Kan ik nu nog beginnen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honingdropje
Imker sinds: 2025?
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -

Kan ik nu nog beginnen?

Bericht door Honingdropje »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en sinds eind vorig jaar ontzettend geïnteresseerd geraakt in het houden van bijen. Door drukte met mijn studie kon ik helaas niet deelnemen aan de basiscursus van de NBV. Daar heb ik nu echt spijt van, en daarom wil ik het dit jaar alsnog graag oppakken.

Nu vroeg ik me af: Kan ik nu nog beginnen 🐝

Ik hoop aankomende week het basiscursusboek van de NBV en Het Bijenboek van de heer Joustra aan te schaffen en te lezen. Ik heb nog geen bijenvolk, maar zou er graag één willen aanschaffen en echt gaan leren én doen. Is dat nu nog haalbaar? Of is het beter om aan een ervaren imker bij een vereniging te vragen of die het aan mij zou kunnen leren/laten zien?

Alle tips, ervaringen of adviezen zijn van harte welkom!

Alvast heel erg bedankt en groetjes,
Honingdropje
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Kan ik nu nog beginnen?

Bericht door l'apiculteur »

Tuurlijk kun je nu nog een volk aanschaffen,
of koop de benodigde kast en maak hem klaar om een zwerm te ontvangen.

Nu is de tijd dat bijen zwermen.
Zet je lege kast, liefst met één oud broedraam en een paar druppen lemongrass oil op een plek waar bijen langskomen.
(Naart de bijenstal van de buurman is niet heel netjes...)

Veel wilde bijenvolken zijn er niet in NL,
en ook de inmkers houden de zwermdrift aardig onder controle
maar je weet maar nooit...
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Honingdropje

Dank voor je reactie. Ik heb enkele vragen die ik je graag hierover zou willen stellen:

1. Denk je dat het handig is om eerst de boeken in te duiken en theoretische kennis op te doen, en of om tegelijkertijd ook alvast de kast te plaatsen?
2. Denk je dat ik de kast beter op het platteland, of in de stad kan plaatsen?
3. Ik heb geen oude broedramen, is er misschien iets anders wat net zo goed zou werken?
4. Hoe weet ik of een zwerm wat zich vestigt een goed/groot/levensvatbaar volk zal vormen? Zijn er bepaalde aspecten van het volk waarop ik moet opletten?
5. Heb je misschien tips over hoe ik een zwerm het beste kan vangen? Gewoon door enkele druppels citroengrasolie te drupellen op een katoenen pad en deze dan in de kast te leggen?

Ook heb ik nog een algemene vraag, namelijk of er iets is waarvan je vindt dat iedere beginnende imker dat zou moeten weten. Bijvoorbeeld een inzicht wat jou vooruit heeft geholpen, of iets waarvan je vindt dat het beter was om eerder te weten :be9:
l'apiculteur
Contacteer:

Ik ben ook beginnend, na onze verhuizing naar Frankrijk heb ik (eindelijk) genoeg ruimte om bijenkasten neer te zetten.
En Frankrijk heeft genoeg 'wilde bijen', onze schoorsteen huisvest al jaren een volk.
Net als vele andere, het boeit de mensen hier niet...

Nederland is te netjes voor een wild volk,
maar zeg nooit nooit.
In het dorp waar ik woonde had een zwerm een vleermuiskast 'gekraakt',
Helaas de winter niet overleefd...

2024 had ik één gebruikte kast opgesteld, dat was in augustus, niks 'gevangen'..
Dit jaar mijn kansen gespreid en in één van de inmiddels 7 kasten zit een klein volk.

Ik heb dus geluk met één oud broedraam aangevuld met nieuwe frames met een stuk starterstrip,
overal een volwaardig kunstraad inzetten was voor mij te kostbaar..

De juiste plek: toegankelijk voor jou, maar niet waar iedereen bij kan...
Naar zeggen is een rij bomen als een bijensnelweg,
maar ik zou vooe eigen grond (of die familie) kiezen,
dan heb je de meeste controle.

Gebruikte spullen zou ik op marktplaats gaan zoeken..

Boeken heb ik niet, ik haal mijn info van internet,
youtube is een goede bron.
Ik had een aanbeveling vooe één boek, maar eeze stond in backorder, inmiddels mijn geld teruggehad.

Één van mijn eigenbouw zwermkasten;
Dadant 10 formaat met afneembare onderkant,
zo is alles uitwisselbaar met wat er in de handel is.

https://youtu.be/Z0sLBUcztSg?si=L9edOOmljTcyOQl9
Het was even druk bij deze kast, volgende dag waren ze weer weg.
Je hebt niet altijd succes..
Laatst gewijzigd door l'apiculteur op za 24 mei 2025, 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Honingdropje

Bedankt voor het delen van je verhaal en de video. Het is echt fijn om te zien hoe je bent begonnen en dat het ook met simpele middelen goed kan werken. Je ervaring geeft mij veel vertrouwen om zelf ook aan de slag te gaan!

Mag ik je vragen waarom je hebt gekozen voor een Dadantkast in plaats van een Spaarkast? Ik ben zelf nog bezig met uitzoeken wat het beste bij mij past en ben benieuwd wat jouw afwegingen waren.
l'apiculteur
Contacteer:

Ik heb gekozen omdat Dadant zo'n beetje de Franse standaard is,
alles is hier te krijgen voor Dadant, nieuw en tweedehands.

Betekent ook dat de kast geschikt is voor het Franse klimaat,
en éénbaks imkeren lijkt mij wel wat...
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Ik zou niemand aanraden in het diepe te springen, een beginnerscursus raadt ik altijd echt aan.

