Kan ik nu nog beginnen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honingdropje
Imker sinds: 2025?
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -

Re: Kan ik nu nog beginnen?

Bericht door Honingdropje »

Hoi allemaal,

De afgelopen dagen had ik contact met de lokale vereniging. Ik heb gevraagd of ik dit seizoen nog zou kunnen starten met hulp van een ervaren mentor.

Hun antwoord was dat mentoren helaas schaars zijn en dat het seizoen bovendien nog maar zo’n anderhalve maand duurt. Wel mocht ik, als ik wil, meekijken bij een ervaren imker. Dat aanbod heb ik natuurlijk graag aangenomen :be3:

Dus dat een beetje. Kan ik dit jaar alsnog 'beginnen' :be6:
Honingdropje

En misschien dat ik, net als Jaspervdpoet suggereert, ook gewoon alvast zelf ga beginnen! Het idee om in juni een zesramer met bijen aan te schaffen en daarmee rustig te starten lijkt mij namelijk heel erg leuk en leerzaam :drool:
Jaspervdpoet
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica, buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaspervdpoet »

Mooi om te horen en zal het zeker aanraden! Zoals ik al aangaf veel filmpjes kijken. Ik adviseer je ook om je aan te melden op het bijenblog van de NBV. Onder de blog berichten kan je reageren en vragen stellen. Ben reageert meestal binnen een dag.
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door l'apiculteur »

Jaspervdpoet schreef: di 27 mei 2025, 09:05 Veel vooral oude imkers hameren op de cursus maar is echt niet nodig.
Grappig, in Frankrijk is dat niet anders; Ik kocht mijn gebruikte kast van een senior. Toen ik aangaf dat ik geen cursus gevolgd had ging de koop bijna niet door.
Pas toen ik aangaf dat ik een mentor in de familie heb was 't ok.

In mijn enthousiasme heb ik het kleine volkje naar huis gebracht en overgezet in een Dadant 10.
Ik kijk dagelijks hoe het met de dames gaat; vliegen ze uit, komen ze met stuifmeel terug.
Ook heb ik transparant pvc onder her deksel liggen, zo kan ik, als ik de kast van achteren nader ook ongestoord in de kast kijken.

En ja, dat durf ik wel zonder pbm's..
Als ik de kast open trek is beschermende kleding voor mij wel noodzakelijk, mijn hand is nu alweer 48u dik en jeukt..
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Even voor de statistieken dan, ik ben geen "oude" imker maar geef ook duidelijk de voorkeur aan het volgen van een cursus voor beginners. Dan wil ik totaal niet zeggen dan ik vind dat degenen hier die zonder cursus zijn begonnen het minder zouden doen of op ze neerkijk, in tegendeel heb ik er alle respect voor.

Maar ik heb wel heel veel nieuwe imkers begeleid bij praktijklessen, was mentor van tientallen en heb ook ontzettend veel problemen moeten oplossen in kasten van mensen die zomaar waren begonnen. Kortom ik vind van mijzelf dat ik wel bekend ben met beginnersfouten en imkerfalen en dat is nu juist de reden dat ik mensen een cursus aan zou raden. Om het leed van de dieren, maar ook van de mens te beperken. Want al doende leert men, maar als je hetzelfde kan leren zonder tientallen steken of het verliezen van volken, dan ligt daar mijn voorkeur.

En er zullen vast imkers zijn die die fouten niet maken, maar als dat er 2 of 3 op de 10 zijn dan stuur ik ze toch het liefst alle 10 richting de cursus.
Jaspervdpoet
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica, buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaspervdpoet »

Helemaal mee eens. Je moet wel goed voorbereid zijn en eerst weten wat je doet en een goed plan hebben! Het zijn wel levende dieren. Ik moest in corona 2 jaar wachten op een cursus in mijn omgeving en daarom ook de keuze gemaakt om geen cursus te volgen. Je moet niet denken dat je een kast in je achtertuin kan zetten 2 keer per jaar er honing uit kan halen en verder niks. Je moet er wel regelmatig in kijken eventuele problemen kunnen zien en oplossen.
Honingdropje

Dat zeker! Ik ben nu de theorie nog aan het doornemen, en hoop nog deze week te beginnen met meekijken bij een lokale imker. Denk dat ik eerst met de imker zal overleggen wat die handig vindt met betrekking tot beginnen. Anders kan ik nog altijd komend jaar beginnen, terwijl ik ook de basiscursus volg. Ik denk er namelijk wel over na om de cursus te volgen, omdat ik dan zeker weet dat ik een goede basis heb. En het is natuurlijk alleen maar goed om de cursus te volgen :be6:
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door l'apiculteur »

Ik geloof ook zeker dat een training leuk kan zijn, (en ook moet zijn om enthousiast te blijven).
Alleen heb ik hier in Frankrijk geen zin om 35 km te rijden om een 'onverstaanbare' cursus te volgen.

Tuurlijk, veel versta ik wel,
maar het zijn net die anecdotes en woordgrapjes die de dag breken.

En ik ben ook een beetje eigenwijs..
Zermkast bouwen op Dandant maat en een goede locatie zoeken.
Beetje hulp van internet en logisch nadenken.

Het doel van de bijen is in het voorjaar vermeerderen en in de zomer genoeg reserves opbouwen om de winter te overleven.
Als mens kunnen we daarbij helpen door een ze een goed onderdak te bieden...
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Plaats reactie