Op vakantie en varroa?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2020
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Op vakantie en varroa?
Vraag. Vorige week een aflegger gekregen en die is 1x gespeoied met oxaal. De aflegger doet het goed hier nu.
Zelf snijd ik darrenraat eruit altijd tegen varroa.
Vraag: vanaf begin juli tot half augustus ben ik 6 weken weg. Dat is iets te lang, weet ik.
Wat is jullie advies voor nu. Nu 3 weken oxaalstrips erin?
Eruit voordat ik wegga, begin juli?
En als ik terug weer ben strips erin om de winterbijen alvast te ontlasten?
Dan in oktober weer strips en rond kerst druppelen?
Of wat zou jullie advies zijn?
Vraag: vanaf begin juli tot half augustus ben ik 6 weken weg. Dat is iets te lang, weet ik.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Op vakantie en varroa?
Mijn advies zou afhangen van de besmettingsgraad. Vrij algemeen zou ik zeggen niet twee keer dezelfde generatie behandelen, als ze al besproeit zijn dan zou ik ze maar met rust laten.
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
- Contacteer:
Je kan nu ook nog behandelen met thymovar of iets gelijkaardigs en dan net voor je vertrek tweede behandeling opleggen. Die strips moeten een week of vier op het volk, maar denk niet dat dit een issue is om ze iets langer te leggen.
Wel zien dat je ze in augustus dan weghaalt
Wel zien dat je ze in augustus dan weghaalt
You make your own paradise
-
- Imker sinds: 2018
- Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
- Contacteer:
Dat de tijdskeuze op zijn minst onhandig is dat begrijp je wel, maar dat is dan niet anders.Jjriet80 schreef: ↑wo 04 jun 2025, 11:43 Vraag. Vorige week een aflegger gekregen en die is 1x gespeoied met oxaal. De aflegger doet het goed hier nu.
Om op je vraag te komen:
Ik ga ervan uit dat je aflegger is behandeld tijdens de broedloze periode. Vorige week gekregen betekend twee a drie weken aan de leg(denk ik), en de eerste jonge bijen moeten dus nog uitlopen. De behandeling zal dus zo'n vier weken geleden zijn, zonder dat er nu broed is uitgelopen. Dat wil dus zeggen dat de mijtendruk nu extreem laag is. Tel daarbij op dat het broednest uitbreidend is, dan kunnen die paar mijten die er nu in zitten echt niet zoveel kwaad.
Afleggers(Q dit jaar) worden nog wel eens pas 2e helft Augustus behandeld. Dat zal het probleem niet echt zijn.
Wel is het zeer belangrijk om het voer in de gaten te houden. Bij een kleine aflegger wil je dat die nog uitgroeit tot een sterk wintervolk, en bij een grote aflegger wil je niet hebben dat ie verhongerd.
Kortom, nu behandelen is zonde van het middel, van je geld en doet de bijen geen goed. Het middel lijkt me op dit moment erger dan de kwaal. Voor het voer zou ik zeggen dat het volk wel een paar volle ramen in de kast mag hebben. En wellicht nog een goed pak suikerdeeg erop. Ervan uitgaande dat ze 1 kilo p/w gebruiken mogen ze zes kilo wel hebben, liefst nog wat meer, maar ook afhankelijk van de dracht.
-
- Contacteer:
Dank voor jullie reacties. Ik kan hier zeker wel wat mee.
Conclusie nu is dus dat ik niet behandel vóór vertrek....wel direct na terugkomst. Gr.
Conclusie nu is dus dat ik niet behandel vóór vertrek....wel direct na terugkomst. Gr.
-
- Contacteer:
Nog even een vraag hierover: ik wil er dus extra voer in doen maar merk ook dat het volk zeer hard groeit. Nu weet ik dat die groei gaat remmen eind juli maar toch was ik evsn benieuwd naar jullie mening qua aantal kamers. Ik wil.niet dat ze te koud krijgen maar wil wel dat ze voldoende ruimte houden.
Ik had een 6 raams aflegger die in 4 weken uitgroeide naar 10raams. Nu staat er een extra broedkamer op die ze al aan het uitbouwen zijn.
