Het decembernummer van Bijenhouden begint met een interessant artikel van Ralph Büchler, vertaald door Mari van Iersel. Het verhaal is zeer lezenswaardig doch de erbij gezette statistieken blinken uit door onoverzichtelijkheid. Niet steeds is van de assen vermeld wat er gemeten is en ook andere dingen moet je maar raden. Ik heb er lang naar gekeken, maar erg duidelijk is het me niet geworden. Er staat nog bij: 'Boxplot-weergaven'. Die aanduiding moet kennelijk mij op het juiste spoor zetten om de plaatjes te begrijpen. Helaas weet ik niet wat Boxplot-weergaven zijn en het wordt voor mij ook niet voldoende uitgelegd. Ik begrijp er niets van. Erg jammer.
De methode lijkt wel aardig als je 2 standen hebt en je de volken niet wilt (kunt) laten zwermen. Veel imkers hebben echter slechts 1 stand en dan heb je er weinig aan.
Decembernummer Bijenhouden
Re: Decembernummer Bijenhouden
Helaas weet ik niet wat Boxplot-weergaven zijn en het wordt voor mij ook niet voldoende uitgelegd. Ik begrijp er niets van. Erg jammer.
Ik doe een poging.
Een boxplot bestaat uit een centrale rechthoek(de box).
Tussen de onder en de bovengrens van de box liggen 50% van de waarnemingen.
De breedte is niet van belang. De zwarte lijn in de box geeft de median aan (rekenkundig gemiddelde). Zowel onder als boven de box bevinden zich 25% van de gegevens, ze worden aangegeven met de horizontale streepjes (whiskers). In de linker figuur zijn er twee volken die er buiten vallen. Deze worden apart aangegeven. Zij worden outliner genoemd. Het aan tal volken waaraan de waarnemingen gedaan zijn is 42. Minus de twee outliner zitten er in de plot dus 40 volken, waarvan 20 in de box, tien erboven en tien eronder.
De outliners hebben resp. twee en dertien straatjes met bijen en doen verder niet mee.
Onder de box 10 volken met vier tot zeven straatjes.
Boven de box 10 volken elf tot dertien straatjes.
In de box, boven de mediaan tien volken met tien straatjes en onder de median tien volken met acht tot negen straatjes.Het gemiddeld aantal straatjes is negen.
(De straatjes aantallen zijn een indicatie)
Boxplots zijn bedoeld om de verdeling van verschillende groepen te vergelijken.
Groeten, Willem

- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Decembernummer Bijenhouden
Bedankt Willem, voor de moeite. Het is mij enigszins duidelijk, maar ik moet er teveel op studeren. Een grafiek moet voor mij iets zijn dat een cijferbrij veel duidelijker voorstelt, zodat ik in een oogopslag kan zien wat de schrijver bedoelt. Mij lukt dat niet bij dit soort plaatjes. Het is me veel te ingewikkeld. Dan zie ik veel liever de tabellen met cijfers. Dat zal wel aan mij liggen.
Groet, Albert
Groet, Albert