koolzaad-agressiviteit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

koolzaad-agressiviteit

Bericht door de vos roger »

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de verhoging van de agressiviteit bij de bijen als ze op het koolzaad vliegen ?
Heeft dit te maken met de toxische produkten die vooraf gespoten worden om een optimale groei en opbrengst te hebben?
Het is bewezen dat dergelijke producten het zenuwstelsel van levende wezens verstoren en dat er gedragswijzigingen kunnen uit voortvloeien.

roger
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: koolzaad-agressiviteit

Bericht door maartenkleijne »

Wel Roger, wees niet bezorgd.
De bijen worden net zo makkelijk agressief van wild koolzaad, mosterd of herik.
Ik had eens in een botanische schooltuin een veldje herik van meer dan 2 meter hoog, de kinderen vonden het prachtig maar de bijen die erop vlogen waren prikkelbaar, dat vonden de kinderen niet leuk, reden genoeg om de herik weer af te schaffen voor volgend jaar.
Sommige drachten hebben invloed op de hormonale toestand van de bijen. Van veel kruisbloemigen worden ze hitsig, net als kinderen die je teveel suiker geeft.
Van linde worden ze extreem kalm, je geeft ook lindehoning aan een ziek kind om lekker te slapen, behalve als ze longproblemen hebben: dan liever thijmhoning.
Maar van lavendelhoning worden kinderen ook rustig, terwijl de bijen die erop vliegen erg stekerig zijn.
Misschien worden de bijen wel stekerig van alle overdadige dracht door de grote hoeveelheid suiker die ze te verwerken krijgen.
Maar op de appel vliegen is weer: extreem veel suiker halen en lekker rustig blijven.
Er zitten miljoenen soorten eiwitten in nectar, misschien gaan ooit de geleerden
uitknobbelen wat dat allemaal betekent.
Mijn devies is: laat de bijen vooral vliegen op gemengde drachten, dan blijven ze vrolijk en gezond. Daarom ga ik ook niet naar het koolzaad; bovendien wind ik die keiharde suikerhoning niet lekker.
Het gaat mij tever te denken dat bijen vervuld worden van de karakters van de plantenzielen van de planten waar ze op vliegen. Wel is het waar dat koolzaad een agressieve plant is: hij peneteert is harde humusloze klei en gaat het zelfs minder doen als de grond gezonder wordt. Daarom hebben we ook weinig wilde koolzaad.
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

maartenkleijne schreef:
Daarom ga ik ook niet naar het koolzaad; bovendien wind ik die keiharde suikerhoning niet lekker.
Dit is een gezegde van iemand die geen koolzaadhoning oogst! Zijn goed recht natuurlijk. Maar spreekt hij dan ook van denigrerend van lindesuikerhoning?
Met een bijkomende ingreep is het heel goed mogelijk een goed smeerbare koolzaadhoning te bekomen.
Bieboerke
Barry Sp
Contacteer:

Bericht door Barry Sp »

Ik vind het best wel mee vallen met de agressiviteit van de bijen als ze bij het koolzaad staan,ik heb mijn bijen er ook staan.En met de honing heb je gewoon veel werk je moet die honing minstens drie keer per dag een kwartier roeren en dan roer je de kristallen fijn en dan blijft de honing goed smeerbaar.

B.Speet
marijn0404
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door marijn0404 »

Zijn er meerdere planten waar ze pittiger van worden?
Ik heb f1tjes staan op een locatie tegen een naaldboom in het vroege voorjaar is alles prima. Maar zodra de de dracht begint is het mis. Vorig jaar volkje gewisseld maar ook toen werden ze weer pittig.. ik sta langs een sloot en aan de andere kant zit een fietspad.
De andere volkjes doen het prima en het moeder volk is een pmoer carnica die heel zacht aardig zijn
Plaats reactie