Acacia begint nu al te bloeien
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Acacia begint nu al te bloeien
Waar moet dat heen?
!Piet
!Piet
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: Acacia begint nu al te bloeien
Waar moet dat heen?
Naar de acacias natuurlijk.
Ik ga ieder jaar vanaf het fruit in een keer door naar de acacia's (Ten minste nabij een stuk bos waar zo'n 50 grote acacia's staan)
Vanavond komen ze van het fruit en het is mooi dat de acacia's al beginnen. Normaal zit er één a twee weken tussen voordat ze echt loskomen.
Jaap
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Sommige lindes staan ook al volop in de knop!
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
In zijn meidoorn-item schreef !Piet al dat we een lange drachtloze periode konden verwachten. Dat lijkt nu nog niet zo te zijn, want ook hier aan de Veluwezoom gaat de meidoorn naadloos over in de acacia en ook hier staat de linde al in de knop. Ik geef de laatste maximaal drie weken en dan bloeit die. Eind mei dus. (Ook de tamme kastanje ontwikkelt zich hier razend snel trouwens)
Ik verbaas mij erover dat het is alsof de natuur in één keer al haar kruit verschiet.
Moeten we vanaf eind mei/begin juni rekening houden met een zeer lange drachtloze periode? Dan moet je je volken deze maand flink met rust gaan laten, denk ik, zodat ze met name genoeg stuifmeel kunnen verzamelen voor de lange maanden juni en juli.
Bart
Ik verbaas mij erover dat het is alsof de natuur in één keer al haar kruit verschiet.
Moeten we vanaf eind mei/begin juni rekening houden met een zeer lange drachtloze periode? Dan moet je je volken deze maand flink met rust gaan laten, denk ik, zodat ze met name genoeg stuifmeel kunnen verzamelen voor de lange maanden juni en juli.
Bart
-
- Contacteer:
Hoe lang bloeit de acacia eigenlijk door?
Ondanks het middelmatige weer afgelopen twee weken lijken de bijen toch
massaal uit te vliegen elke dag weer.
Ik vraag me af waar ze momenteel zoal op vliegen het is een beetje koud voor de acacia las ik elders. En is de huidige voorspelde temp. van 18 a 19 graden warm genoeg voor acacia en linde?
groet
peter
Ondanks het middelmatige weer afgelopen twee weken lijken de bijen toch
massaal uit te vliegen elke dag weer.
Ik vraag me af waar ze momenteel zoal op vliegen het is een beetje koud voor de acacia las ik elders. En is de huidige voorspelde temp. van 18 a 19 graden warm genoeg voor acacia en linde?
groet
peter
De Acacia bloeit slechts 1 tot 2 weken en dan moet het niet te veel stormen of regenen in de bloeiperiode.
Het is namelijk de hoofddracht in Hongarije waar ik ook probeer te imkeren met tussenposen. Daar reizen de imkers van zuid naar noord met de bloei van de acacia mee en kunnen zo optimaal profiteren van deze daar duurste honing.
zie ook mijn site http://www.imkerijthaagje.nl
Het is namelijk de hoofddracht in Hongarije waar ik ook probeer te imkeren met tussenposen. Daar reizen de imkers van zuid naar noord met de bloei van de acacia mee en kunnen zo optimaal profiteren van deze daar duurste honing.
zie ook mijn site http://www.imkerijthaagje.nl
-
- Contacteer:
ah gunstig toch nog iemand die het antwoord weet!
Niet zo lang dus 1 a 2 weken, inderdaad wel prettig als het dan lekker weer is in die weken.
Ziet er leuk uit die site ! niet alleen de honing maar ook een mooie stek daar in Hongarije en prachtig vlees dat lamsvlees:D
groet peter
Niet zo lang dus 1 a 2 weken, inderdaad wel prettig als het dan lekker weer is in die weken.
Ziet er leuk uit die site ! niet alleen de honing maar ook een mooie stek daar in Hongarije en prachtig vlees dat lamsvlees:D
groet peter
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Goh, leuk om te weten dat de acacia in Hongarije zo'n hoofddracht is. In Nederland istie dat zeer zelden. Dit jaar was het weer niks.
Ook leuk dat dit 'lijntje' na enige weken weer opgepikt wordt, want ik moet nu tot mijn schaamte bekennen dat ik hierboven onzin verkondigd heb: er is nog lang geen sprake van een drachtloze periode, want de hele maand juni gaat gedomineerd worden door allerlei lindesoorten, althans hier aan de Veluwezoom. De linde begint hier vandaag of morgen echt los te barsten. Interessant, want in de Betuwe staat de linde nu volop in bloei. Op de zandgronden van de Veluwe ettelijke dagen later dus!
En zo lijkt het weer min of meer een normaal jaar te gaan worden. Heel veel dracht in juni en in juli wordt het kommer en kwel, maar dat waren we gewend.
Groet, Bart
Ook leuk dat dit 'lijntje' na enige weken weer opgepikt wordt, want ik moet nu tot mijn schaamte bekennen dat ik hierboven onzin verkondigd heb: er is nog lang geen sprake van een drachtloze periode, want de hele maand juni gaat gedomineerd worden door allerlei lindesoorten, althans hier aan de Veluwezoom. De linde begint hier vandaag of morgen echt los te barsten. Interessant, want in de Betuwe staat de linde nu volop in bloei. Op de zandgronden van de Veluwe ettelijke dagen later dus!
En zo lijkt het weer min of meer een normaal jaar te gaan worden. Heel veel dracht in juni en in juli wordt het kommer en kwel, maar dat waren we gewend.
Groet, Bart