Imkeren met maanstanden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
macwlem
Contacteer:

Imkeren met maanstanden

Bericht door macwlem »

Hoi,

Afgelopen jaar had ik via e-bay een tabelboekje gekocht met ideale imkerdagen volgens maanstanden. Aangegeven stonden dus dagen en tijden dat je wel en juist niet in de bijen kon werken. Wie is bekend met maanstanden en kan mij daar iets meer over vertellen?

Groet,
Willem

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Imkeren met maanstanden

Bericht door maartenkleijne »

Maria Thun e.a. Kosmos-agenda ("Zaaikalender")
Uitgeverij Hesperia

Misschien bedoelde je die al?

gr,
maarten
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Hoi Maarten,

Het boekje dat ik bestelde en wederom maar weer eens heb laten komen is: Günstige Arbeitstage für den Imker - Mondkalender via ebay te vinden en maar 2,90

Groet,
Willem

Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
Marco en Ingrid
Contacteer:

Bericht door Marco en Ingrid »

Hoi!

Vraagje , heb je het vorig jaar toegepast en verschil gemerkt ?

groet, marco
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Marco en Ingrid schreef:
Hoi!

Vraagje , heb je het vorig jaar toegepast en verschil gemerkt ?

groet, marco

Hoi Marco,

Ik had het boekje pas ergens in juni ontdekt en gekocht toen. Ik heb het toen wel toegepast maar te onregelmatig om er enige conclusies aan te verbinden, vandaar dat ik dit jaar eens serieus er mee aan de slag wil en hier op zoek was naar imkers met een soortgelijke interesse en/of ervaring.
Groet,
Willem

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Zonder boekje kom je ook een eind denk ik.
Op onderstaande link is de maandkalender gegeven, merendeels voor de moestuin: zaaien, bewerken, snoeien, oogsten, maar ook haar knippen.
Bij het imkeren zou ik kiezen voor 'haar knippen' als gunstige data. Dat is meer een gevoel dan op exacte data gebaseerd. Misschien kan het boekje er eens naast worden gehouden. Dan blijkt vanzelf wat bij elkaar hoort, want het is allemaal op dezefde gegevens gebaseerd.

http://www.bunkahle.com/astrolog/mocal.cgi
Plaats reactie