Lachgas/ammoniumnitraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door Bart de Coo » vr 05 sep 2008, 15:40

Bijenvrienden,

Wat heb ik nou weer gekocht?

Onlangs kocht ik bij de werkbij een potje lachgaskorrels. Ik wil ze in voorkomende gevallen gebruiken om bijen te bedwelmen, bijvoorbeeld om een korf bijenleeg te maken. (Freek Blom gebruikt ze om jonge koninginnetjes in te voeren. Als je bijen bedwelmt, dan schijnen ze een moertje moeiteloos aan te nemen.)

Nu ben ik net op een scheikundige afgestapt voor een paar tips en adviezen. Er zit in elk geval geen lachgas in. Lachgas is namelijk N2O. In het potje zit ammoniumnitraat. Dat is NH4NO3.

De bedoeling is dat je de korrels verbrandt in je pijp of beroker. De scheikundige vraagt zich echter af, of het verbrandingsproduct van NH4NO3 wel N2O (Lachgas) zal zijn. Voor hetzelfde geld zou het product wel eens NO2 kunnen zijn. En dat is gevaarlijke rotzooi, zegt hij.

Wie kan mij een, voor leken begrijpelijke uiteenzetting geven van het verbrandingsproduct van NH4NO3? Wordt dat lachgas (N2O)? Schuilen daar gevaren in?

Heeft iemand misschien nog wat praktische tips voor het werken met deze korrels? Je pijp of beroker moet bijvoorbeeld goed heet zijn, begreep ik.


Alvast bedankt!


Groet,


Bart de Coo

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door Huitema » vr 05 sep 2008, 17:17


Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door Piet Jager » vr 05 sep 2008, 18:13

In het potje zit ammoniumnitraat. Dat is NH4NO3.

HN4NO3 is een salpeteroplossing! Koop bij de kunstmesthandel een kilo chilisalpeter (witte korrels). Los hiervan een paar eetlepels op in wat water. Knip wat jute lapjes van 5 x 5 cm en drenk deze in die oplossing. Hang ze na een poosje met een wasknijper aan de waslijn te drogen en als de lapjes droog en hard zijn, ben je klaar. 'k Heb ze vroeger zelf veel gemaakt voor het slachten van de korven. Salpeterlapjes kun je nog steeds in het Bijenhuis kopen voor 1,80 per pakje. Maar bij een afgesalpeterd volk ging de moer vroeger NOOIT mee naar een ander volk! Dus maar beter niet doen Bart (de Coo)!!!

!Piet

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door A.Rodenburg » vr 05 sep 2008, 19:08

Beste Mijnheer de Coo,
U bent goed bezig:D!! Probeer nog meer troep op je bijen los te laten!!

ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door ToontjeV » za 06 sep 2008, 08:19

hoezo 'bijenvrienden'?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door Dirk Blanken » za 06 sep 2008, 19:10

Ik heb wel eens gelezen dat dit middel de levensduur van de bijen behoorlijk verkort.
Dirk

dertiende

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door LWPisa » zo 07 sep 2008, 09:36

http://blog.modernmechanix.com/2006/03/ ... you-laugh/

Bij ideale omstandigheden ontstaat er vooral N2O bij verhitting, bij minder ideale omstandigheden ontstaan de andere oxides NO2 etc en de peroxide...al dan niet giftige corrosive troep.

Lachgas verkort de levensduur van je bijen, yep.

Als je toch moet (en bijen genoeg hebt) dan zou ik voor puur lachgas gaan (via de slagroomspuitcapsules van de blokker) of makkelijker voor ether om bijen te "resetten"...

Om moeren makkelijker bij te voegen kan je je bijen ook "nat" maken met (suiker) water, dat is veel minder belastend.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door Bart de Coo » zo 07 sep 2008, 10:47

Dank voor de reacties. Liever geen lachgas dus.

Nog een paar praktische vraagjes.

Piet,
Hoe je salpeterlapjes maakt, snap ik nu. Ook de scheikundige die ik hierboven aanhaal, kon me dat precies vertellen. Hoe zou je die lapjes precies moeten toepassen? Korf dichtstoppen, op een gaasbodemzetten. Geheel op een broedkamer plaatsen, salpeterlapje in een doorboord conservenblikje stoppen, aansteken, bijen vallen bedwelmd op het rooster. Zou dat werken?

Verder schrijf je dat een afgesalpeterde moer nooit meegaat naar het andere volk. Wat was de reden ook alweer? Ik meen mij te herinneren dat de moer van salpeter darrenbroedig kon worden.

L,
Ik heb precies 1 jaartje scheikunde gehad op school, dus vergeef mij de domme vraag wat ether precies is. Ik ken het woord 'ether' eigenlijk alleen als synoniem van 'de lucht' of 'het zwerk', bijvoorbeeld in de zin 'De radiopiraat is uit de ether gehaald.' Verder meen ik te weten dat ook mensen heel goed te bedwelmen zijn met ether: je schijnt vooral niet je neus te moeten ophalen boven zo'n flesje!

Hoe zou ik ether kunnen bemachtigen en hoe zou ik daarmee een bijenvolk kunnen bedwelmen? Enig idee?

Laatste vraagje aan iedereen. Ook koolstofdioxide zou bruikbaar zijn voor het bedwelmen van bijen. Zelfde vraag als bij ether. Hoe bemachtig je nu toch koolstofdioxide en op welke manier zou je daarmee je bijen eventjes van de wereld kunnen helpen? Iemand enig idee?


Weer alvast bedankt! Mijn kennis gaat met sprongen vooruit!



Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door martin b » zo 07 sep 2008, 11:56

Ether kun je gewoon bij de apotheker kopen. vroeger veel gebruikt om fruitvliegjes te bedwelmen, en te voeren aan de vissen in het aquarium. Maar of dat ook geschikt is voor de bijen ik weet het niet,ik ben van mening dat men DE BIJEN ZO MIN MOGELIJK AAN VREEMDE STOFFEN MOET BLOOTSTELLEN. Imkers zijn creatieve mensen die van alles uitvinden en uitproberen MAAR JE KUNT OOK TE VER GAAN, HET BLIJVEN LEVENDE DIEREN.

MARTIN

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Lachgas/ammoniumnitraat

Bericht door martin b » zo 07 sep 2008, 12:07

Een korf leeg maken kan ook als volg, je plaats een kast met plank er op waar een rond gat in zit is kleiner als de korf. korf er op en de bijen gaan vanzelf naar beneden. naar twee weken kijken of de koning beneden is koningenrooster ertussen,en naar drie weken korf er af. Als het wat sneller moet goed voeren met suiker, of als je de honing wilt oosten goed honigvoeren (geslingerd uit kast).Zo dwing je de bijen sneller naar beneden.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten