Bermbeheer

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bermbeheer

Bericht door Oude Essink »

Ik kreeg een noodkreet toegestuurd van de alom bekende Lei Hensels over het onderhoud van het openbaar groen en de geringe aandacht hiervoor in de media in tegenstelling tot de aandacht voor de verdwijnziekte. Ellende is hot, oorzaken interesseert de goegemeente niet.
Hij maakte een serie foto's over het openbaar groen anno 2009 in Roermond e.o.
Ik laat er een paar zien:
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Werd gevolgd door een schrijven van Arie Koster, die erop reageerde
met "In de roos!!" Bijen hebben het moeilijk; een van de oorzaken is het beheer en de kwaliteit van onze drachtgebieden. Terug naar de tachtiger jaren, niet overal gelukkig : maar ook hij kent schrijnende voorbeelden.
Koster kondigde tevens aan, dat er bij zijn vademecum een nieuwe sterk verbeterde CD ROM anno 2009 is verschenen. Wie zijn exemplaar van de CD ROM eerste druk terugstuurt naar de uitgever, krijgt de nieuwe versie gratis toegestuurd. Niet naam en adres vergeten!
Opsturen naar Fontaine uitgevers Postbus 48 1243 ZG Kortenhoef.

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Bermbeheer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Er is nog een lange weg te gaan voor Arie Koster en de zijnen. Met name gemeentes, provincies, aannemingsbedrijven, waterbedrijven en andere non-profit organisaties ETC. die ons plantsoenengroen en bermen beheren zijn vaak zo ontwetend.
Zo zou rondom mijn bijenstand worden uitgedund. In de prakijk betekend dat dat alle Sleedoorn (stond er massaal) en andere struiken tot drie meter met grond gelijk worden gemaakt. Mijn volken staan nu weer helemaal op de ruimte. Dat was nogal schrikken voor mij en tevens missen ze de allereerste dracht. Verdorie.

Diversitiet en afwisseling zou richtlijn moeten zijn: geen grote kapvlaktes.

JP
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Het is over het algemeen absoluut geen onwil van de Gemeentes om zo rigoreus te werk te gaan. Maar ze kunnen vaak niet anders. Heb hier al vaak met de afdelingen Groen van zowel Rijswijk als Den Haag over gesproken.

Door bezuinigingen op personeel is selectief snoeien geen optie meer, ook het laten staan van hogere bossages wordt als onveilig beschouwd. Tevens moet het in deze tijd van het jaar gebeuren: de sapstroom van de struiken en bomen zijn nog niet op gang gekomen en er zit ook nog geen blad aan. Vanaf ca begin maart mag er niet meer gesnoeid worden omdat dan het broedseizoen begint, en daarna hebben de mensen het te druk met schoffelen, maaien, e.d.

Kortom: de afdelingen Groen zouden het wel anders willen, maar ze kunnen het niet. Hoe spijtig ook voor ons imkers.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Je kan er wel wat aan doen Els.
Besprekingen met groenbeheer zijn een eerste stap natuurlijk maar als je dat in de zomer doet, zijn ze dat in snoeitijd al weer lang vergeten en in het doorgeven van informatie van de top naar de uitvoerders toe schort dikwijls nogal wat. In deze tijden van crisis wordt het (brand)hout ook nogal eens verdeeld onder elkaar !
Voor veel leken is alle hout ook gelijk, zeker in de winter.

De plaatselijke imkerverenigingen kunnen daar een grote rol in spelen. Laat bedrukte plaatjes maken met de vermelding 'bijenboom' - 'insectenboom' - en zet er eventueel de naam bij. Wellicht kan je nog ludieker namen bedenken. Als je dan met je vereniging eens niet weet wat doen loop je met de groep het drachtgebied af en markeer je de bomen. Veel mensen gaan bij het voorbijwandelen de bomen anders bekijken en de snoeiers weten waaraan ze zijn.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De 1e, 2e en 5e foto laten perfecte taluds zien voor solitaire bijen. Dat af en toe wat rigoreus wordt teruggesnoeid is een kwestie van gemak (en geld), maar de stobben lopen vrij vlug weer uit en komen dan dikwijls beter terug dan voorheen. Dat duurt dan weer een jaar of 7 en dan begint de cyclus weer opnieuw. Ik zie het niet als een groot probleem. Het gaat er meer om wat er staat, want niet alles is voor bijen geschikt en overleg daarover wil niet steeds ook resultaat geven. Niet cultuur-eigen soorten worden meestal niet aangeplant en dat is wel eens jammer, omdat de diversiteit van drachtbronnen dan dikwijls erg beperkt is.
Groet, Albert
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Voor ik de zorg inging werkte ik (1973 tot 1981) als gediplomeerd hovenier soms in opdracht voor gemeentes. Zeker als er weinig tuinontwerp en aanlegwerk was. Rond 1980 was dat het geval tijdens de recessie waar iedereen bezuinigde op tuinaanleg. Met plantsoenmedewerkers voerden wij regelmatig discussie over de wijze van snoeien. Ik ergerde me aan de botte, in mijn ogen ondeskundige handelswijze van het vaak ongeschoolde plantsoenpersoneel. Wij deden het volgens de regels, wat natuurlijk meer tijd koste. Met onze vakdiploma’s waren wij ook veel te duur voor dit soort werk. In die zin is er niet veel veranderd. Ik denk dat je leidinggevenden zou moeten aanspreken?
dar
Contacteer:

Bericht door dar »

Wie wilt zien dat het ook anders kan ,moet in het voorjaar door
de langstraat rijden,kilometers lang zo ver je kijkt koolzaad
Om jaloers op te worden.
Ad

ad van meurs
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

de langstraat

Bij ons bestaat de Langstraat uit kilometers flats en stenen bestrating!:D
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

--Ik ergerde me aan de botte, in mijn ogen ondeskundige handelswijze van het vaak ongeschoolde plantsoenpersoneel. --

Dick hoezo bot, zag vandaag hoe ze bezig waren met groen te snoeien langs de wegkant. Met een slotenmaaier werd de aangeplante struikjes op hoogte gesnoeid.

martin
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Met bot bedoel ik het zonder beleid kortzagen of snoeien en hakselen van struiken.

Door het weghalen van oud hout, verjongen, houd je struiken vitaal en heb je ieder jaar een gelijkmatige bloei. Het vraagt wat meer aandacht en beleid.
Plaats reactie