het blad BIJEN

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Piet Jager
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door Piet Jager »

Thomas,

Er staat dat ze hun samenwerking in het uitgeven van het blad BIJEN per 31 december 2005 op termijn zullen beeindigen. Misschien zullen ze het blad BIJEN in die 12 maanden (op termijn) nog gewoon laten verschijnen als een overbruggingsperiode naar een nieuw blad.

!Piet
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

OK, Piet, kan, maar je verlegt nu wel de nuances (vetgedrukt), maar 't zal wel ...
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ati schreef: Stel dat de vereniging geen blad meer zou uitbrengen, zou ik dan nog lid willen blijven? Ja, toch wel, er moet een groep zijn die de belangen van imkers behartigt.

Wel lid blijven Ati, anders gaat deze site ter ziele. Ze wordt namelijk geheel door de VBBN betaald. En dat kost toch het nodige, ondanks dat alle redactieleden en rubriekbeheerders hun medewerking gratis ter beschikking stellen.
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Ati »

Els, je hebt helemaal gelijk. Had ik niet aan gedacht.
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

Tuurlijk komt er een nieuw verenigingsblad wanneer de fusie een feit is.

Groet Johan Borgeld
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Beste mede imkers wordt eens wakker!! Er komt een nieuw imkerblad wat uitgegeven wordt door de "nieuwe" vereniging. De redactie van dit nieuwe blad is niet meer onafhankelijk ze wordt aangesteld door het nieuwe bestuur! Nu is de redactie van Bijen onafhankelijk!! Ze kan art. schrijven die in haar ogen belangrijk zijn[:)]
Hans.
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Ati »

Ik imker nu bijna drie jaar en ben evenzolang (of kort) lid van de VBBN. Wat mij als betrekkelijke nieuweling verbaast is de heftigheid van de gevoelens waar het de imkersverenigingen betreft. Hans schrijft bijvoorbeeld
De redactie van dit nieuwe blad is niet meer onafhankelijk ze wordt aangesteld door het nieuwe bestuur!

Maar Hans, welke controverse kan er nou toch optreden tussen bestuur en redactie? Het gaat toch om een gezamenlijk imkersbelang?

Zo verwonder ik me ook over het feit dat er zoveel imkersverenigingen zijn. Dit soort afsplitsingen ken ik bij kerken en politieke partijen, maar daar speelt vaak een diepgaand verschil van inzicht. Terwijl het imkersbelang betrekkelijk eenduidig is, lijkt mij.

Ik blijf me afvragen wat nou de kennelijk heikele kwesties zijn. Gaat het om wel- of geen gif gebruiken? Wel of niet ingrijpen in de natuur door K.I. etcetera? Dat zijn nou echt verschillende opvattingen van het bijenhouden. Maar nee, deze kwesties drijven de imkers niet uit elkaar. Aanhangers van verschillende scholen gaan vriendelijk en met respect met elkaar om binnen één vereniging.

Dus wat is dan het probleem?
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Ati schrijft: "Maar Hans, welke controverse kan er nou toch optreden tussen bestuur en redactie? Het gaat toch om een gezamenlijk imkersbelang?"
Wat Ati daar schrijft is volgens mij zeer terecht. De uitgave en het redigeren van een nieuw blad "BIJEN" zal volgens mij danook in het verlengde liggen van de opzet van bijenhouden.nl in o.a. haar doelstelling, identiteit en redactionele onafhankelijkheid.

2. Doelstelling en identiteit
2.1 Bijenhouden.nl is een door de Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland (VBBN) op het internet gepubliceerd internetdomein gericht op imkers. Bijenhouden.nl heeft een tweeledig doel:
- informatie te geven en de discussie te bevorderen over het beoefenen van de bijenteelt in de ruimste zin van het woord, zowel voor de leden van de VBBN als voor andere deelnemers;
- als communicatiemiddel de VBBN-leden informatie te geven en de discussie te bevorderen over de activiteiten van de VBBN.
2.2 De VBBN streeft naar;
Het bevorderen van de Bijenteelt, al hetgeen daarmee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, en dit alles opgevat in de ruimste zin des woords, conform artikel 3 van de statuten van de VBBN.
De uitgave van Bijenhouden.nl geschiedt in deze geest.

3. Webredactionele onafhankelijkheid
3.1 De aard van Bijenhouden.nl stelt eisen aan de regeling der verantwoordelijkheden. De webredactie dient haar taak binnen het kader van hetgeen in de doelstelling en identiteit is vastgelegd te kunnen uitvoeren, zonder rechtstreekse beïnvloeding van buitenaf of van binnenuit anders dan op de wijze zoals in dit statuut geregeld.
3.2 De webredactie werkt volgens beginselen van onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en kundigheid in het ontwikkelen en beheren van het internetdomein Bijenhouden.nl

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Het spijt me voor jullie maar Als een vereniging zelf een redactie samenstelt is dit niet goed! De huidige redactie bijen wordt ontbonden en zal niet in zijn huidige samenstelling gaan werken onder de nieuw te vormen vereniging.
Ik heb dit al eerder in een andere vereniging mee gemaakt. Het gaat altijd om de macht en om wat er wel of niet wordt geschreven en dat bepaald het bestuur van de vereniging die de redactie samen stelt. Als een redactie zou kunnen werken met het redactiestatuut zoals Bijenhouden.nl. -zie de link-
http://www.bijenhouden.nl/pagina/redactie_statuut.asp zou het goed zijn. Hopelijk ziet het nieuwe bestuur het licht.
Hans.
henkvanderscheer
Contacteer:

Bericht door henkvanderscheer »

Beste Hans en beste imkerforumlezers oftewel beste imkercollega's,

En waarom zou het nieuwe bestuur het licht niet kunnen zien? Het HB van de VBBN heeft toch ook "het licht gezien" bij het aanbod van mevr. Romée van der Zee om Bijenhouden.nl onder haar hoede te nemen. Dan mag je toch veronderstellen dat diezelfde bestuurders niet ineens blind zijn geworden. Ook nu benoemd het HB de web-redactie op voordracht van die redactie. Hebben we daar in de praktijk ooit problemen mee gehad? En waarom zouden die er wel komen met de redactie van het nieuwe blad? Ja, als BIJEN ophoudt te bestaan, dan staat de redactie op straat. Dat lijkt me logisch. Maar er staat die redactie toch niets in de weg om over te stappen naar het nieuwe blad, mits ze zich kunnen vinden in de doelstellingen zoals die ook geformuleerd zijn voor Bijenhouden.nl? Het nieuwe bestuur zal blij zijn als ze kan beschikken over een ervaren redactie. Macht, ruimte, vrijheid en verantwoordelijkheid spreek je als HB en redactie samen af. Uiteindelijk is de ALV van de nieuwe vereniging het instituut dat beslist. Daaraan dienen zowel het HB als de redactie verantwoording aan af te leggen. Zoiets heet niet macht, maar democratie.
Jullie hadden toch niet wat anders in gedachten?

Henk van der Scheer, Goes
Plaats reactie