rekenen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Re: rekenen

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 08:17

Piet Jager schreef:
Ik heb nog een grote, ouderwetse, ge-emailleerde pan van 5 liter.
Als ik hierin 3 kg suiker doe en 2 liter water heb ik na het koken en afkoelen nog een oplossing van ca 4 liter over. Dus 5o = in de praktijk na koken en afkoelen nog een oplossing van ca 4 liter.

3s gedeeld door 4o = 0,75 suiker
1w gedeeld door 4o = 0,25 water

De bijen hoeven nu slechts 0,05 deel = 20% van het overgebleven water (na koken en afkoelen) in de te geven oplossing verdampen om op de verhouding 80% suiker en 20% water uit te komen.


Ik weet van het bierbrouwen dat je behoorlijk lang moet koken (bij bier 1 a 1,5 uur) om substatiele percentages te verdampen. Je zou eens voor en na koken moeten vergelijken, ik denk dat je voor en na ongeveer 4 liter dus hebt. Jouw berekening gaat uit van 3s is 3 liter, maar de soortelijke massa van suiker is ca. 1,58 kg per liter. (Mijn middelbare schoolkennis is aan het terugkomen.)

Dus 1 liter suiker is 0,63 kg (is dus als het 1 blok is zonder lucht tussen de korreltjes zoals in een zak van de appie happie ofzo).

Dus in volume bestaat een 2:3 oplossing uit 2w en 1,89s (ongeveer 4o maar eigenlijk 3,89o, maar voor ons doel volstaat 4 liter)

In gewicht 3s + 2w = 5o, maar gewicht en volume mag je niet door elkaar heen rekenen.

--
Mvg Jeroen van Tol

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Piet Jager » vr 22 aug 2008, 09:22

In eerste istantie ga ik uit van gelijke delen of eenheden.
In ons geval is dat de eenheid van gewicht in kilogrammen

1 kg suiker met veel of weinig lucht of in blok blijft 1 kg
1 liter water weegt 1,01 kg = afgerond voor het gemak ook 1 kg

Je hebt dan gelijke gewichtsdelen voor de juiste verhoudingen.

!Piet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door LWPisa » vr 22 aug 2008, 10:09

Ik zou me inhouden wat het koken betreft, mogelijk onstaat er meer HMF dan ons lief is.

L

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 12:35

Piet Jager schreef:
In eerste istantie ga ik uit van gelijke delen of eenheden.
In ons geval is dat de eenheid van gewicht in kilogrammen

1 kg suiker met veel of weinig lucht of in blok blijft 1 kg
1 liter water weegt 1,01 kg = afgerond voor het gemak ook 1 kg

Je hebt dan gelijke gewichtsdelen voor de juiste verhoudingen.

!Piet


Jawel, maar in jouw berekening:

3s gedeeld door 4o = 0,75 suiker
1w gedeeld door 4o = 0,25 water

Stel je 4o in gewicht gelijk aan 4o in volume terwijl in dit geval 4 liter is 5 kilo. Oftewel dezelfde oplossing in gewicht is 5o terwijl in volume is 4o. Dat komt omdat de watermoleculen tussen de suikermoleculen gaan zitten en omdat een kilo suiker zowieso minder dan een liter is. Je kunt suiker in 2 eenheden uitdrukken, in massa of volume maar alleen bij water door elkaar gebruiken (eigenlijk ook niet, maar ja).

Het moet dus zijn:

3kg suiker gedeeld door 5kg oplossing = 0,6 keer de massa van de oplossing (of 600 gram suiker per kilo oplossing)
2kg water gedeeld door 5kg oplossing = 0,4 keer de massa van de oplossing (of 400 gram water per kilo oplossing)

of

1,9 liter suiker delen door 3,9 liter oplossing = 0,49 keer het volume van de oplossing
2 liter water delen door 3,9 liter oplossing = 0,51 keer het volume van de oplossing

of

3kg suiker per 4 liter oplossing = 750 gram/l
2kg water per 4 liter oplossing = 500 gram/l

1 liter oplossing weegt dus 1250 gram

Voor Hans,

wijze woorden in door jouw aangehaald topic, bijenhouden is geen wiskunde. Maar je komt zo is wat tegen bij waar je mee bezig bent en dan verlies je jezelf soms in een zijweg. Zo zit ik in elkaar, proberende alles te begrijpen en wetende dat dat onmogelijk is [:(]

--
Mvg Jeroen van Tol

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Piet Jager » vr 22 aug 2008, 13:46

Wie nog meer of bijna alles over deze materie wil weten, zie op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... roplossing

