Darrenbroedige moer !?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Darrenbroedige moer !?

Bericht door Piet Jager »

Moertje had vandaag 7 oktober een mooi klein broednestje met eitjes en larfjes in de melk. Ze was geboren op 7 september en 28 september is ze waarschijnlijk bevrucht. Nu maar hopen dat ze niet darrenbroedig is. Ze haalden vandaag volop stuifmeel van de klimop!

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Vandaag 14 oktober: jonge moertje heeft prachtig aan eengesloten vlakbroed zonder een celletje hagelschot of bultbroed. Het zesraamsvolk had vanaf 1 juli geen goede moer gehad en is derhalve danook meer dan gehalveerd.

Gisteravond, op die nazomerse dag van 13 oktober, zag ik het grote volk ernaast hevig naar de moer zoeken en vanmorgen hadden ze hun moer nog niet gevonden. Bij controle om ca half 3 zag ik slechts nog een paar celletjes met open broed. Moerloos dus! Gauw maar een krantje gelegd, dat kleine volkje er bovenop en de kast half gezet. Alles verliep voorspoedig en geen vechtpartijen.

Bij deze controle vond ik de oude, overjarige moer dood voor kast op de grond liggen. Ja, zo zie je maar weer: 'acht is meer dan negen'

!Piet
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Volgens mij Piet heb je gewoon geluk gehad.
En is de moer optimaal bevrucht???
Maar het kan dus nog ook laat in de herfst.
Nu veel volken hun darren niet meer accepteren blijken veel darren een paar dagen geleden nog steeds goed verzorgd te zijn.
Als je ze laat stulpen verhard het achterlichaam en dan is er meestal rijp sperma.
We hebben natuurlijk ook een prachtige herfst gehad.
Als mensen hun volken mager ingevoerd hebben dan kunnen ze wel eens te weinig hebben.
Dirk

dertiende
Plaats reactie