drietal drachtbomen
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
drietal drachtbomen
Ik zit eraan te denken om aankomende herfst/winter een aantal goede drachtbomen bij te planten. Ik dacht aan de volgende drie soorten:
- fluweelboom
- hemelboom
- lederboom
Volgens het plantenvademecum scoren ze alle drie de het hoogste cijfer voor de honingbij. Zijn er imkers die deze bomen ook hebben staan en zoja, wat is jullie ervaring hiermee worden ze goed bevlogen? Is een en ander ook nog afhankelijk van weersomstandigheden bijv. geven ze alleen nectar boven een bepaalde temperatuur zoals bij klaver en acacia het geval is. Moet de grond nat zijn. Maakt de grondsoort nog uit.
- fluweelboom
- hemelboom
- lederboom
Volgens het plantenvademecum scoren ze alle drie de het hoogste cijfer voor de honingbij. Zijn er imkers die deze bomen ook hebben staan en zoja, wat is jullie ervaring hiermee worden ze goed bevlogen? Is een en ander ook nog afhankelijk van weersomstandigheden bijv. geven ze alleen nectar boven een bepaalde temperatuur zoals bij klaver en acacia het geval is. Moet de grond nat zijn. Maakt de grondsoort nog uit.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: drietal drachtbomen
Ik kan je zo een aantal goede alternatieven aanwijzen:
De Blazenboom ( Koelreuteria); de Honingboom (Sophora japonica) en vooral de Euodia Hupehensis. Voor gegevens en afbeeldingen zoek je ze op in het archief.

De Blazenboom ( Koelreuteria); de Honingboom (Sophora japonica) en vooral de Euodia Hupehensis. Voor gegevens en afbeeldingen zoek je ze op in het archief.

-
- Contacteer:
Oude Essink schreef:
Ik kan je zo een aantal goede alternatieven aanwijzen:
Bedankt voor je aanvulling, Sophora Japonica heb ik vorig jaar 5 van geplant. Las alleen dat de bomen pas beginnen te bloeien als ze 15 jaar oud zijn. De Euodia Huphensis ken ik deze boom heb ik alleen nog nergens kunnen kopen. De Blazenboom ga ik ook even uitzoeken. Zijn deze bomen ook beter in honingopbrengst als de drie die ik noemde?
-
- Contacteer:
Pieter honingopbrengst hangt ook af van je drachtweide in je omgeving .
Wat je in je tuin staan hebt aan drachtplanten moet je altijd als een snoepje voor je bijen beschouwen.Maar...alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
roger
Wat je in je tuin staan hebt aan drachtplanten moet je altijd als een snoepje voor je bijen beschouwen.Maar...alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
roger
-
- Contacteer:
de vos roger schreef:
Pieter honingopbrengst hangt ook af van je drachtweide in je omgeving .
roger
Roger dit ben ik met je eens. Allen ben ik wel in de luxe positie dat ik aardig wat ruimte heb waar ik kan planten. zo'n 8000 m2 tevens wonen mijn ouders op hemelsbreed zo'n 500m van de bijenstal en die hebben toch ook weer 2500m2. Met deze grond kun je de bijen aardig wat bieden. Mijn omgeving bestaat uit weide afgewisseld met bos tevens liggen er nog een drietal dorpen met de nodige tuintjes binnen het vliegbereik.
Naar mijn idee moet er volop zijn te halen in de omgeving, ik ken zo stadig aan alle dracht in de buurt. Toch valt de honingopbrengst tegen. Maar dat zal ook wel aan mij liggen. Ik imker nu voor het eerst een heel jaar. We zijn vorig jaar in april begonnen, en ik heb nu al met veel dingen zo iets van dat ga ik volgend jaar anders doen.
Maar goed voordat we teveel off-topic gaan, hoe zit het nou met de bomen die hierboven voorbij zijnb gekomen?
-
- Contacteer:
Pieter de boomsoorten die Hennie opsomt zijn zeker de moeite waard om aan te planten,deze die jij opnoemt daarvan is de hemelboom(Ailanthus)een zeer goede nectarleverancier en een weinig pollen.De fluweelboom(rhus) alhoewel die zeer goed bevlogen wordt geeft hij toch in mindere mate nectar en pollen af.De lederboom is mij onbekend .Ook een van de betere bijenbomen(struiken) is de spork die minstens voor vier maand drachtbron speelt voor onze bijen.Zorg ook dat je niet alleen zomerbloeiers hebt,maar dat ze gespreid zijn van voorjaar tot de late herfst.De linde "Tilia henryana" is zo'n goede late bloeier.
roger
roger
-
- Contacteer:
de vos roger schreef:
Pieter de boomsoorten die Hennie opsomt zijn zeker de moeite waard om aan te planten,deze die jij opnoemt daarvan is de hemelboom(Ailanthus)een zeer goede nectarleverancier en een weinig pollen.De fluweelboom(rhus) alhoewel die zeer goed bevlogen wordt geeft hij toch in mindere mate nectar en pollen af.De lederboom is mij onbekend .Ook een van de betere bijenbomen(struiken) is de spork die minstens voor vier maand drachtbron speelt voor onze bijen.Zorg ook dat je niet alleen zomerbloeiers hebt,maar dat ze gespreid zijn van voorjaar tot de late herfst.De linde "Tilia henryana" is zo'n goede late bloeier.
roger
Bedankt voor de aanvulling. De spork Rhamnus Frangula heb ik vorig jaar ook een tiental van aangeplant. De Tilia soorten heb ik mijn twijfels bij. Hier vlak in de buurt staan 10 tallen hele grote lindebomen welke volop hebben gebloeit alleen heb ik nooit echt bijen erop zien vliegen. Kan het zijn dat het dit jaar te droog is geweest voor de linde?
Of doen lindes het zowieso niet goed op zandgrond?
-
- Contacteer:
Ja Pieter van de linde wordt gezegd dat hij alleen goed nectar afgeeft als het warm en vochtig weer is (zwoel).
Linde staat ook graag in voedselrijke en vochtige grond,zandgrond is dus niet zo aangewezen voor de "Tilia's"
roger
Linde staat ook graag in voedselrijke en vochtige grond,zandgrond is dus niet zo aangewezen voor de "Tilia's"
roger
-
- Contacteer:
de vos roger schreef:
Ja Pieter van de linde wordt gezegd dat hij alleen goed nectar afgeeft als het warm en vochtig weer is (zwoel).
roger
Ik had trouwens vorig jaar wel een 15 Tilia Euchlora's geplant. Ook wel krimlinde of niet druipende linde genoemd. Maar dit was bosplantsoen dus dat duurt nog wel even voordat deze gaan bloeien.
Ik ga vandaag even naar een kweker om te zien wat ze van de bovengenoemde bomen kunnen leveren. Dan kan ik deze vast bestellen voor aankomen de winter.
de meest bevlogen bomen bij mij zijn:
spork, appelbomen, kersenbomen
spork, appelbomen, kersenbomen