!Piet

kwetshage
Berichten:13
Lid geworden op:ma 07 jul 2008, 22:33
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door kwetshage » vr 22 aug 2008, 20:28

Hans van der Post. schreef:
Rekenen. Dit wordt elk jaar gedaan. In 2006 schreef Jan Trip:
In het boek: “Het stapelkasten-systeem als grondslag voor de productieve bijenteelt”, van Johan W. Schotman, staat de onderstaande tabel.
Afbeelding

alles is te lezen op: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=6496

Hans

kwetshage
Berichten:13
Lid geworden op:ma 07 jul 2008, 22:33
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door kwetshage » vr 22 aug 2008, 20:42

rekenen !!!!!

Waarom al dat rekenwerk? Indien men 7 korven aan elk 14 kilogram moet voederen dan is dit 98 kilogram zuivere suiker. Dit afronden naar boven is het gemakkelijkst, nl 100 kg. Neem zakken van 20 kg. Men moet zo maar 5 keer oplossen en dit in mortelkuip met dan 10 liter water per 20 kg . Roeren met de boormachine en klaar is de stroop. In de voederbakken doe je gewoon overal evenveel stroop. Dit tot de voorraad op is. Niet benauwd zijn dat de boel zal gisten (= alcohol vormen ) wat dit staat toch koud en het duurt niet eeuwig vooralleer men een nieuwe voorraad zal aanmaken. Er zijn er die een "succapie " of iets derkelijks gebruiken , maar dit hoeft niet.

Daniel

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 21:00

Ha!, als je eens wist wat hier staat te gisten in de woonkamer (http://blog.v-tol.nl/?p=26) kan ik mij zo voorstellen dat er heel wat gist ook vrij in mijn huis rondwaard. Wat uiteraard een complicerende factor is waar niet iedere imker last van heeft.

--
Mvg Jeroen van Tol

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Astrid Schoots » vr 22 aug 2008, 21:08

Sympathiek rekenwerk.
Maar mag ik het eens van de andere kant benaderen?
Volgens mij gaat het er niet om hoeveel voer je aan de bijen GEEFT, maar hoeveel ze uiteindelijk OVERHOUDEN. Het ene volk heeft nog een flink broednest of zet veel voer om, het andere volk heeft juist nog een grotere honingreserve of is al een tandje lager gegaan in de activiteiten.
Daarom voer ik tot de hoogte van de honing/suikerkoepel in het middelste raam -waar die koepel het dunst is- ongeveer 10 cm bedraagt. Dat betekent dat de hoogte van de voerkoepel in de buitenste ramen zo'n 20 cm hoog is: die ramen zijn dan volledig verzegeld op broedkamerhoogte. Bij honingramen loopt de voerrand verder door in de bak eronder.
Eenvoudig en zeer betrouwbaar. Ik kom dan meestal uit rond de 17 kilo, lekker ruim. Nooit problemen in het voorjaar en zo nodig een reserve voerraam voor een jong volkje in de lente. Als je deze methode nog niet vertrouwt, kan je de verzegelde oppervlakte nameten: een vierkante dm aan beide zijden verzegeld is ongeveer een pond.
Astrid

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 21:31

Astrid Schoots schreef:
Sympathiek rekenwerk.
Maar mag ik het eens van de andere kant benaderen?
Volgens mij gaat het er niet om hoeveel voer je aan de bijen GEEFT, maar hoeveel ze uiteindelijk OVERHOUDEN. Het ene volk heeft nog een flink broednest of zet veel voer om, het andere volk heeft juist nog een grotere honingreserve of is al een tandje lager gegaan in de activiteiten.
Daarom voer ik tot de hoogte van de honing/suikerkoepel in het middelste raam -waar die koepel het dunst is- ongeveer 10 cm bedraagt. Dat betekent dat de hoogte van de voerkoepel in de buitenste ramen zo'n 20 cm hoog is: die ramen zijn dan volledig verzegeld op broedkamerhoogte. Bij honingramen loopt de voerrand verder door in de bak eronder.
Eenvoudig en zeer betrouwbaar. Ik kom dan meestal uit rond de 17 kilo, lekker ruim. Nooit problemen in het voorjaar en zo nodig een reserve voerraam voor een jong volkje in de lente. Als je deze methode nog niet vertrouwt, kan je de verzegelde oppervlakte nameten: een vierkante dm aan beide zijden verzegeld is ongeveer een pond.
Astrid

En geldt dit dan voor inwinteren op twee bk en zo ja, is er ook zoiets voor 1bk?

--
Mvg Jeroen van Tol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten