Honingbijen als huisdieren?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Honingbijen als huisdieren?

Bericht door Hans van der Post. »

Zie http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9705

Piet je schrijft: Darwin heeft het uiteraard niet over onze huisdieren, maar over natuurlijke populaties en het ontstaan van soorten. Bij onze bijen liggen de zaken echter anders. Het zijn allang geen natuurlijke populaties meer en het houden ervan als huisdieren stelt andere eisen. 100% natuurlijke selectie is geen haalbare kaart en dat willen we ook niet.

Ik vind de stelling huisdier voor onze in kasten/korven gehouden honingbijen, niet de juiste. Als je van bijenvolken afblijft zullen deze zich best kunnen handhaven.
Misschien is de indeling voor de honingbij Apis mellifera als huisdier soort niet juist.
Het is maar goed dat een koningin in van de Apis mellifera met veel (20 >) darren paart dan hou je de diversiteit hoog! en wordt de honingbij geen "huisdier"!
Natuurlijk zijn wij mensen = imkers instaat om te selecteren maar dan nog niet in de strikte zin; als huisdier. De honingbij is niet afhankelijk.
Ik zie tot mijn verbazing dat bijenvolken heel normaal op honing overleven, jarenlang!
Dat wij denken dat honingbijen van ons afhankelijk zijn is ons mensen eigen.

!Hans.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Honingbijen als huisdieren?

Bericht door Piet Jager »

Ik vind de stelling huisdier voor onze in kasten/korven gehouden honingbijen, niet de juiste. Als je van bijenvolken afblijft zullen deze zich best kunnen handhaven.
Dat laatste willen we nu juist niet en daar gaat het ook niet om! Je zou dan ook geen beginners- en gevorderden cursus meer hoeven te volgen. Er van afblijven komt niet overeen met een hobby als deze. Dat je als imker best een volk in een boomstam /korf of kast kunt houden zonder er ook maar iets aan te doen, ben ik met je eens! Ze kunnen prima overleven door selfsupporting. Maar jij kiest voor het volk daarbij veelal de locatie en daarin zijn ze dan niet vrij of zo'n zwerm 'huisdieren met een gemerkte moer' van een andere imker moet daar al invliegen!

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Re: Honingbijen als huisdieren?

Bericht door Piet Jager »

Onze bijen vallen voor mij onder het begrip 'huisdieren', evenals kippen, konijnen, duiven, honden en vele andere landbouwhuishouddieren. We verzorgen hen en zorgen ervoor, dat ze zomin mogelijk overlast veroorzaken. We geven hen onderdak en houden aantallen die onze ruimte en onze tijd toelaten, waarbij we zorgen dat er geen overbeweiding plaats vindt. Ook bij een WAP-verzekering vallen bijen onder het begrip 'huisdieren' en zijn dan ook automatisch mee verzekerd bij schade aan derden. Het woord 'bijenhouder' impliceert reeds een relatie met bijen als huisdier, evenals pluimveehouder, konijnenhouder, schapenhouder etc. Zo ook de woorden: bijenstal, korfslachten, bijenteelt, koninginnenteelt, etc. Ook worden bijenvolken naar de markt gebracht, verkocht en verhuurd!

Afbeelding

- Huisdieren dus! -

!Piet
Plaats reactie