Hallo allemaal,
Ik loop al een paar dagen met de vraag,
en de reden dat ik 'm nog niet gesteld heb is waarschjjnlijk het eerste antwoord, daarom geef ik die zelf: waarom volg je geen imkercursus ?
Ik heb een zwermkast 'verstopt' in een stukje natuur aan de Loire,
het is overstomingsgebied, niemand komt daar.
Nu had ik mij voorgrsteld dat een grote, sterke zwerm mijn kast zou vinden en ik 'm zonder veel problemen thuis kon brengen.
Maar nu zit er een mini volkje in!
Één oud broedraam is bezet en aan twee nieuwe frame's met starterstrips wordt druk gewerkt en raat gebouwd.
Ik heb nog niet kunnen kijken of er al eitjes liggen of dat de konigin nog op bruidsvlucht is...
Dat is ook gelijk de vraag; welke actie moet ik ondernemen?
Ik wil niks verstoren, en het is mijn eerste en enige volk dat op dadant ramen zit. Ik kan geen ramen met eitjes of broed toevoegen..
Mini volk van zwerm ... hoe nu verder?
Moderator: Hans van der Post.
- l'apiculteur
- Imker sinds: 2024
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Mini volk van zwerm ... hoe nu verder?
Laatst gewijzigd door l'apiculteur op do 22 mei 2025, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vivre en France - maar geboren in Nederland
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Mini volk van zwerm ... hoe nu verder?
Je moet natuurlijk niks, het gaat er vooral om wat je zelf wilt. Die bijen doen hun ding wel. Vragen die ik zelf zou hebben; moet die kast weer leeg voor de volgende zwerm? Kunnen ze daar blijven staan? Wil je het volkje erbij? Heb je plek op eigen stand?
Qua acties, wat ik zelf zou doen is over een week of twee rustig eens kijken hoe ze ervoor staan met eitjes, volksgrootte, gedrag en dergelijke. Ik zie in principe wel genoeg bijtjes om ze een kans te geven, maar kan natuurlijk niet alles zien. Als je ze klein vindt, overweeg dan om ze een handje te helpen met wat vloeibaar voer, maar is absoluut niet noodzakelijk hoor, als het afgelegen is. Mogelijk even de ingang checken en verkleinen omdat een klein volk zich moeilijker verdedigd. Mocht de moer na die controle goed aan de leg zijn, dan zou ik ze naar eigen stand brengen, maakt het wat eenvoudiger met controles.
Qua acties, wat ik zelf zou doen is over een week of twee rustig eens kijken hoe ze ervoor staan met eitjes, volksgrootte, gedrag en dergelijke. Ik zie in principe wel genoeg bijtjes om ze een kans te geven, maar kan natuurlijk niet alles zien. Als je ze klein vindt, overweeg dan om ze een handje te helpen met wat vloeibaar voer, maar is absoluut niet noodzakelijk hoor, als het afgelegen is. Mogelijk even de ingang checken en verkleinen omdat een klein volk zich moeilijker verdedigd. Mocht de moer na die controle goed aan de leg zijn, dan zou ik ze naar eigen stand brengen, maakt het wat eenvoudiger met controles.
- l'apiculteur
- Contacteer:
Vandaag even gekeken, ze zijn er nog en brengen pollen binnen:
https://youtu.be/medicKMUjL4?si=hLCDiIpt5OHNvWvQ
https://youtu.be/medicKMUjL4?si=hLCDiIpt5OHNvWvQ
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Ik zou wel, als het enigzins mogelijk is een half kilootje suiker oplossen en voeren(of er moet nog erg veel bloeien), Als de bijen een klein voorraadje hebben zullen ze sneller broeden en groter worden
- l'apiculteur
- Contacteer:
De bijen staan nu thuis,
1½ kilometer van de zwermlocatie, maar volgens mij is het goed gegaan.
't was vandaag koud met een stevige wind,
en ik heb de kast in de struiken gezet.
De foto is 2 min. terug gemaakt, er komen nogsteeds bijen terugvliegen.
Daarbij heb ik snel een voerraam inelkaar geknutseld, gevuld met suikerwater en een stuk opgerolde jute zodat ze minder makkelijk verdrinken.
De kast staat zo goed als onder de tamme kastanje welke bijna bloeit, net als de inmense linde die 20 meter verderop staat..
Gaat vast goed komen.
1½ kilometer van de zwermlocatie, maar volgens mij is het goed gegaan.
't was vandaag koud met een stevige wind,
en ik heb de kast in de struiken gezet.
De foto is 2 min. terug gemaakt, er komen nogsteeds bijen terugvliegen.
Daarbij heb ik snel een voerraam inelkaar geknutseld, gevuld met suikerwater en een stuk opgerolde jute zodat ze minder makkelijk verdrinken.
De kast staat zo goed als onder de tamme kastanje welke bijna bloeit, net als de inmense linde die 20 meter verderop staat..
Gaat vast goed komen.
- l'apiculteur
- Contacteer:
Vandaag het volk overgezet op een Datant 10.
Eerste keer, beetje onwennig.. Maar alles is goed gegaan.
Het volkje is echt heel klein, ik heb 'in de haast' geen koningin gezien, maar wel open en gesloten broed.
In totaal zo groot als een handpalm.
Ii heb dit volkje nu 12 dagen "onder controle",
komt vast goed.
Eerste keer, beetje onwennig.. Maar alles is goed gegaan.
Het volkje is echt heel klein, ik heb 'in de haast' geen koningin gezien, maar wel open en gesloten broed.
In totaal zo groot als een handpalm.
Ii heb dit volkje nu 12 dagen "onder controle",
komt vast goed.
- l'apiculteur
- Contacteer:
Een volk in je eigen achtertuin is 'niet handig', ik blijf kijken en observeren..
Deze foto gister kunnen maken: Ik zie open en gesloten broed, maar dit is ook het enige raam met broed.
Verder zijn de dames wel nieuwe raat aan het maken.
Voor het naderende onweer was het even "druk" op de vliegplank, maar kort nadat het gestopt was met regenen vlogen ze alweer uit...
Deze foto gister kunnen maken: Ik zie open en gesloten broed, maar dit is ook het enige raam met broed.
Verder zijn de dames wel nieuwe raat aan het maken.
Voor het naderende onweer was het even "druk" op de vliegplank, maar kort nadat het gestopt was met regenen vlogen ze alweer uit...