Voor het eerst gestoken...
Moderator: Hans van der Post.
- l'apiculteur
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Voor het eerst gestoken...
Een échte beginnersvraag.
Ik ben voor het eerst behoorlijk gestoken door bijen; beide bovenarmen 3 á 4 keer..
Eerst prikte het wat, maar na 24 uur zijn mijn armen helemaal dik en opgezwollen. Ook jeukt de huid ontzettend...
(ps. Ik reageer van jongs af aan al ontzettend op insectenbeten, vooral daas of horzel)
Wie herkent dit nog van zijn eersre bijensteek ?
Helaas heb ik geen controle over dit volk, ze zitten in mijn schoorsteen en zijn de laatste 48u erg agresief, dit was eerder niet zo...
Ik ben voor het eerst behoorlijk gestoken door bijen; beide bovenarmen 3 á 4 keer..
Eerst prikte het wat, maar na 24 uur zijn mijn armen helemaal dik en opgezwollen. Ook jeukt de huid ontzettend...
(ps. Ik reageer van jongs af aan al ontzettend op insectenbeten, vooral daas of horzel)
Wie herkent dit nog van zijn eersre bijensteek ?
Helaas heb ik geen controle over dit volk, ze zitten in mijn schoorsteen en zijn de laatste 48u erg agresief, dit was eerder niet zo...
Vivre en France - maar geboren in Nederland
-
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
- Contacteer:
Re: Voor het eerst gestoken...
Dag,
Nog best stoer zo als beginneling zelfs tot aan je bovenarmen bloot zijn. De meeste beginnelingen gaan direct in de handschoenen en moeten "eruit gepraat worden"ik ken imkers die nog nooit zonder handschoenen een raampje hebben aangeraakt.
Verder hoop ik voor je dat je een beetje immuniteit opbouwt. dat kun je merken wanneer je een volgende keer gestoken wordt en het minder heftig zal zijn als deze eerste keer.
Ik zou zeggen: je bent op de goede weg vanwege je durf. We zou ik de volgende keer gesloten mouwen gebruiken zodat de steek alleen maar in je hand zit.
Mijn ervaring als imker gedurende ongeveer 50 jaar is dat er voor mij geen steek in het voorjaar hetzelfde is. Het ene jaar zorgt een steek voor "poppey-"vingers en het volgende jaar bijna niet.
Verderop in het seizoen neemt trouwens mijn/de gevoeligheid altijd af. Op het laatst is er alleen de steek (blijft gevoelig maar net doen alsof je niets verneemt) en is er geen lichamelijke reactie meer.
Toch blijf ik altijd zonder handschoenen werken.
In het voorjaar zou voor jou kunnen gelden dat ze dan een stuk "vredelievender" zijn.
Vredelievend zijn zeker de zwermen. Ik draag wel een kap maar is haast niet nodig. Je kunt het merken aan de weinige bijen die rondom je hoofd vliegen.
Met blote handen heeft verreweg de voorkeur vanwege de beste gevoeligheid die je dan hebt. Dikke handschoenen werken al helemaal niet, raampjes zijn bijna niet aan te pakken. heb imkers gezien die juist daardoor raampjes uit hun gehandschoende handen lieten vallen, dat geeft dan juist die onrust die je wil voorkomen.
Je voelt je na een periode zelfs zekerder zonder handschoenen omdat je de raten zo goed kunt pakken.
Tips (sommigen van mijn opa nog)
-geen alcohol gedronken hebben.
-wrijf je handen in met gekneusd blad (hij deed dat consequent alleen maar met blad van een Flierboom/struik, maar of dat verschil maakt?)
-gebruik vooraf geen deodorant. Ga het liefst ongewassen
-draag altijd een kap. Een steek in jou geval in de mond of in/bij het ook wil je niet.
-een enkele keer heeft onweer ook invloed op de bijenprikkelbaarheid.
-vervoer je bijen in de auto hou dan de kap en veger bij de hand; je weet immer maar nooit.
Wetenswaardigheden:
-Beweeg als in een vertraagde film dan kunnen bijen je beweging nauwelijks zien.
-Lang niet alle bijen zijn erop uit om te steken. Dat doen uit elk volk er maar enkelen.
-In najaar en in drachtloze perioden loop je meer risico op steken dan in het voorjaar en de zomer.
-Ook moerloosheid en van volken verenigen kunnen ze flink prikkelbaar worden.
-Houdt kwaadwillende kinderen en honden (happen!) uit de buurt van je volken.
-Verwijder de angel direct door hem met de nagel van je vinger over je vel vooruit te duwen dat voorkomt dat het blaasje van de bij zich helemaal leeg pompt in je lichaam.
-Zwermen die langer dan 2-3 dagen gevlogen hebben kunnen uiterst prikkelbaar zijn. Hun voer is op en ze hebben nog steeds geen onderkomen. Ook wanneer een zwerm in een van de volgende dagen in de regen terecht komt geeft dat geen niet-steek-garantie.
Vast iets vergeten maar dat wordt dan wel weer aangevuld door anderen hier.
Succes
Nog best stoer zo als beginneling zelfs tot aan je bovenarmen bloot zijn. De meeste beginnelingen gaan direct in de handschoenen en moeten "eruit gepraat worden"ik ken imkers die nog nooit zonder handschoenen een raampje hebben aangeraakt.
Verder hoop ik voor je dat je een beetje immuniteit opbouwt. dat kun je merken wanneer je een volgende keer gestoken wordt en het minder heftig zal zijn als deze eerste keer.
Ik zou zeggen: je bent op de goede weg vanwege je durf. We zou ik de volgende keer gesloten mouwen gebruiken zodat de steek alleen maar in je hand zit.
Mijn ervaring als imker gedurende ongeveer 50 jaar is dat er voor mij geen steek in het voorjaar hetzelfde is. Het ene jaar zorgt een steek voor "poppey-"vingers en het volgende jaar bijna niet.
Verderop in het seizoen neemt trouwens mijn/de gevoeligheid altijd af. Op het laatst is er alleen de steek (blijft gevoelig maar net doen alsof je niets verneemt) en is er geen lichamelijke reactie meer.
Toch blijf ik altijd zonder handschoenen werken.
In het voorjaar zou voor jou kunnen gelden dat ze dan een stuk "vredelievender" zijn.
Vredelievend zijn zeker de zwermen. Ik draag wel een kap maar is haast niet nodig. Je kunt het merken aan de weinige bijen die rondom je hoofd vliegen.
Met blote handen heeft verreweg de voorkeur vanwege de beste gevoeligheid die je dan hebt. Dikke handschoenen werken al helemaal niet, raampjes zijn bijna niet aan te pakken. heb imkers gezien die juist daardoor raampjes uit hun gehandschoende handen lieten vallen, dat geeft dan juist die onrust die je wil voorkomen.
Je voelt je na een periode zelfs zekerder zonder handschoenen omdat je de raten zo goed kunt pakken.
Tips (sommigen van mijn opa nog)
-geen alcohol gedronken hebben.
-wrijf je handen in met gekneusd blad (hij deed dat consequent alleen maar met blad van een Flierboom/struik, maar of dat verschil maakt?)
-gebruik vooraf geen deodorant. Ga het liefst ongewassen

