Verenigen; kan ook fout gaan.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Verenigen; kan ook fout gaan.

Bericht door Oude Essink »

Op 4 augustus was ik bezig volken gereed te maken voor de winter.
Een van de volken had geen broed: dus geen moer; mij leek het beste verenigen met het volk ernaast, dat moergoed was. er was een gesloten dop in het betreffende volk; in dit stadium nog een nieuw volk op laten zetten daar zie ik niets in. Ik heb niet rechtstreeks verenigd, omdat het te verenigen volk wel eens in zwermstemming zou kunnen zijn. Ik liet ze derhalve afvliegen en nam haar kast weg.
Oude rotten onder jullie voelen al aankomen wat er gebeurde.
De volgende dag hing het halve volk buiten de kast; en vandaag (een dag later dus) was daaraan niets veranderd maar ik zag een zwerm hangen; hoog aan een tak.
.
Afbeelding
.
De zwerm hing hoog: 7 meter; bovendien aan een niet al te stevige tak
op ruim 3 meter van de stam van de betreffende boom.
Ik pakte de zwermzak en bevestigde deze aan een stok van drie meter;
bij het inschudden van de zwerm viel er een kluit naast. moer?
Ik schudde de zwerm in een zesramer; na enige tijd hing ze er weer op dezelfde plaats. opnieuw geprobeerd. Op de foto is te zien hoe ik de zwerm in de zesramer probeer te krijgen (lastig ze uit de zak te laten lopen. bij het scheppen is de onderzijde dichtgeknoopt; in de zesramer is de onderzijde open).
.
Afbeelding
.
Nu is het avond; de zwerm nestelde zich in de zesramer; het grote volk zit nog steeds half buiten de kast. bij controle is brias aanwezig; moer legt dus.
Ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.
.
Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Verenigen; kan ook fout gaan.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

He ouwe rot!!
Goed om te zien dat ook oude rotten nog inschattings fouten maken!:D.

Ik snap er niets van. Zwerm was van het 'moerloze' volk die je had laten afvliegen? (Aangezien het ontvangende volk nog een leggende moer heeft?). Dop over het hoofd gezien? Hoe kon het volk moerloos zijn? Zo te zien is het nog een behoorlijke zwerm.
Verder ga je de zwerm nog wel opzetten? Kan een schitterend volk nog worden lijkt me.

JP
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Jelte Pieter,
De zwerm kwam van het broedloze volk, dat ik wilde toevoegen aan het moergoede buurvolk. Aangezien het broedloze volk een gesloten dop had met een nog witte larf, liep ik het risico van zwermstemming; zo'n volk kun je niet zomaar verenigen met een volk dat geen zwermstemming heeft. Een opengebeten dop had ik niet kunnen ontdekken; misschien hadden ze toch een jong niet bevrucht moertje, dat de zwerm veroorzaakte; de zwerm hing eigenlijk te rustig om aan een zwerm zonder moer te denken. Het zal dus zo gegaan zijn, dat van het volk dat ik haar kast ontnam de ene helft is gaan zwermen, terwijl de rest aan de vliegplank van de buurvrouw is gaan hangen, aldaar consternatie veroorzakend.
Uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen: vandaag zag ik al snel dat de gevangen zwerm de zesramer weer verlaten heeft; nergens te ontwaren en waarschijnlijk, de zwermstemming bevredigd, alsnog bij de buren ingetrokken; ook de rest is de kast ingetrokken ( een te verwaarlozen kluitje hangt er nog) en doet zich volop tegoed aan het voer, dat ik ze heb aangeboden.
En het jonge moertje? Wie het weet mag het zeggen; de bijen hebben haar geheimen.
Dat de zwerm alsnog een levensvatbaar volk zou hebben opgeleverd, geloof ik niet. Het moertje was nog niet aan de leg; waarschijnlijk zelfs niet bevrucht; in mijn stal zie en hoor ik geen dar meer vliegen; dichtstbijzijnde imker is Jan Trip; ik heb hem niet gebeld, maar neem aan, dat ook zijn volken geen darren meer hebben. Het zou een darrenbroedige moer geworden zijn; was zij wél bevrucht geworden, dan zou het veel te laat zijn om nog voldoende winterbijen te creëren.
Wat ik achteraf had moeten doen? Het moerloze volk laten staan en pas een maand later laten afvliegen of alsnog verenigen volgens de geeikte methode.

Afbeelding
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Is dit nou niet waarom men reservemoertjes/volkjes achter de hand houd?
Om ze in dit soort situaties op zo'n volk te kunnen zetten.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Gerard,
Jouw opmerking is volkomen terecht; normaliter laat ik een paar nazwermen afkomen in het seizoen, die ik vervolgens achter de hand houd. Dit jaar moest ik daar door omstandigheden vanaf zien en liet ik geen zwermen afkomen. De Aalstermethode is op zo'n moment een zegen. Met groet,

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik had al zoiets van: een dop maar toch een zwerm?? Waar is de moer??

Ik zou de zwerm lekker hebben opgezet. Volgens mij zou die moer zeker nog prima op bruidsvlucht zijn gegaan en daarna als een raket zijn gaan leggen. Ze vliegen net zo ver tot dat ze een dar tegenkomen. Je had er een prima volk van over kunnen houden mijn inziens. Maar goed soms zijn er ook praktische redenen om te verenigen: kosten, tijd, materiaal, vakanties, etc.
Mijn volken hebben nog veel darren en darrenraat wordt zelfs nog belegd (terwijl de moeren hartstikke productief zijn en prima broedplanken vertonen). De darenslacht zal wel snel beginnen. Maar ik voer steeds bij en dat zal het wat uitstellen??
Ik heb nog twee kirchainers staan met onbevruchte moeren (Volgende week op de vlucht) en eentje is nu net een week aan de leg. Verder heb ik nog een tien ramer met allemaal doppen. Ik heb die laten afvliegen en dat was ietwat teveel van het goede: iets te kaal gevlogen en hierdoor twee (kleine) planken uitlopend broed afgekoeld. Er lagen ook jonge darren voor de kast. Die smeten ze er ook uit om de een of andere reden. Ik had meteen al veel gevoerd en heb gisteren er een extra bak bijen opogezet (met krantje). Nu is het goed. Maar beetje dom was het wel en zonde van het afgekoelde broed.

Ik haal de leggende moer morgen uit de krichainer en ga die invoeren in tien ramer met brias. Daarna laat ik de kirchainer dus nog een keer doppen trekken en die moer moet dus ook nog aan de leg komen. Een experimentje om te kijken tot hoe laat je in het jaar je moeren kunt laten paren en die niet darrebroedig worden.

JP
Plaats reactie