Maar eerlijk is eerlijk, met zelfstudie kom je tegenwoordig een heel eind. Het probleem zit hem erin dat er zó ontzettend veel methoden en meningen zijn, dat je verward raakt. Ik heb altijd gewaardeerd dat we ons bij de beginnerscursus aan de methode moesten houden die we geleerd hadden, en als we wat verder waren om daarop te variëren zoals we zelf wilden. Want wie wilt er nou behandelen? Geen enkele beginner, denk ik. Maar wel degenen die volken zijn verloren, zoals eigenwijze ik die het wel beter dacht te weten. Al doende leert men, maar hoe meer beginnersfouten je weet te vermijden, hoe beter.

Vandaar, een ervaren mentor, dat zou een goed alternatief zijn. Want even iets opzoeken terwijl je in de kast bezig bent, dat gaat niet. Het helpt als je dan iemand bij je hebt voor vragen. En ook qua timing, als je een jaar lang een kast hebt verzorgt weet je het tweede jaar ongeveer welke handelingen je op welk tijdstip moet doen.

Ik zag dat je nog wat vragen had, hier mijn eigen visie hierop;

1) Niet handig, zoek even een lokale imkervereniging en vraag om eens mee te lopen met iemand.
2) Wat is voor jou handig qua reistijd, beschikbaarheid en wat is de aanwezige dracht in beide locaties? Bij mij is platteland gras en waardeloos, stad staan lindes en is fantastisch. En andersom kan ook, denk maar aan heidegebied wat fantastisch is.
3) Nee, maar er zijn vast zwerm app groepen als je contact zoekt met lokale imkers. Dan heb je geen lokkast nodig maar ga je op zwermen af.
4) Volksgrootte, gedrag en tijd in het jaar. Formaatje tennisbal is meestal niks, en zwermen later in het jaar ook niet.
5) Lokkasten worden hier niet zo gewaardeerd, zwermen vangen hier is meestal een actief iets waar je ze uit de boom of andere plek haalt waar ze zijn gaan hangen. Lokale verenigingen kunnen je hierbij ondersteunen.
l'apiculteur
Contacteer:

• 3
Als je actief zwermen gaat vangen heb je alsnog alle inmerbenodigdheden nodig,
En je kunt dan met een imker meelopen,
maar de zwerm gaat dan alsnog mee met de ervaren imker..

Een zwermkast is als een vogelhuisje;
de dieren kiezen zelf hun onderkomen maar je kunt ze wel een beetje sturen als je de kast onder de juiste omstandig 'aanbied'.

Bovendien hoef niet continu paraat te staan, de natuur doet z'n ding en jij kijkt wanneer het jou uitkomt.
Heb je een zwermkast waar de juiste maat ramen in passen hoef je ook niet gelijk actie te ondernemen als dat even niet uitkomt..

Bovendien, als de geschikte holtes voldoende aangeboden worden (in de vorm van zwermkasten) hoeven de bijen ook niet uit de spouwmuur, schoorsteen of holle perenboom gehaald te worden.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Tjah ik vind het ook prachtig hoor, zo'n lokkast, maar helaas woon ik in een dichtbevolkt gebied qua imkers. Iedere zwerm heeft een herkomst en er gelden toch wel wat ongeschreven regels over het "stelen" van zwermen. Heb je zelf bijvoorbeeld geen bijen en ga je lokkasten in de buurt van een andere imker neerzetten, dan is het vragen om problemen. Dan raadt ik liever aan om via zo'n zwerm app aan een volkje te komen, wat heus wel lukt. Zo kan je met een wachtlijst werken, of het een beetje eerlijk verdelen onder elkaar. Vaak gunnen we nieuwe imkers ook wel wat hoor, zeker als ze een cursus hebben gevolgd en zonder bijen zitten. Maar goed dat hangt misschien ook af van waar je imkert, ik ken niet alle verenigingen natuurlijk.

En anders staan er zat volkjes op marktplaats, als je wilt beginnen. Tegenwoordig wel enorm duur, trouwens. Of de rasverenigingen helpen beginners aan volkjes, sowieso doet de carnica vereniging dat. Of beginnerscursussen helpen je meestal ook wel aan afleggers. Opties zat om te beginnen die ik aan zou raden, voordat je lokkasten neerzet.

Die paar schoorsteen volkjes die zwermen, daar zou je nog wel een lokkast kunnen proberen. Echter, hier in mijn eigen omgeving zijn die wilde volken op één hand te tellen, succes is niet gegarandeerd.
Jaspervdpoet
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica, buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaspervdpoet »

Je kan nog altijd beginnen. Ik heb mijn eerste volkje zonder cursus en uitrusting gekocht in september. Hele winter ingelezen ect. en in het voorjaar begonnen. Ging super. Voordat je begint moet jezelf een aantal vragen stellen. Dat is welke faroabehandeling ga ik doen in de nazomer, welke zwermverhindering en welke kastmaat ga ik gebruiken. Verder gewoon doen en veel filmpjes kijken op youtube, leer je heel veel van. Veel vooral oude imkers hameren op de cursus maar is echt niet nodig. Als je alles al thuis hebt liggen (pak, kast ect.) en marktplaats een beetje in de gaten houd koop je in juni zo een zesramer met bijen voor een leuk prijsje.

Ik heb zelf veel geleerd van Ben Som de Cerff, Jan Leusink (nederlandse manier van imkeren) en Vinofarms (amerikaans). In de filmpjes van Vinofarms maakt hij best veel fouten, op gegeven moment wist ik al wat het probleem was en hij nog niet.
Plaats reactie