Over 2 weken ben ik 6 weken met vakantie. Nu was mijn idee: ik plaats 2x bk en 1xhk met ramen en 1xhk met voer voor 6 weken,....nu is mijn vraag. Wat denken jullie van deze opstelling?
Ik had een 6 raams aflegger die in 4 weken uitgroeide naar 10raams. Nu staat er een extra broedkamer op die ze al aan het uitbouwen zijn.
Over 2 weken ben ik 6 weken met vakantie. Nu was mijn idee: ik plaats 2x bk en 1xhk met ramen en 1xhk met voer voor 6 weken,....nu is mijn vraag. Wat denken jullie van deze opstelling?
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Ik ben de draad kwijt: nu staan ze op 2 broedkamers?Jjriet80 schreef: ↑zo 22 jun 2025, 21:29 Nog even een vraag hierover: ik wil er dus extra voer in doen maar merk ook dat het volk zeer hard groeit. Nu weet ik dat die groei gaat remmen eind juli maar toch was ik evsn benieuwd naar jullie mening qua aantal kamers. Ik wil.niet dat ze te koud krijgen maar wil wel dat ze voldoende ruimte houden.
En je wil er nog 2 honingkamers opzetten?
Of xil je er nog eens "ik plaats 2x bk en 1xhk met ramen en 1xhk met voer voor 6 weken".bijzetten?
Bij mij zitten alle volken vanaf 10 juli op 1 BK (spaarkast). Velen winteren op 2 BK in of op 1 BK en 1 honingkamer. Je kan ze wel op 2 BK en 1 HK zetten maar 2 HK lijkt mij wel te veel.
Vanaf de langste dag gisteren dus legt de koningin minder eitjes, ruimte geven is dus voorbij eens de linde uitgebloeid is, ik zou ze dus eerder krap zetten dan laten verzuipen in te veel bakken.
Conclusie: 2BK 1HK lijkt mij het maximum
1BK het minimum maar in jouw geval wellicht te klein.
Ik zou ze op 1 BK met 1 HK zetten maar ik ben gewoon fan van het 1 baksimkeren
-
- Contacteer:
Ze staan nu op 2bk.
Ik wil 1hk erop plaatsen met rooster en dan nog 1hk erop met extra voer (suikerdeeg, en stuifmeel).
Dus totaal 2bk en 2hk. Waarvan 1hk extra voer is voor het geval veel regent etc.
Kan dat ook zo? Of is dat herl vreemd?
Ik wil 1hk erop plaatsen met rooster en dan nog 1hk erop met extra voer (suikerdeeg, en stuifmeel).
Dus totaal 2bk en 2hk. Waarvan 1hk extra voer is voor het geval veel regent etc.
Kan dat ook zo? Of is dat herl vreemd?
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Als je ze moet bijvoeren met suikerdeeg dan hebben ze geen extra ruimte nodig. Het lijkt mij te veel ruimte maar ik kan niet echt goed uitmaken uit het verhaal hoe groot het volk nu is en wat voor dracht je nog verwacht.
Je wil al die ruimte geven uit angst voor een zwerm? In juli zwermen bijen naar mijn mening (tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar i h algemeen) niet meer. Ik denk dus die die 1e honingkamer boven het rooster er te veel aan is.
Wat eventueel verhongeren betreft : Met 10 kg voer (1 volle HK) raken ze zéééker 6 weken voort, 2 honingbakken is dus niet nodig.
Gaat het mis gaan als je ze toch op 2 BK 2 HK zet? nee. Je kan dit dus gewoon doen. Is het ideaal, naar mijn mening niet omdat ik liever een volk krap zet naar de winter toe (ivbm broedwarmte en varroa) maar het is dus jouw keuze.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Ik weet niet zo goed wat je plan is voor het inwinteren, maar 2bk 2hk is zo gigantisch groot dat ik dat persoonlijk nog niet nodig heb gehad. Of ben je van plan weer in te krimpen als je terug bent van vakantie? Als je het alleen doet om rustig op vakantie te kunnen, zonder angst voor ruimte gebrek, dan zou ik gewoon doen wat je omschrijft.