honing zeven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

honing zeven

Bericht door jaap » ma 05 jan 2009, 22:06

wie heefd een goede manier om honing snel te zeven? ik vind het namelijk veel werk en het gaat langzaam.ik heb op het internet een filmpje gezien van honigslingeren en die honing werd gezeefd doormiddel van een zentrifuge, wie weet er meer van?

jager

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door zoem zoem de bij » di 06 jan 2009, 08:06

Hallo Jaap,


Misschien werk je niet met de ideale zeven die gebruikt en verkocht worden in de bijenhandel.
Verstaat niet goed dat het niet snel genoeg doorloopt gebruik de 2 in 1 zeven die verkocht worden in de bijenhandel kostprijs rond de 30 euro daar heb je geen problemen mee ,is goed voor rond de 100kg doorlopende honing vooraleer je ze eens moet uitwassen,hou er rekening mee dat geslingerde honing sowieso reeds wat dikker is dan water en ook het plakkerig gedoe,dus geen vergelijking maken als met water.

peter

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door jaap » di 06 jan 2009, 10:24

de zeven van het bijenhuis heb ik in gebruik. dit bevalt mij niet.ik ga daarna altijd de honing nog door een nijlon puntzeef van het bijenhuis dan heb je mooie honing zonder iets er in maar dat gaat langzaam. hoe hebben de groot imkers het zeven?

jager

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 06 jan 2009, 11:09

Hoi Jaap,

Zeven door een nylon puntzak doe ik nooit, maar de heide honing zeef ik vaak later. (Niet direct na het slingeren.) Bij het slingeren zeef ik het door de groffe zeef, dan in emmers en iets (+-30 C) verwarmen. Daarna door de fijne zeef.
Misschien voor jou ook een optie om de honing verwarmt door de nylon zeef te laten lopen.

Jaap (maar dan een andere.)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door A.A. Staals » di 06 jan 2009, 19:56

Afbeelding

In 2005 schreef Leendert v.d. Bosch hier over bij kolben van heihoning. Zo kun je natuurlijk ook andere honing zeven. Ik heb hen bezig gezien in 2007, gaat snel.

ad staals

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door Ria van den Berg » wo 07 jan 2009, 04:05

hoe hebben de groot imkers het zeven?

Wij zeven niet. Bij ons gaat de honing in een "sump". Dat is een roestvrijstalen opvamgbak, er zitten schotjes in waar de honing onder en dan weer boven langs gaat. Dan wordt het naar opvangtanks gepompt en daar komt de was boven drijven. We vullen de volgende dag af totdat er (wat) was meekomt. Onze retailklanten vinden het laagje fijne was, dat na een tijdje boven komt, met luchtbelletjes helemaal geen bezwaar, ze noemen het zelfs "snoepgoed". Hier filteren sommige bijenhouders de potjes honing voor de laatste gang door kaasdoek.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door apiario » wo 07 jan 2009, 08:48

"Hier filteren sommige bijenhouders de potjes honing voor de laatste gang door kaasdoek."

Mogge Ria,

Hier in de waard,waar veel kaas gemaakt wordt/werd, hebben wij ook kaasdoek en zolang wij bijen hebben is daar mee gewerkt. Gruwelijke helder honing krijg je er mee.Het wordt, gewoon onder de tweedelige zeef gehangen. niks mis mee. (zorg wel dat de doek niet te droog is)Maar ja, je kan het ook lekker vinden een korreltje was. Is het korreltje wat groter, dus een heel stuk raat, ja dan is het plots wel weer in trek.

Bertus

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door Gerard van Gastel » wo 07 jan 2009, 09:29

op de foto van Staals:

Ziet er arbeidsintensief uit(3 personen) maar niet erg hygienisch.......(en dan ga ik er nog van uit dat het een ongebruikte panty is)
Ik denk dat zo'n manier van werken niet meer kan tegenwoordig.
Onze honing wordt zonder verdere bewerkingen geconsumeerd, daar kun je echt niet zo met je handen aan zitten.
Zo'n foto zou ik dan ook niet plaatsen hier.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door willem » wo 07 jan 2009, 13:59

jaap schreef:
wie heefd een goede manier om honing snel te zeven? ik vind het namelijk veel werk en het gaat langzaam.

Hallo Jaap
Kijk eens bij http://www.swienty.com en bij zoeken 108810 intikken.
Op een tentoonstelling heb ik zoo'n toestel aan 't werk gezien.
Geweldig, waarom niet direct gekocht? had geen 15000 gulden bij me en de aanhanger stond thuis.
Misschien is deze goedkoper. We horen 't wel als je hem hebt :D
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: honing zeven

Bericht door m.kolsters. » wo 07 jan 2009, 18:32

Dag Jaap honing zeven en imkeren zijn even makkelijk.
De honing kan je zeven met een groot zeef,dat in de slinger past.
Dat wil zeggen dat de slingeren zeef en voorraad vat in een,
je houd er de pot onder en zijn dan ook gevuld.
Deze honing is mooi zuiver,en als je het goedkoper wil koop je een meter katendoek dan heb een groot zeef en werkt goed.[;)]

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten