Een van de volken had geen broed: dus geen moer; mij leek het beste verenigen met het volk ernaast, dat moergoed was. er was een gesloten dop in het betreffende volk; in dit stadium nog een nieuw volk op laten zetten daar zie ik niets in. Ik heb niet rechtstreeks verenigd, omdat het te verenigen volk wel eens in zwermstemming zou kunnen zijn. Ik liet ze derhalve afvliegen en nam haar kast weg.
Oude rotten onder jullie voelen al aankomen wat er gebeurde.
De volgende dag hing het halve volk buiten de kast; en vandaag (een dag later dus) was daaraan niets veranderd maar ik zag een zwerm hangen; hoog aan een tak.
.

.
De zwerm hing hoog: 7 meter; bovendien aan een niet al te stevige tak
op ruim 3 meter van de stam van de betreffende boom.
Ik pakte de zwermzak en bevestigde deze aan een stok van drie meter;
bij het inschudden van de zwerm viel er een kluit naast. moer?
Ik schudde de zwerm in een zesramer; na enige tijd hing ze er weer op dezelfde plaats. opnieuw geprobeerd. Op de foto is te zien hoe ik de zwerm in de zesramer probeer te krijgen (lastig ze uit de zak te laten lopen. bij het scheppen is de onderzijde dichtgeknoopt; in de zesramer is de onderzijde open).
.

.
Nu is het avond; de zwerm nestelde zich in de zesramer; het grote volk zit nog steeds half buiten de kast. bij controle is brias aanwezig; moer legt dus.
Ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.
.