-draag altijd een kap. Een steek in jou geval in de mond of in/bij het ook wil je niet.
-een enkele keer heeft onweer ook invloed op de bijenprikkelbaarheid.
-vervoer je bijen in de auto hou dan de kap en veger bij de hand; je weet immer maar nooit.
Wetenswaardigheden:
-Beweeg als in een vertraagde film dan kunnen bijen je beweging nauwelijks zien.
-Lang niet alle bijen zijn erop uit om te steken. Dat doen uit elk volk er maar enkelen.
-In najaar en in drachtloze perioden loop je meer risico op steken dan in het voorjaar en de zomer.
-Ook moerloosheid en van volken verenigen kunnen ze flink prikkelbaar worden.
-Houdt kwaadwillende kinderen en honden (happen!) uit de buurt van je volken.
-Verwijder de angel direct door hem met de nagel van je vinger over je vel vooruit te duwen dat voorkomt dat het blaasje van de bij zich helemaal leeg pompt in je lichaam.
-Zwermen die langer dan 2-3 dagen gevlogen hebben kunnen uiterst prikkelbaar zijn. Hun voer is op en ze hebben nog steeds geen onderkomen. Ook wanneer een zwerm in een van de volgende dagen in de regen terecht komt geeft dat geen niet-steek-garantie.
Misschien ook moerloos? Ben je imker of misschien per ongeluk door dit schoorsteenvolk gestoken?Helaas heb ik geen controle over dit volk, ze zitten in mijn schoorsteen en zijn de laatste 48u erg agressief, dit was eerder niet zo.
Vast iets vergeten maar dat wordt dan wel weer aangevuld door anderen hier.
Succes
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,
- l'apiculteur
- Contacteer:
Ja, dank voor uw antwoord!
Ik was bezig met werkzaamheden aan de dakgoot, nabij de schoorsteen...
Veel geluid in combinatie met windkracht 4 (ik zie dat ze moeite hebben binnen te komen) maken dat ze agresief worden.
Ik had wel een kap op, maar in een t-shirt en geen handschoenen , én ik stond op een ladder...
Op de grond werd mij dochter naast het oog geprikt en mijn zoon door het shirt op z'n borst.
Eerder zijn ze nooit agresief geweest.
Ik ben beginnend imker en vandaag toch even voorzichtig bij mijn zwermkast gekeken (deze staat niet bij huis maar bij de Loire):
Op 9 mei zat er nog een aziatische hoornaar in,
koningin gedood op 11 mei
Ik was bezig met werkzaamheden aan de dakgoot, nabij de schoorsteen...
Veel geluid in combinatie met windkracht 4 (ik zie dat ze moeite hebben binnen te komen) maken dat ze agresief worden.
Ik had wel een kap op, maar in een t-shirt en geen handschoenen , én ik stond op een ladder...
Op de grond werd mij dochter naast het oog geprikt en mijn zoon door het shirt op z'n borst.
Eerder zijn ze nooit agresief geweest.
Ik ben beginnend imker en vandaag toch even voorzichtig bij mijn zwermkast gekeken (deze staat niet bij huis maar bij de Loire):
Op 9 mei zat er nog een aziatische hoornaar in,
koningin gedood op 11 mei
-
- Imker sinds: 2023
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik reageer ook wisselend maar niet echt overdreven.
Wel herken ik wat Atlas zegt, soms weinig en soms popeye
Ik probeer zonder handschoenen te werken en vaak lukt dit ook, maar zodra ik gestoken word gaan ze wel aan.
Bij mij is het zo dat eenmaal gestoken ze ook blijven komen.
Ik ben tijdens de cursus twee jaar geleden net boven mijn oog gestoken, die was ook niet overdreven, dus ik reageer niet zo heftig.
Muggen steken mij helemaal niet en een wespensteek heb ik amper last van.
Wel herken ik wat Atlas zegt, soms weinig en soms popeye

Ik probeer zonder handschoenen te werken en vaak lukt dit ook, maar zodra ik gestoken word gaan ze wel aan.
Bij mij is het zo dat eenmaal gestoken ze ook blijven komen.
Ik ben tijdens de cursus twee jaar geleden net boven mijn oog gestoken, die was ook niet overdreven, dus ik reageer niet zo heftig.
Muggen steken mij helemaal niet en een wespensteek heb ik amper last van.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Toen ik net begon had ik het net zo, opgezwollen en jeuk. Dat is ook nog wel even gebleven trouwens, ik denk dat ik pas na ~50-100 steken redelijk immuun ben geworden. In het ergste geval heb ik nu lichte jeuk, zwelling eigenlijk niet of nauwelijks.
Maar goed, ook dikwijls de ambulance zien komen voor mensen die tóch allergisch zijn geworden, ook na jaren imkeren. Dus zeker voorzichtig blijven als je iets anders dan lokale zwelling/jeuk hebt, en zorg ervoor dat je weet wat je moet doen mocht het fout gaan.
Maar goed, ook dikwijls de ambulance zien komen voor mensen die tóch allergisch zijn geworden, ook na jaren imkeren. Dus zeker voorzichtig blijven als je iets anders dan lokale zwelling/jeuk hebt, en zorg ervoor dat je weet wat je moet doen mocht het fout gaan.
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Ik ben ook weleens door bijen en heel vaak door wespen gestoken en reageer daar eigenlijk niet op, dit komt door het gebruik van antihistamine voor mijn hooikoortsallergie.
Maar er is een ding dat ik zeker weet, ik wordt liever door een bij dan een wesp gestoken, een wespensteek is veel pijnlijker dan die van een bij.
Maar er is een ding dat ik zeker weet, ik wordt liever door een bij dan een wesp gestoken, een wespensteek is veel pijnlijker dan die van een bij.
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

Lid van:
NBV
- l'apiculteur
- Contacteer:
We zijn nu bijna een week verder en ik heb nogsteeds jeuk,
de zwelling is weg maar er is nog een rode vlek met ~ 5 cm doorsne te zien waar de steek was...
Ik ben niet bang (geworden) voor bijen,
wel voor de reactie op de steek.
Op naar de volgende ..?
de zwelling is weg maar er is nog een rode vlek met ~ 5 cm doorsne te zien waar de steek was...
Ik ben niet bang (geworden) voor bijen,
wel voor de reactie op de steek.
Op naar de volgende ..?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ja, lang geleden liep ik ook een weekje rond met een opgezwollen gezicht, of een hele dikke pols, een vinger die zo dik was dat je hem niet kon buigen. Nu loop ik regelmatig een steekje op, ik wrijf de angel weg, vijf minuten later kan ik al niet meer zien of voelen waar ik ben gestoken. Soms heb ik er ook wel eens langer last van, maar dat zijn uitzonderingen. Natuurlijk zijn er mensen die een levensbedreigende allergie hebben, maar het merendeel van de imkers zal na verloop van tijd immuniteit opbouwen. Zowel allergie als immuniteit ontstaat door meerdere steken. De toekomst zal het dus uitwijzen, beste l' apiculteur.....
Vriendelijke groet, Eddy
Vriendelijke groet, Eddy
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Het jeuken kan nog een week of twee aanhouden, dat had ik ook met wespenstekenl'apiculteur schreef: ↑wo 21 mei 2025, 13:28We zijn nu bijna een week verder en ik heb nogsteeds jeuk,
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
Lid van:
NBV

Erick

Lid van:
NBV
-
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik ben gisteren ook vier keer gestoken. De rest van de dag voelde en zag ik er niks van, ik begon nog te denken dat ik er immuun voor was. Pas de volgende ochtend waren de plekken rood geworden en wat jeukerig. Een vertraagd effect is dus goed mogelijk