rekenen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: rekenen

Bericht door Dirk Blanken » vr 22 aug 2008, 22:46

Astrid,
Dat is een goede manier.
Ik maak van die 17 toch maar boven de 20 kg.
Ook blijven kijken naar de volken als er bij slecht weer volken blijven door vliegen zonder dat er gevochten wordt dan wordt er geheid stil geroofd.
Daar kan je weinig tegen doen.
Ik heb de volken wel eens gewisseld van plaats en dat ging toen goed.
Wegen kan ook bij identieke kasten al weet je dan het nog niet precies want sommige volken broeden veel langer door, en broed weegt ook behoorlijk als het net is verzegeld.
Daarom meer dan 20 kg en in het vroege voorjaar eventueel voerramen over zetten van de volken die nog heel diep zitten.
Van de volken die ik op raam verkoop blijft dan ook wat voer over wat ik dan kan gebruiken voor de 20 3R's.
Wat al de berekeningen betreft:
Alleen onthouden 2 3 4 (2 water) (3 suiker) (4 oplossing)
Dus 4 liter oplossing = 3 kg suiker of te wel 1 liter = 3/4 kg suiker.
20 kg suiker is dus 20 X 4/3 = bijna 27 liter oplossing.
Ik maak daar 30 liter van komt overeen met 22.5 kg suiker.
Ook een wat doorbroedend volk heeft daar genoeg aan.
Dirk



dertiende

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Astrid Schoots » za 23 aug 2008, 19:49

Dirk Blanken schreef:

Alleen onthouden 2 3 4 (2 water) (3 suiker) (4 oplossing)
Dus 4 liter oplossing = 3 kg suiker of te wel 1 liter = 3/4 kg suiker.

20 kg suiker is dus 20 X 4/3 = bijna 27 liter oplossing.
dertiende

Dat vind ik ook een goeie!
Astrid

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: rekenen

Bericht door Astrid Schoots » za 23 aug 2008, 20:11

Jeroenvt schreef:
En geldt dit dan voor inwinteren op twee bk en zo ja, is er ook zoiets voor 1bk?
--
Mvg Jeroen van Tol

Natuurlijk, het gaat om het principe van een natuurlijke voerkoepel om het (slinkende) broednest heen. Dat geldt voor drie bakken, voor twee of voor één broedkamer en ook voor een zesramer (dan liefst nog een klein honingkamertje erop, gevuld met verzegelde spekraten van de buurvolken). De hoogte bij inwinteren is niet belangrijk, de bijen kruipen onder tegen de voerkoepel aan. Maar de breedte is wel belangrijk: bij 8 of 9 ramen blijft de tros in de winter beter bij elkaar, bij 10 ramen kan een klein volk zich splitsen en van het voer afraken. Dat geldt natuurlijk niet voor enorme volken.
Maar Jeroen, waarom zou je er niet gewoon een (honing)kamer onder zetten? De voordelen ervan zijn al vaak besproken (ruimte voor uithangen bij warme nazomerdag, ruimte voor nog onvoldoende gekrompen volk/broednest, ruimte voor opbergen van restjes voer/natte geslingerde ramen zonder roverij, grotere afstand tot het vlieggat bij snerpende winterse wind of naar buiten lokkend licht van de sneeuw enz enz.)
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten