Schijnhazelaar / Toverhazelaar

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Schijnhazelaar / Toverhazelaar

Bericht door Oude Essink »

In Bijenhouden (januari 2009) schreef ik een artikel over de Schijnhazelaar en de Toverhazelaar.
Vreemd, dat je de Schijnhazelaar (Corylopsis) zo weinig in tuinen en parken ziet. Het is een prachtige struik, rijk bloeiend op het kale hout; bloeitijd maart/april. Op een zonnige dag trekt de plant veel bijen aan, die rijk beloond worden met Pollen en Nectar.
Ook de Toverhazelaar is een bijenbestuiver, al hebben wij haar vaak alleen voor de sier, bloeiend in januari. Als je een beetje oplet, kun je de bloei spreiden van de late herfst tot maart. Op goede dagen wordt de plant bevlogen en levert n + p.
De foto's die ik bij mijn artikel plaatste heb ik op internet gezet, zodat zij op schermgrootte te zien zijn.
http://home.kpn.nl/o.essink.h.a/drachtplantenindex.htm
(klikkend op de F11 toets, levert een schermvullend beeld op; je moet dan wel telkens opnieuw op de F11 toest drukken om via de terugkeer toets naar de volgende afbeelding te komen)

Afbeelding
Æbe
Contacteer:

Re: Schijnhazelaar / Toverhazelaar

Bericht door Æbe »

Vreemd, dat je de Schijnhazelaar (Corylopsis) zo weinig in tuinen en parken ziet. Het is een prachtige struik, rijk bloeiend op het kale hout; bloeitijd maart/april. Op een zonnige dag trekt de plant veel bijen aan, die rijk beloond worden met Pollen en Nectar.
dat komt ondermeer omdat het een langzame groeier is .moet jaren ongestoort staan,tegenwoordig moet helaas alles snel,het is geen goedkope plant,daarom een hoog verdwijngehalte in het openbaar groen,ik heb hem wel eens aangeplant maar is zeer kwetsbaar,,je moet er een hek om heen zetten om hem niet kwijd te raken.op kerkhoven hier en daar te lande heb ik hem meermalen gezien ,in de gemeente kampen weet ik 1 struikje te vinden en dan nog maar een kleintje

Æ.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

thanks [:)]
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Weten jullie of deze plant ook worden gestekt?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

DE schijnhazelaar maakt vanzelf afleggers en is heel goed te stekken.
De toverhazelaar volgens mij niet maar ik laat mij graag wijzer maken door iemand die er meer van weet.

gr,
maarten
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Op kwekerijen ent men meestal in augustus onder glas. Als onderstam
dient Hamamelis virginiana, die gekweekt wordt uit zaad. Afleggen in het voorjaar is de meest handzame methode voor de amateur.

bron, Zelf planten vermeerderen. Wright/Oudshoorn.

Een goed boek waar ik al veel plezier aan gehad heb.

martin
Plaats reactie