Uitwintering 2009

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jaap
Contacteer:

Uitwintering 2009

Bericht door jaap »

Vandaag oxaalzuur gedruppeld meteen gekeken of alles nog in leven is .Al onze bijen zijn nog levend. Het ziet er goed uit. Met ongeveer 10 dagen even globaal de mijten tellen. het zal mij benieuwen als de kasten veel mijten hebben of weinig. hoe is het verder in het land met de uitwintering?Ik hoop dat het net zo goed gaat als bij mijn bijen.De winter is nog niet over. De natuur heefd misschien nog verassingen in petto afwachten dus. De meeste elfstedentochten zijn tenslotte in februarie geschaatst.afwachten dus.

jager
macwlem
Contacteer:

Re: Uitwintering 2009

Bericht door macwlem »

Hoi Jaap,
De term uitwinteren is in mijn ogen wel ERG voorbarig gekozen! Ik heb echter toch een vraag aan je... welke aanleiding was er bij jou om juist nu te gaan druppelen? Mijn tweede vraag wat is het nut straks te gaan tellen?

Groet,
Willem

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

Ik behandel mijn bijenvolken naar aanleiding van ppo bijen (nu wur)die dit deze behandeling in een folder heefdt aan geprezen.als de winter bijen worden geboren met mierenzuur en nu met oxaalzuur. Dit doe ik al jaren en met veel succes.Weinig of geen sterfte. Het tellen van de mijten doe ik om van die volken te kweken die weinig mijten hebben en verder moeten ze vitaal zijn en niet stekerig.

jager
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Dag, Jaap,

wat mij betreft vergalloppeer je je in je titel van deze posting. Hoewel het veel te vroeg is om het woord uitwintering op te schrijven is het misschien wel een mooi moment om een tussenbalans op te maken; waar mogelijk dan. Dit dmv het aan de kast luisteren, door op de lade te kijken of desnoods door voorzichtig door het eventuele plexigras te kijken.

Mijn tussenbalans is als volgt :
6 volken ingewinterd, waarvan 1 op 20 ramen, 3 op 10 ramen en 2 in 6-ramers.
Het volk welke in oktober nog het sterkste was en op 20 ramen stond is inmiddels verdwenen. Uit een naar PPO in Wageningen opgestuurd monster bleken geen rare afwijkingen, behalve dan dat er relatief veel mijten in het monster zaten. Dit kan echter ook veroorzaakt zijn doordat ik het monster genomen heb vanaf de gaasbodem, omdat ik ten tijde van het nemen van het monster nog leven in de kast vermoedde.

Een heel vreemde tussenbalans bij mij dus : Mijn grootste en sterkste volk kassiewijle en mijn kleinste volk in een dun 6 ramertje, ongeisoleerd de koude winter ingegaan, nog springlevend.

Vooral voor mijn 6-ramertjes vreesde ik ivm de matige tot strenge vorst de afgelopen periode. Het blijkt echter dat de bijen hier goed doorheengekomen zijn.
En dan nog even terug naar de varroa-lades.
Eigenlijk zou ik liever overwinteren zonder varroa-lade omdat ik denk dat een open lade schimmel tegengaat.
Toch heb ik bij 3 volken een lade geplaats en kijk ik wekelijks naar het gruis op de lade zodat ik ook in de winter genieten kan van de ontwikkelingen in de natuur ...

Thomas
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Tussenbalans. Alles leeft nog behalve een apidea in de tuin maar die zat ook te vol. Ik had die al een keer "opgewekt", alles was verkleumd en ik wilde eigenlijk een goed sample invriezen maar m'n vriendin vond dat ik een poging moest wagen ze weer fit te krijgen. Binnen ontwaakte het merendeel van de bijen na opwarming en kregen ze honing en een stuk verzegelde raat. Na een nacht in de schuur (warmer dan buiten -7/-10) zijn ze weer naar buiten gegaan. Na een week was het voer weer op en trof ik ze weer verstijfd aan en nu gaat een sample de vriezer in.

Enigzins jammer want er zat een interessant moertje in. Een redcelmoer van 05mei08Leiden x Utrecht (datum/plaats van overlarven x plaats van bevruchting) en weer bevrucht in Leiden. 05mei08Leiden x Utrecht heeft nu een mooi volk in een 6ramer. Ik had haar apidea weggezet met wat extra bijen en al het broed en dat werd een heel vol minivolk. Het is merendeels m'n eigen schuld want ik heb ze veronachtzaamd met voer, als ik ze taktisch had bijgevoerd was het er nog denk ik.

De enige drieramer (ongeisoleerd) in de tuin doet het nog prima maar hij wordt wel licht (dus iets deeg erin als het boven de 10 graden wordt). Ik heb de indruk dat de bijen het in de vrieskou heel goed doen , het is zeer rustig en droog weer en als ze op genoeg voer zitten doorstaan ze dat goed. Ik denk dat het beter is dan regen, veel wind en rond de 10 graden.

