Heidehoning

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

mui1

Heidehoning

Bericht door mui1 »

De heide ziet er momenteel veelbelovend uit. In ieder geval de schietheide tussen Wezep en Nunspeet is fris groen van kleur en bevat veel bloemknoppen.
Honingwinnen van die heide is een kunst apart en boeit me dan ook al vele jaren. (40)
Zes weken voor de dracht goede volken met veel eitjes en open broed en tijdens de dracht veel vliegbijen in een overvolle kast met open broed aan de buitenkanten en gesloten broed midden in het broednest. Dit om te voorkomen dat de heide honing opgeslagen gaat worden in de buitenste ramen van het krimpende broednest.
Sinds enkele jaren werk ik met Dadantkasten en zeer succesvol wat de heidedracht betreft. Alleen om alles te kunnen slingeren kost het me of de ramen of ik moet vrij veel laten zitten ondanks het kolben.
Vandaar dat ik dit jaar heb besloten plastic honingramen (raam en middenframe van plastic en opgebouwd met zuivere was door de bijen)
te gaan gebruiken speciaal voor de heide dracht.
Deze ramen heb ik op het fruit al uit laten bouwen (zie plaatjes op http://www.imkerijthaagje.nl ) Inmiddels zijn er zo'n 140 ramen uitgebouwd om voor de heidehoning oogst te gaan gebruiken.
Het voordeel verder is dat deze ramen volledig leeggeslingerd kunnen worden omdat de middenwand altijd heel blijft.
Ook bij de voorjaars en zomerhoning hoeven de ramen slechts één maal gedraaid te worden en kun je elke kant volledig in één keer leeg slingeren.
Ik ben benieuwd of collega's al ervaring hebben met dit soort raten voor de heide dracht.
Na afloop zal ik zeker weer verslag uitbrengen
Wilfred Muis
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Heidehoning

Bericht door Bart de Coo »

Wilfred,

Ik hoop inderdaad dat je verslag wilt uitbrengen van het werken met die raampjes, want ook ik heb maar matige ervaringen met gewone raampjes met heidehoning erin: je slingert je wezenloos - ondanks het kolben - en je hebt het gevoel dat je er nauwelijks wat uit krijgt. Daarom wil ik dit jaar proberen om raathoning te winnen.

Met je opmerking over de opbouw van het broednest sluit je misschien onbewust mooi aan op een ander gesprek:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7605

Dank daarvoor. We spreken elkaar eind september weer!

Groet,

Bart de Coo
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

even een vraagje uit texel wat voor kolp apparaat gebruikje? het hand kolben vind ik maar niks.wat is er nog meer op de markt?

jager
Bart de Coo
Moderator
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Was die vraag aan mij gericht? Als je het hebt over kolben met de hand, dan zullen we wel hetzelfde apparaat gebruiken. Zo'n ding met allemaal van die beweegbare staafjes eraan. Het handvat is precies groot genoeg voor een flinke mannenhand. Aan weerszijden van het honingraampje in de honing peuren door het kolbapparaat op en neer te bewegen. You know the drill. Andere apparaten zijn mij niet bekend.

Bart
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

de vraag was wel aan u gericht. ik dacht dat je veel heide honing had. er is een apparaat een soort staand groot (tostie ijzer) met allemaal pinnen er in. kan het in nederland niet kopen en het is nogal veel geld.wie weet zo.n apparaat en zet even een foto op het forum? eventueel waar te koop mag ook tweedehans.

jager
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Jaap,

Bedoel je deze machine?

http://swienty.com/?pid=1&id=107332

Tieme
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

ja ik bedoel deze machine, wel erg veel geld. wie weet een tweedehans? eventueel in duitsland.

jager
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Gisteren reed ik op de A50 en bij afslag Wezep zag ik tussen hier en daar wat dopheide ook al enkele paarse puntjes in de struikheide verschijnen.
Het betrof de wat oudere planten. Is dit niet erg vroeg?

Jaap
mui1

Bericht door mui1 »

Dag Jaap
Dit klopt, heb ik ook al op diverse plekken gezien.
Betekent waarschijnlijk dat hier in de regio veluwe al voor 1 augustus de heide zal bloeien. Met de rest van dit jaar vergeleken is het te verwachten, maar ik ben met je ééns het is wel erg vroeg.

Wilfred
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Wilfred, het klopt inderdaad wat je zegt over het slingeren van de plastic raten, ze gaan niet kapot maar je zal wel moeten kolben anders krijg je het er niet uit.
Als de condities echt goed blijven ga ik ook met een paar volken om raathoning proberen te winnen.
Je hebt dan veel vliegbijen en veel jonge bijen nodig en omdat ik het volledig op de koninginnenteelt gooi en daarbij de meeste volken voor 80 % jonge net uitgebouwde raten hebben is dat een probleem, maar meestal zitten er nog wel een paar volken bij die in aanmerking komen als ze twee bakken bijna vol met broed hebben en sterk vliegen.
Al het jonge broed boven in zetten, het jongste aan de zijkanten en ze moeten het wel in de LHK opslaan en dat doen ze zeker als daar ook nog eens een paar oude ramen met broed ook jong in zit.
Maar als de dracht echt goed is zit de jonge bovenste BK ook vol en dat kan je met normale net uitgebouwde ramen alleen persen.
1/2 juli beslissen en dan ev klaarmaken.
Dirk.

dertiende
Plaats reactie