Kan ik nu nog beginnen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Honingdropje
Imker sinds: 2025?
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -

Kan ik nu nog beginnen?

Bericht door Honingdropje »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en sinds eind vorig jaar ontzettend geïnteresseerd geraakt in het houden van bijen. Door drukte met mijn studie kon ik helaas niet deelnemen aan de basiscursus van de NBV. Daar heb ik nu echt spijt van, en daarom wil ik het dit jaar alsnog graag oppakken.

Nu vroeg ik me af: Kan ik nu nog beginnen 🐝

Ik hoop aankomende week het basiscursusboek van de NBV en Het Bijenboek van de heer Joustra aan te schaffen en te lezen. Ik heb nog geen bijenvolk, maar zou er graag één willen aanschaffen en echt gaan leren én doen. Is dat nu nog haalbaar? Of is het beter om aan een ervaren imker bij een vereniging te vragen of die het aan mij zou kunnen leren/laten zien?

Alle tips, ervaringen of adviezen zijn van harte welkom!

Alvast heel erg bedankt en groetjes,
Honingdropje
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Kan ik nu nog beginnen?

Bericht door l'apiculteur »

Tuurlijk kun je nu nog een volk aanschaffen,
of koop de benodigde kast en maak hem klaar om een zwerm te ontvangen.

Nu is de tijd dat bijen zwermen.
Zet je lege kast, liefst met één oud broedraam en een paar druppen lemongrass oil op een plek waar bijen langskomen.
(Naart de bijenstal van de buurman is niet heel netjes...)

Veel wilde bijenvolken zijn er niet in NL,
en ook de inmkers houden de zwermdrift aardig onder controle
maar je weet maar nooit...
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Honingdropje
Imker sinds: 2025?
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -

Bericht door Honingdropje »

Dank voor je reactie. Ik heb enkele vragen die ik je graag hierover zou willen stellen:

1. Denk je dat het handig is om eerst de boeken in te duiken en theoretische kennis op te doen, en of om tegelijkertijd ook alvast de kast te plaatsen?
2. Denk je dat ik de kast beter op het platteland, of in de stad kan plaatsen?
3. Ik heb geen oude broedramen, is er misschien iets anders wat net zo goed zou werken?
4. Hoe weet ik of een zwerm wat zich vestigt een goed/groot/levensvatbaar volk zal vormen? Zijn er bepaalde aspecten van het volk waarop ik moet opletten?
5. Heb je misschien tips over hoe ik een zwerm het beste kan vangen? Gewoon door enkele druppels citroengrasolie te drupellen op een katoenen pad en deze dan in de kast te leggen?

Ook heb ik nog een algemene vraag, namelijk of er iets is waarvan je vindt dat iedere beginnende imker dat zou moeten weten. Bijvoorbeeld een inzicht wat jou vooruit heeft geholpen, of iets waarvan je vindt dat het beter was om eerder te weten :be9:
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door l'apiculteur »

Ik ben ook beginnend, na onze verhuizing naar Frankrijk heb ik (eindelijk) genoeg ruimte om bijenkasten neer te zetten.
En Frankrijk heeft genoeg 'wilde bijen', onze schoorsteen huisvest al jaren een volk.
Net als vele andere, het boeit de mensen hier niet...

Nederland is te netjes voor een wild volk,
maar zeg nooit nooit.
In het dorp waar ik woonde had een zwerm een vleermuiskast 'gekraakt',
Helaas de winter niet overleefd...

2024 had ik één gebruikte kast opgesteld, dat was in augustus, niks 'gevangen'..
Dit jaar mijn kansen gespreid en in één van de inmiddels 7 kasten zit een klein volk.

Ik heb dus geluk met één oud broedraam aangevuld met nieuwe frames met een stuk starterstrip,
overal een volwaardig kunstraad inzetten was voor mij te kostbaar..

De juiste plek: toegankelijk voor jou, maar niet waar iedereen bij kan...

Gebruikte spullen zou ik op marktplaats gaan zoeken..

Boeken heb ik niet, ik haal mijn info van internet,
youtube is een goede bron.
Ik had een asnbeveling vooe één boek, maar eeze stond in backorder, inmiddels mijn geld teruggehad.
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Plaats reactie