Behoud van de zwarte bij!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 20 okt 2008, 22:21

Kijk ook eens op het forum,ook daar valt ontzettend veel te leren!!


Welk forum??

jp

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Bart de Coo » ma 20 okt 2008, 23:28

Ik snap ook niet zo goed welk forum Arie bedoelt. Dus ik maar weer eens op die site rondgekeken. Misschien dat daar een forum is, maar nee.

Opeens zie ik wel op de titelpagina een koppeling staan naar het 'Internationaal genootschap voor de bescherming van de zwarte bij', maar dan in het Italiaans en het Engels:

http://www.sicamm.org/

Wordt het dan niet hoog tijd om daar een Nederlandse poot van op te richten?


Groet,


Bart

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.Rodenburg » di 21 okt 2008, 19:01

Beste Bart,JP;
Ik heb behoorlijk zitten slapen[:I] De site en het forum waarop ik doel is; Die Dunkle Biene.Zeer de moeite waard.
Vriendelijke groet;
Arie

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door de vos roger » za 25 okt 2008, 22:52

Voor de liefhebber van de zwarte bij


Ouessant is een eiland even buiten de Franse kust ter hoogte van Bretagne, ongeveer.

Er is bijvoorbeeld geen varroa (zeggen ze ???)

Hier volgt een uittreksel van een verslag uit een Tv-journaal

http://tf1.lci.fr/infos/jt/0,,4136157,0 ... ires-.html



roger

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jozef Maier » ma 03 nov 2008, 21:06

Samen met Chris hebben we verschillende zwarte koninginnen (apis mellifera mellifera) laten bevruchten in het verre Wallonië. Ze gebruiken in Chimay hoofdzakelijk miniplus kastjes.

Het eerste proleem is een zwarte koningin invoeren in een niet zwart volk. We hebben daarvoor een lichte veger gemaakt en ervoor gezorgd dat deze vooral jonge bijen had. Daar de koningin ingevoerd. Deze zijn goed aangenomen. Daarna dit volkje nog wat versterkt met jonge bijen zodat er toch een drie tal ramen waren bezet. Deze volkjes hebben ook een raam met voer en stuifmeel meegekregen.
We zijn ze op de bevruchtingsstand gaan plaatsen en dan maar afwachten.

Veertien dagen later gaan controleren. De meeste van de koninginnen waren reeds aan de leg. Tot onze grote verbazing zaten de miniplus kastjes die maar één hoogsel hadden meegekregen, stapvol honing. Dit heeft er wat voor gezorgd dat de koninginnen niet echt hebben kunnen doorleggen. Een les voor volgend jaar. Twee rompen is geen overbodige luxe. Thuis gekomen onmiddellijk alle volkjes een tweede hoogsel gegeven. Tegen het inwinteren zaten deze volkjes al zeer goed. Ze zijn nu de winter in gegaan op drie rompen en zo nu en dan vliegen ze nog steeds.

Wij hebben onder de venster van de leefkamer een buckfast volk staan en een zwart. Zo kan ik wat vergelijkingen maken en het is prettig om de volkjes van in huis te kunnen volgen ook al is het slecht weer. Wat opvalt is dat de zwarte bijen veel meer vliegen. Zelfs met kouder en of regenachtig weer, blijven ze aan en af vliegen.
De eerste ervaringen zijn alleszins positief. Deze volkjes zijn zeker niet agressiever dan de buckfast die ik staan heb. Ze ontwikkelen goed en hebben allen hun wintervoer goed opgenomen. Afwachten wat de volgende lente zal worden.

Intussen hebben we wel met de mensen in Chimay afgesproken dat we volgend jaar gaan terug komen met veel meer volkjes om koninginnen te laten bevruchten. We hebben de mensen uitgelegd dat er toch wel interesse is voor de zwarte bij in Vlaanderen en Nederland. Dit zal zeker in het voorjaar een vervolg krijgen.

Mensen die interesse hebben zouden hun volkjes kunnen meegeven om de koninginnen te laten bevruchten. Het enige probleem zal zijn: hoe aan onbevruchte koninginnen geraken. Maar ook daar wordt aan gewerkt.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door LWPisa » ma 03 nov 2008, 21:55

Ik zie een missie volgend jaar...een week met mooi zomerweer met een paar gecamoufleerde bevruchtingskastjes met eigen teeltmateriaal(zonder darren uiteraard) op een Belgische camping...

L

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door martin b » ma 03 nov 2008, 22:13

L Oueesant ligt bij Frankrijk ongeveer 20 kilometer van het vaste land.[B)] Dus dat wordt een week op een bootje dobberen.[^] Want ze hebben geen camping.[V]

p.s. Wel een vliegveldje. Hier de coordienaten voor de bijen 48'2748.92"N 5'0349.55"W :D:D:D

martin

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jozef Maier » ma 03 nov 2008, 22:55

LWPisa schreef:
Ik zie een missie volgend jaar...een week met mooi zomerweer met een paar gecamoufleerde bevruchtingskastjes met eigen teeltmateriaal(zonder darren uiteraard) op een Belgische camping...

L

Als je dat van plan bent, doe dan niet stiekem. Je zal door de imkers in Chimay met open armen worden ontvangen. Het enige dat men je zal vragen is je lid te maken van hun Club, maar dat gaat over slechts enkele euro's. Je zorgt voor miniplus kastjes die darren vrij zijn een onbevruchte koningin en klaar is kees.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 nov 2008, 23:33

Ik zie een missie volgend jaar...een week met mooi zomerweer met een paar gecamoufleerde bevruchtingskastjes met eigen teeltmateriaal(zonder darren uiteraard) op een Belgische camping...

L


Menneer Lennard,

nu moet ik je toch even toespreken[;)]. Eerst verbied je (in een andere bijdrage genoemd)Spaanse importbijen in NL. Nu wil je wel bijen laten emigreren naar mijn geliefd gastlandje Belgie!![;)]:D. Niet dus. Ik overweeg Belgisch douanier te worden.[}:)]:D. Controle op AVB.

jp

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door LWPisa » di 04 nov 2008, 19:38

Ja JP je hebt gelijk, het is meten met 2 maten...maar mocht ik het doen dan test ik persoonlijk mijn volken persoonlijk op AVB en Nosema, maak ze mijtvrij/mijtarm, wissel geen bijen uit en blijf weg van andere bijenstanden. Maar wie weet wat ik opdoe bij de Belgen...het zou handiger zijn darren mee terug te nemen voor KI of in Belgie sperma te gaan poppen en in de koeling mee terug te nemen, dan ben ik ook niet afhankelijk van een week mooi weer...

Maar heel veel behoefte heb ik niet aan een "zwarte bij", ik heb vrij veel variatie in mijn bijen gefokt en ga daar eerst eens mee aan de slag...als de bij het goed doet mag ie alle kleuren hebben...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten