hondsdraf

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

hondsdraf

Bericht door Ati » zo 15 apr 2007, 23:10

Het gonsde gisteren en vandaag van de bijen op de hondsdraf, bij mij in het bos. Werd blijkbaar meer gewaardeerd dan de paardebloem.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 apr 2007, 23:21

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansvdpost/hans_hondsdraf2.jpg[/img]
Ati een foto van de hondsdraf als je het bloementje van dichbij bekijkt.......... schitterend is.

Ik denk dat je op een andere tijd bij de paardenbloemen moet kijken.
Zou best kunnen dat die twee planten op verschillen tijden hun "winkel" open hebben.
Hans

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door heidecap » ma 16 apr 2007, 00:11

Ik heb nog nooit een bij op hondsdraf kunnen ontdekken, wel hommels. Jullie maken me dan ook erg nieuwsgierig.
Wat de paardebloemen betreft, ja, er staan er honderden voor mijn stalletje, maar ik zie er nooit een bij op. Misschien dat ik niet op het goede tijdstip kijk, maar waarschijnlijk is er op mijn kijkmoment een andere dracht interessanter. In ieder geval moet ik op pad om bijen op paardebloemen te kunnen ontdekken :

Afbeelding


Thomas

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door pieter1 » ma 16 apr 2007, 07:58

Ik heb ze ook nog niet op de paardebloem zien vliegen. Maar vind wel stuifmeelklompjes van de paardebloem op de varroalade. Als er tenminste op dit moment geen meer planten zijn met feloranje stuifmeel. Vind ook lichtgroen stuifmeel maar ik heb geen idee waardat vanaf komt.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door Ati » ma 16 apr 2007, 09:29

Hans, ik heb nog met mijn camera boven de hondsdraf gehangen, maar het werd niets. Ze zitten maar zo kort stil!! Eens te meer respect voor al die mooie foto's hier op het forum.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door jjmvaningen » ma 16 apr 2007, 21:55

zodra de dracht hier in het buitengebied er een beetje opzit (na wilg, paardebloem e.d. vaak middenzomer) dan bezoeken m'n bijen zeer frequent de hondsdraf. ook zie je er dan hommels op.

de paardebloem moet hier nog goed aanzetten, het en der begint de bloei al (in de luwte), maar nog niet zo uitbundig dat de velden weer geel zijn (meestal tegen begin mei).

er wordt momenteel actief gevlogen op knotwilg.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door Bart de Coo » ma 16 apr 2007, 22:21

Hm, wonderlijk, want ik zie echt nooit een bij op de hondsdraf zitten, terwijl de hondsdraf toch flinke tapijten kan vormen en op dit moment fanatiek staat te bloeien. (Het kan zijn dat ze op dit moment wel erg veel concurrentie hebben van andere drachtplanten.)

Vraagje aan de mensen die bijen waarnemen op hondsdraf: beschrijf de locatie eens? Hier aan de Veluwezoom zie ik ze vaak in de donkerste schaduw van de bomen en op uitgesproken zandgrond. Andere bodemsoort bij jullie? Meer licht? Meer water? Beschrijf de locatie eens!

Bedankt alvast,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door Ati » di 17 apr 2007, 09:37

Bart, ze staat op zeer droge, zeer schrale zandgrond in lichte schaduw.Misschien dat de bijen er uit armoe op vliegen? Behalve een enkele paardebloem hier en daar bloeit er nog niet veel in de buurt.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door Minne Bonnema. » di 17 apr 2007, 13:13

Wat de paardebloemen betreft, ja, er staan er honderden voor mijn stalletje, maar ik zie er nooit een bij op. Misschien dat ik niet op het goede tijdstip kijk,


Bij schrale Oostelijke winden geeft de paardebloem geen nectar af.Ze hebben af en toe wat regenwater nodig.
Vgr Minne.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: hondsdraf

Bericht door jjmvaningen » di 17 apr 2007, 19:21

Zomers, als er bijna geen andere dracht in de buurt is, vliegen ze bij mij op hondsdraf (de grondsoort is arm, zanderig met wat ijzeroer erin).
de hondsdraf doet het pas goed zodra de groei er bij het gras uit is.
waarschijnlijk een armoe-bezoek (maar wel jaarlijks frequent).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten