Weet iemand waarom een deel van mijn volk als een klont onder mijn kast hangt?
Ze hangen er nu bijna een week te hangen. Het zijn echt wel een paar honderd bijen. Er worden geen raten gebouwd dus ik denk zeker niet dat het een zwerm is.
Moet ik hier iets mee, of zullen ze vanzelf de kast weer ingaan?
Klont bijen onder de kast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2023
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Klont bijen onder de kast
Is dat Nosema? Altijd lastig te bepalen op een foto maar dat lijkt er wel op.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Klont bijen onder de kast
Overal zit diarree, dit is sowieso foute boel. Dit is het meest duidelijke symptoom van Nosema, maar dan zou je dat ook aan de bijen zelf moeten kunnen zien, er zijn meer symptomen van Nosema. Anders kan het ook bedorven siroop of iets anders zijn wat de darmen aantast. Alleen microscopisch onderzoek kan Nosema écht bevestigen/uitsluiten. Hoe is de binnenkant van de kast? Als dat er net zo vervuild uit ziet, lijkt het mij een ernstige besmetting.
Ik zou niet afwachten maar proactief handelen. Dus de kast zelf (goed) inspecteren, en dan actie ondernemen afhankelijk van wat je ziet. Vergis je niet, dit advies geef ik eigenlijk bijna nooit maar afhankelijk van de ernst moet je het volk misschien zelfs afzwavelen en de gehele kast ontsmetten. Is het volk sterk/groot genoeg, dan misschien rigoreus aan raatvernieuwing doen en een externe schoonmaak.
Neem eventueel even contact op met een bijengezondheidscoördinator, mogelijk hebben zij beter of aanvullend advies, zie: https://www.bijenhouders.nl/bijen-houde ... ulp-nodig/
Ik zou niet afwachten maar proactief handelen. Dus de kast zelf (goed) inspecteren, en dan actie ondernemen afhankelijk van wat je ziet. Vergis je niet, dit advies geef ik eigenlijk bijna nooit maar afhankelijk van de ernst moet je het volk misschien zelfs afzwavelen en de gehele kast ontsmetten. Is het volk sterk/groot genoeg, dan misschien rigoreus aan raatvernieuwing doen en een externe schoonmaak.
Neem eventueel even contact op met een bijengezondheidscoördinator, mogelijk hebben zij beter of aanvullend advies, zie: https://www.bijenhouders.nl/bijen-houde ... ulp-nodig/