L
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Tsja...beide minivolken zijn overgebleven moeren die ik niet "nodig" had, late redcellenmoeren die toch wat geworden zijn. Wat doe ik er anders mee?
Vaak gaat het overwinteren van dat soort minivolken heel goed maar de apidea zat gewoon te vol en ik was te laks met voeren. De 3ramer kan over 4 maanden een dikke 6ramer zijn. Leuk voor de verkoop?.
Je zal mij niet snel horen over uitgevallen volken.

L
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vandaag sinds drie maanden tijd weer eens bij de bijen gekeken.
Van de 13 4 volken dood. Hier zal het ook wel op blijven steken aangezien de levende volken er prima tot zeer goed uizagen.
Ik heb nu 7 middelgrote tot grote volken. 1 zeer volle geisoleerde drie ramer en een volk wat nog maar drie a vier raampjes bezet maar wel vitaal eruit ziet.

De dode volken waren allemaal redelijk grote volken geworden in de zomer; ze hadden hun wintervoer prima opgenomen, maar teerden wel ietsjes in op het einde van de herfst. Toch kan ik hun dood min of meer verklaren of beredeneren;
1)drie van de vier volken vond ik al zeer 'twijfelachtig' wat betreft hun conditie bij het ingaan van de winter; dit door verschillende observaties; met name inkrimping van volk.
2)1 volk had ik verenigd (= toename met varroa). Bovendien had ik dit volk niet goed afgesloten voor muizen. Er zat dan ook een muizennest in wat vaak een enorme verstoring betekent. Beetje dom. Klein trosje ingedroogde bijen in de raat met klein rondje verlaten broed.
3) dood volk nr. 2 was heel erg groot geworden in het najaar, maar is in oktober om de een of andere reden moerloos geworden. Zaten nog heel veel bijen in na inwinteren, maar vermoedelijk wel oude bijen die niet de winter konden overleven. Ik kon op me klompen aanvoelen dat dit niet goed kwam. Bewust niet verenigd met moergoed volk.
4 Ander dood volk was een hoofdvolk uit 2008 waar ik regelmatig bijen van heb afgetapt om opzetters van te maken. Dit volk heb ik teveel belast waarschijnlijk en te weinig tijd gegund om zich te herstellen.
5)1 jong volk (volk vier) op twintig ramen deed het uitstekend maar heeft het toch niet gehaald. Voor mij is het dan ook niet helemaal helder hoe deze dood heeft kunnen gaan. Kenmerkend was klein rondje verlaten broed. Veel dode bijen lagen op de grond.

Verder kan de sterfte prima verklaard worden door middel van mijn bestrijdingswijze. Ik bestrijd al zo'n 6 jaar de varroa niet meer.

JP
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Net uitgelezen:

Dr. Friedrich Pohl, Varroose. erkennen und erfolgreich bekämpfen. Stuttgart: Kosmos, 2008

Pohl schrijft woorden van vergelijkbare strekking op meerdere plaatsen in het boek, maar het meest uitgestempeld vind je het nog eens op bladzijde 74. Het zijn de openingswoorden van het hoofdstuk 'Rechtliches für Deutschland, Österreich und die Schweiz'

'Behandlungspflicht

In allen EU-mitgliederstaaten sowie in der Schweiz besteht seitens der Imker die Verpflichtung, Varroabehandlungen durchzuführen. In Deutschland gilt die Bienensuchen-Verordnung von 3. November 2004 (geändert 2005):

Schutzmaßregeln gegen die Varroatose'

Er volgen twee bepalingen. In de eerste staat ongeveer dat je moet behandelen. In de tweede staat ongeveer dat ‘het bevoegde gezag’ imkers een bepaalde behandeling mag opleggen, dat de uitgevoerde behandeling op de kastkaart genoteerd moet worden en dat deze gegevens ten minste 5 jaar bewaard moeten worden.

Wat precies de Nederlandse bepalingen zijn, zou ik niet weten. Maar als meneer Pohl beweert dat in ieder EU-land een behandelplicht bestaat, dan zie ik geen reden om hem tegen te spreken.

Zou ik je daar fijntjes op mogen wijzen, JP?

Groet,

Bart de Coo
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Er is hier geen plicht.

Bedenk hoe minder mensen behandelen hoe groter de kans is dat er een tolerante bij (of mijt) komt. Je zal uitval voor lief moeten nemen anders is er geen voortgang.

L
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

LWPisa schreef:
Bedenk hoe minder mensen behandelen hoe groter de kans is dat er een tolerante bij (of mijt) komt. Je zal uitval voor lief moeten nemen anders is er geen voortgang.

L

Ik denk dat het zo niet werkt. De volken die verdwijnen zijn meestal de oude volken met een te hoge varroa druk. De jonge volken / zwermen, met de zelfde eigenschappen als de verdwenen volken, blijven over. Je zult dus heel bewust moeten zoeken en telen naar bijen die om kunnen gaan met varroa. Voorlopig lijkt mij bestrijden beter dan de volken te laten "verdwijnen".

ad staals
Plaats reactie