Heidehoning

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

labrador
Contacteer:

Re: Heidehoning

Bericht door labrador »

Zondag zag ik de eerste struikheide al bloeien in "mijn achtertuin", de Groevenbeekse heide...
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Heidehoning

Bericht door Bart de Coo »

Labrador,

Ik kom net terug van vakantie in Drenthe. Twee weken bamisweer. Vanmiddag dus thuisgekomen en heerlijk de hele middag met de buren aan de vookant van het huis gezeten. Pilsje erbij... Enfin, dat heeft dus twee weken lang in Drenthe niet gekund [:(].

Vlakbij het terrein waar ons vakantiehuisje stond, waren uitgestrekte heidevelden. De dopheide bloeide prachtig (Iemand wel eens honing gehaald op de dopheide?). En inderdaad, de aller-, aller-, allereerste struikheideplantjes gingen afgelopen week open. Toch ziet de hei verder overal nog gewoon donkergroen, maar als je er met je neus op gaat staan, dan zie je alleen maar knoppen, knoppen, knoppen.

Je kent ongetwijfeld het gezegde van heide-imkers onder elkaar: 'Je moet er door de blubber naartoe gaan en je moet door het stof terugkomen.' Eén van die twee zaken is inmiddels geregeld: de blubber. Nu dat stof nog.

En zo zie je maar weer dat de bijenteelt vele onvermoede, positieve kanten heeft. Als de imker in juli met vakantie gaat, en zijn vakantie verregent, dan kan de imker altijd nog bij zichzelf denken: dat wordt een vet heidehoningjaar [}:)].

Bart
Plaats reactie