wat vertellen geuren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door remolen »

Hugo schreef:

Beste Rene,

Ik reageer rechttoe rechtaan op de bewering van Jaap omdat beginnende imkers er helemaal door op het verkeerde been kunnen worden gezet en zij al spoedig ex-imker zouden kunnen worden.

mvg,

Hugo (1/2 bij die vindt dat imkers wel tegen een prikje moeten kunnen)

ps. Moet we op dit forum misschien als Harm met het Harpje met elkaar gaan discussiëren ? "Ik was met m'n jojo'tje op 't balkon aan 't spelen" zie http://home.hetnet.nl/~sixties/LYRICS/1 ... 50810.html)

Nobodies prefetc

het was van mij ook maar een plaagstootje hoor!
Ben het (als leek) wel met je eens zoals ik al zei.. hoop ik dat iedereen aan varroa bestrijding doet die dicht bij woont.. anders is herbesmetting elke keer een feit.

groet Rene
Jaap Langeveld
Contacteer:

Bericht door Jaap Langeveld »

Geachte Mede imkers,
het is helemaal niet zo dat ik er niet aan wil doen en ik kan jullie reakties heel goed begrijpen,maar als er niets in zit dan kan ik dat toch ook niet bestrijden, of zie ik dat verkeerd.Natuurlijk wil ik niemand schade berokkenen,ook ik heb jarenlang, toen ik in Koudekerk a/d/Rijn woonde, ook steeds de varroa moeten bestrijden. ik had er toen ook behoorlijk last van.
Nu echter heb ik enkele oude rotten in het vak hierover geraadpleegd en die zeggen ook dat ik niet moet behandelen.
Ik heb een hoop los geweekt,dus nu wil ik graag nog meer reakties.Ik zit op een plek waar niet direkt imkers in de buurt hebt.Ik wil echter ook niemand schaden.Dus oude rotten en beginners,kom maar met reakties.Daar leer ik van en de anderen ook.Jaap Langeveld
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap bij onzekerheid zou ik de behandeling in twee gedeelten doen.
Behandel in December een paar van je volken door oxaalzuur te druppelen en bekijk het resultaat na een week en beslis of je daarna de rest ook nog gaat behandelen.
Waarschijnlijk doe je dat dan.
Dirk

dertiende
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

de geur is verklaard! heb vandaag bij het tuincentrum aan de hedera geroken! en ja ! precies dezelfde geur! :) hoef ik niet meer ongerust te zijn. ze vliegen dus waarschijnlijk als gekken op de hedera
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

Jaap je vraagt om een reactie.
Bij deze, in mijn 6 volken heb ik de varroa vanaf het voorjaar dmv
darreraat uitsnijden en voor het inwinteren met tymovar bestreden.
in 2 volken (natuurzwermen) bijna geen varroa ongeveer 25 per kast gevallen.
Bij 2 andere volken vielen er bijna 50 per dag geduurende 2 week.
De volken staan bij elkaar op de stand.
Volgens mij moet je zeker weten dat er geen varroa inzit en kun je beter wel behandelen, dan zie je wat er inzit,of uitvalt.
Baat het niet,...
Mochten er geen inzitten ,dan heb je geluk.

Groet,
Jan R
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Domweg bestrijden zonder dat je weet of er iets inzit zou ik niet doen, je belast je bijen dan voor niks. Ik zou eens checken voor mijten met de gangbare methoden, ether rollen, poedersuiker.

Vergeet niet dat we naar een situatie toe willen (moeten) waarbij bijen en mijten zonder bestrijding en zonder veel schade samenleven. Als je voortdurend met paardenmiddelen bestrijdt kom je er nooit achter of je bijen OF je mijten (!!!) zich aan het aanpassen zijn.

Varroa moet last krijgen van zichzelf, de "virulente stammen" moeten door hun eigen eigenschappen (sterven van hun gastheer) kapot of zich aanpassen. Als we voortdurend alles schoonmaken (wat nauwelijks mogelijk is) kan die selectie nooit plaats vinden.

Als je bijen het niet uithouden met een minimale bestrijding moet je je eens afvragen of je wel een goede bij of bedrijfsmethode hebt.

Maar het ging over geur.

L
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Je kunt zeker ook kiezen voor 'niet bestrijden', maar dan als principe. Dan is het een goede zaak, maar misschien op korte termijn minder goed voor de bijen. Als je echter niet bestrijdt omdat je meent geen varroa te hebben, ben je denk ik een verkeerde weg ingeslagen.
Ik had aan het begin van de zomer een volk met een darrenbroedige moer. Ik kijk zeer weinig in de volken en had dat pas laat door. Het gedrag op de vliegplank was afwijkend van de andere volken. Ik heb dus uit nieuwsgierigheid toch maar eens gekeken en trof alleen darrenbroed aan, wel netjes met 1 eitje in een cel. De bijen van dat volk konden niet anders dan relatief oud zijn en daarom heb ik het afgezwaveld, omdat ze niet meer van nut voor een ander volk konden zijn en ik ook geen zin had de moer op te zoeken.
De raten heb ik uitvoerig bekeken en ik trok met een pincet vele tientallen darrenlarven uit de cellen om varroamijten te zoeken. Ik vond er niet een. Alle volken staan bij mij in een ruime stal en ik reis er niet meer mee. Als dit volk geen varroa had zouden de andere volken ook wel meevallen dacht ik.
In augustus heb ik de hoofdvolken 2 x behandeld met Apiguard. Bij een volk met schuiflade heb ik de gevallen mijten geteld. Het waren er 2000. Afgelopen december is dat volk ook behandeld met oxzaalzuurverdamping. Vergis je dus niet met schijnbaar lage varroadruk. Die kan explosief groeien.
Plaats reactie