wat klanten die graag lindehoning willen en daar moet mijn productievolk zo goed als alleen voor zorgen. 2 jaar geleden heb ik per ongeluk een aflegger van 4 ramen open broed gemaakt op 28 mei van een middelgroot volk, tot mijn verbazing zaten 10 dagen later 2 honingbakken (broedkamer formaat) volledig vol en verzegeld.
Ik weet dat dit ook met de dracht zelf te maken heeft, maar het volk was te middelmatig voor zo’n hoeveelheid. Zeker vergeleken met de buren die ongeveer 1 bak vol hadden. Maar wat is nu de optimale tijd tussen het maken van de broedaflegger (met vooral open broed) en de lindedracht?
10 dagen lijkt mij een goed streefdoel rekening houdend met de bouwtijd van zeker 3/4 dagen voor het kunstraat ter vervanging van de weggenoemen broefafleggerramen. Er is dus een broedstop van zeker 5 dagen met daarna een opbouwend broednest wat niet zó veel verzorging vergt lijkt mij en dus leidt tot versnelde en fittere haalbijen.
Hartelijke groet
Elias
Optimale timing broedaflegger voor veel lindehoning
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Optimale timing broedaflegger voor veel lindehoning
Bij de timing om optimaal inzetbare volken op de lindedracht te hebben, is het natuurlijk vooral van belang wanneer de linde gaat bloeien. Bee-tree noemde al eind mei als tijdstip waarop de eerste lindebloesem zou kunnen verschijnen. Dat is bijna een maand eerder, vergeleken bij zo'n twintig, dertig jaar geleden. Het imker-seizoen wordt steeds langer, maar de dracht groeit daar niet in mee.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Grote volken produceren relatief gezien het meest. Een broedaflegger wordt naar mijn mening niet zo snel een productievolk. Het zou kunnen dat je een broedstop had vorig jaar door de nieuwe moer, gecombineerd met uitlopend broed van de aflegger, waardoor ze relatief veel haalden in de periode dat er geen broed te verzorgen was, wat net overeenkwam met de lindedracht. Maar eerlijk gezegd heb ik er geen ervaring mee om het zo te doen, ik kan je eigenlijk moeilijk adviseren over de timing.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Eddy Geurtsen schreef: ↑za 10 mei 2025, 09:21 Bij de timing om optimaal inzetbare volken op de lindedracht te hebben, is het natuurlijk vooral van belang wanneer de linde gaat bloeien. Bee-tree noemde al eind mei als tijdstip waarop de eerste lindebloesem zou kunnen verschijnen. Dat is bijna een maand eerder, vergeleken bij zo'n twintig, dertig jaar geleden. Het imker-seizoen wordt steeds langer, maar de dracht groeit daar niet in mee.
Bedankt voor je antwoord, ja ook hier bij Gent, Belgie verschijnen de "handjes" van de linde. Maar door de droogte denk ik dat die wel nog wacht maar toch zal ik het een week vroeger doen zijnde 23 mei. Ik ben van plan dan van dat volk 2 ramen open broed en 1 of 2 gesloten af te halen. Ik werk met 1 broedkamer per volk dus dat zal ze wel een tijdje weghouden van zwermen en geeft mij nieuwe volkjes. Dan moet ik ze niet storen tijdens mijn examens en zij mij ook niet met een eventuele zwerm.
Wat de linde betreft: ik vermoed dat het wegnemen van open broed tijdens de lindedracht hetzelfde effect heeft als ervoor rekening houdend met de bouwtijd van de ramen,...
Fish, ik bedoel dat ik de productievolken ontdoe van open broed (en wat gesloten broed om de levensvatbaarheid van de afleggers te garanderen). Mijn redenering is dat het productievolk bij grote dracht sowieso minder broed aanzet, ik help ze een handje en dwing ze eigenlijk om te focussen op de dracht ipv broed.Fish schreef: ↑ma 12 mei 2025, 11:17 Grote volken produceren relatief gezien het meest. Een broedaflegger wordt naar mijn mening niet zo snel een productievolk. Het zou kunnen dat je een broedstop had vorig jaar door de nieuwe moer, gecombineerd met uitlopend broed van de aflegger, waardoor ze relatief veel haalden in de periode dat er geen broed te verzorgen was, wat net overeenkwam met de lindedracht. Maar eerlijk gezegd heb ik er geen ervaring mee om het zo te doen, ik kan je eigenlijk moeilijk adviseren over de timing.
Op vlak van timing zoek ik dus het ideale moment om dit te doen maar zoals Eddy zegt is de onvoorspelbaarheid van de linde dit jaar de roet strooier.
Ik zal het dus op 23 mei doen waarbij er zeker een gedeeltelijke broedstop is van +-7 dagen (bouwtijd) en 3 dagen ei. Ik heb dus 10 dagen waarbij er nauwelijks broed verzorgd moet worden. De linde zou dan dus voor 3 juni moeten beginnen bloeien voor slagen van dit plan.
We zien wel
groet en dank
Elias