Vermoedelijke nazwerm gedraagt zich moerloos maar is het niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Eliasd
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
Contacteer:

Vermoedelijke nazwerm gedraagt zich moerloos maar is het niet

Bericht door Eliasd »

Dag beste collega's

Gisteren een zwerm gaan scheppen die volgens de eigenaar van het stuk land er al een week zat... Geen idee waarom hij niet meteen gebeld had :( Enerzijds ging ik door het slechte weer van afgelopen dagen (14-15 graden en bewolkt) uit van een hongerzwerm, anderzijds was ik voorbereid om pasgebouwde raat te moeten wegsnijden.
Ik heb dus tegen de regels in een raam voer in de 6-ramer ,waarin ik van plan was ze te scheppen, gehangen met daarnaast 1 donker leeg raam en 4 waswafels.

Bij aankomst bleek nog niks gebouwd, ze hingen daar maar als een hoopje ellende. Ik ging ervan uit dat ze gewoon verzwakt waren door het weer en koude dus gewoon de zwerm geschept. De bijen liepen mooi de kast in en alles leek goed te gaan tot ze 's avonds opnieuw in de boom hingen...
Dan maar het noodplan afgegaan en wat natgespoten met mijn plantenspuit en met de kettingzaag het stuk hout waar ze om hingen afgezaagd waarbij ze niet opvlogen (raar...) . Vervolgens de volledige tros een 2 bakkast in en mee naar huis genomen. Gisterenavond dan nog wat raampjes kunstraat in de bovenste bak gehangen zodat ze naar hartelust kunnen bouwen.

Daarnet heb ik vlug eens gekeken, ze zaten nog steeds op de tak in de kast en 5% zat op het kunstraat. Maar ze bromden als een moerloos volk, dus heb ik een raam open broed ingehangen van een ander volk. Ik heb ze op 1 broedkamer gezet en ze afgeschud van de tak.
Tijdens de werkzaamheden zag ik een kleine koningin dus ik vermoed een nazwerm.

Hun moerloze gedrag (stertselen, immobiliteit, niet bouwen) ondanks de aanwezigheid van de koningin doet mij vermoeden dat ze echt wel honger hebben dus heb ik toch een raam voer bijgehangen als kantraam. Het feit dat ze nog niet gebouwd hadden aan de tak lijkt mij op een nazwerm te wijzen.

Iets in mij zegt dat dit niet zo snel meer goedkomt dus is mijn vraag: Kan ik hare majesteit naar de eeuwige drachtvelden sturen en met de krantenmethode verenigen met een volk dat 2 weken geleden een voorzwerm was? Dit omdat ik deze (na?)zwerm zoals het zich nu gedraagt geen volwaardig volk zie opbouwen.

Als ik ze effectief verenig moet ik het wel snel doen want het raam open broed zal dat gevoel van moerloosheid wellicht verminderen. Ook vertrouw ik ze niet en zie ik ze wel terug de vleugels nemen omdat er niet echt samenhang in de kast hangt.

Groet Elias
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Vermoedelijke nazwerm gedraagt zich moerloos maar is het niet

Bericht door Fish »

Ik denk zeker dat je ze kan verenigen met krant, dat als eerste. Anderzijds ben je erg snel en zou het ook nog goed kunnen komen als je ze wat meer tijd gunt. Een beetje afhankelijk van hoe groot de zwerm is natuurlijk, dat kan ik niet uit je verhaal halen.
Plaats reactie