Buckfastkoningin

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
mui1

Buckfastkoningin

Bericht door mui1 »

Wie kan voor een imker in Nepal bevruchte of in begin mei onbevruchte moeren leveren?
Deze imker ontmoette ik tijdens een werkbezoek in Nepal waar de bijenteelt nog in de kinderschoenen staat.
Via ontwikkelingshulp en bijenprojecten is men hier inmiddels aan het imkeren met de apis cerana maar ook met de apis mellifera.
Graag zou deze imker ervaring opdoen met buckfast.
Ik kan voor de verzending zorgen zodat ze binnen drie dagen op de plaats van bestemming zijn en de imker zijn voorbereidingen kan treffen. In juni, juli is het regenseizoen met te slecht weer voor bruidsvluchten. Jonge moeren hebben alleen kans van slagen in begin mei.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Buckfastkoningin

Bericht door LWPisa »

Buckfast is een breed begrip. Heb je een idee van klimaat en dracht?
Weet jij wat voor mellifera hij nu heeft, waar die vandaan komt? Houden die het goed uit?

Gr
L
mui1

Bericht door mui1 »

Ze hebben hier zo het lijkt mellifera ligustica, een heel rustige bij die zonder rook of kap bewerkt kan worden.
De imker die ik sprak oogst per jaar zo'n 20 kg honing, waarbij de mosterd die bloeit van november tot en met december, januari de grootste oogst geeft. Verder oogst hij van de "buttertree" een soort vetplant, boekweit in februari en jungle honey in maart en april. Het zou leuk zijn zo'n imker te kunnen verblijden met een op honingproductie geselecteerde moer. De mellifera bijen worden gehouden in langstroth kasten (1 brk en soms 2 hk.) De cerana hebben aangepaste kleine kasten met ook aangepast op kleinere cellen gebaseerd kunstraat.
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

Voorzichtig zijn met nieuwe rassen in te voeren in een ver land.Men weet nooit wat de nieuwe mutaties worden. Denk maar aan de killerbees. Ook ziektes kunnnen er door worden overgebracht. Het idee is wel nobel maar daar gaat het nu niet om.

jager
Plaats reactie