hk leegeten.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

hk leegeten.

Bericht door Jeroenvt » do 21 aug 2008, 20:51

In topic http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8990 zei Willem dat ik de hk onderaan kan plaatsen en dat de dames de inhoud wel naar boven zullen verplaatsen. Hoe lang kun je die bak zo onderaan laten staan? En is het mogelijk alvast wintervoer aan te bieden zolang die bak niet helemaal leeg is? Ik heb hem er gisteravond onder gezet, maar ik zag net nog honing.

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door dickvanleeuwen » vr 22 aug 2008, 07:55

Jeroen,

Na het slingeren plaats ik alle honingkamers onder de volken. Daar laat ik ze de hele winter. Zo sla ik de honingkamers dus voor de winter op. In het voorjaar haal ik ze er onderuit, dan zit het volk bovenin en honingkamers zijn dan schoon en droog bewaard.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 08:40

Winter je dan in op 2x bk en 1x hk?

--
Mvg Jeroen van Tol

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door dickvanleeuwen » vr 22 aug 2008, 10:56

Klopt, sommige zelfs op 3 BK en 1 HK. Nieuwe raat in de bovenste broedkamer, oude raat onder zodat je in het voorjaar ook de oude raat grotendeels kunt vervangen. Vooral als je op 3 BK inwintert is de onderste BK leeg en kan alle oude raat de wassmelter in.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 22 aug 2008, 14:36

Geregeld werd ik in het verleden geconfronteerd met wasmotten die mijn uitgebouwde ratenbestand in de winter en vroege voorjaar hadden verwoest. Tegenwoordig laat ik ook de lege bakken onder de volken. De bijen overwinteren er even goed om en mijn raten worden niet opgevreten.

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 22 aug 2008, 15:17

Afgelopen najaar was ik in Roemenië en daar werden de geslingerde bakken eerst onderop gezet zodat ze werden leeg gegeten en vervolgens, na het inwinteren, weer boven op geplaats. Ze zaten dus op 1 of 2 bakken met bijen met in de bovenste het wintervoer en daar bovenop stond nog eens een lege bak. Bij het optillen van de dekplank zag je geen voer en geen bij. Onderin was enkel een zacht gezoem te horen. Ik vroeg me wel af of dit voor de warmte huishouding in de winter en het voorjaar de beste opstelling is.
Het klimaat is daar wel anders dan hier en een lang voorjaar kennen ze niet. Het is of goed winter (tot april) en daarna is het ineens voorjaar. (Ik ben er wel eens een week geweest dat ik aan kwam met -10C en vertrok met +20C.)
Dus als er veel broed moet worden warm gehouden is de buitentemperatuur hoger dan bij onze wisselvallige kwakkelvoorjaren.

Jaap

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door dickvanleeuwen » vr 22 aug 2008, 17:15

Jeroen,

Houd je met onder plaatsen van de leeggeslingerde HK wel rekening met roverij. Altijd aan het einde van de dag dus en verklein het vlieggat voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 20:07

Nu heb ik 1 kast waar een vaste bodem onder zit. Ik heb dmv een bijenuitlaat deze leeg gemaakt. Ik laat hem een dag zo staan en hoop dan dmv een plank met een gat dat ze hem leeg maken. Als dat niet lukt, is leegslingeren de enige optie? Of kan ik hem ook onder een andere kast zetten?

--
Mvg Jeroen van Tol

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Astrid Schoots » vr 22 aug 2008, 20:23

Jeroenvt schreef:
In topic http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8990 zei Willem dat ik de hk onderaan kan plaatsen en dat de dames de inhoud wel naar boven zullen verplaatsen. Hoe lang kun je die bak zo onderaan laten staan? En is het mogelijk alvast wintervoer aan te bieden zolang die bak niet helemaal leeg is? Ik heb hem er gisteravond onder gezet, maar ik zag net nog honing.

--
Mvg Jeroen van Tol

Bijen verplaatsen het voer alleen naar boven als het open is. Verzegeld voer laten ze in principe dicht tot ze het nodig hebben. Dat komt wel weer in maart van pas maar draagt niet bij aan een mooie honing/suikerkoepel. Veiliger is dus om het iets open te krabben. ('savonds doen voor de schemering, want het geeft hetzelfde effect als voeren, dus opwinding). De bak kan je de hele winter eronder laten staan, maar ook volgende maand weghalen. Ikzelf heb graag een lege bak eronder, maar dat is een ander al vaak aangehaald onderwerp.
Verder: daarnaast kun je natuurlijk gewoon ook bovenop wintervoer aanbieden, de bijen richten zich dan als het ware op meerdere 'drachten'.
Astrid

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: hk leegeten.

Bericht door Jeroenvt » vr 22 aug 2008, 20:54

Het is niet verzegeld, want eind juli geslingerd, dus dat is dan geen probleem.

--
Mvg Jeroen van Tol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten