Uitwintering 2009

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Uitwintering 2009

Bericht door LWPisa »

Zo zwart wit werkt het id niet. Het blijft schipperen tussen keiharde selectie en genoeg bestrijden om genoeg bijen over te houden. Maar bij het bestrijden moet men bij voorkeur kiezen voor "milde" methodes waarvan we vermoeden/hopen dat ze geen effect hebben op bijv spermakwaliteit. De mijten hoeven ook niet allemaal dood, ze moeten alleen maar terug naar een niveau waar ze relatief weinig schade aanrichten.

L
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Zou ik je daar fijntjes op mogen wijzen, JP?

Zonder in allemaal nuances te treden: uit de afgelopen jaren is gebleken dat er mensen zijn die effectief? bestrijden en toch meer uitval hebben gehad als ik die niet bestrijd. Wat voor oorzaken (zie mijn vorige bijdrage in deze reeks) daar ook aan ten grondslag liggen, je kunt je dan ook afvragen in hoeverre een behandelingsplicht opgelegd dient te worden? Even afgezien van de mogelijkheid dat een dergelijke behandelingsplicht makkelijk te saboteren valt, ben ik hier dan ook geen voorstander van.

Met name a-virulentie bij mijten valt relatief snel te induceren. Niettemin wordt ook gewerkt aan de kant van de bijen. Zo zag en zie ik geregeld misvormde darren uit cellen verschijnen die meteen worden weggevoerd uit het volk: dit is indirecte selectie, aangezien zo'n dar bij voorbaat is uitgesloten in het doorgeven van de genen van desbetreffend varroa tolerant volk. Bovendien gaat er een enorme selectie uit van de grote hoeveelheid volken die de winterzit niet doorstaan (en hierbij worden ook de meest virulente mijten gedood.)

JP
mui1

Bericht door mui1 »

Vandaag 1 maart 2009 snel bij alle volken even onder de dekplank gekeken. Zeer verheugd over de grootte van de volken en alle 20 volken in dadantkasten in leven.
(ps wel regelmatig in 2008 de mijten bestreden) In Hongarije leven ook alle 6 de volken nog.(ps controle gedaan door bevriend Hongaarse imker)

Wilfred Muis
zonregeditor
Contacteer:

Bericht door zonregeditor »

Zo te zien overleven 3 a 4 van de 5 volken het bij mij allemaal op 20 ramen.
Ik had vorig jaar in augustus te laat in de gaten dat de reserves erdoor waren ( ik dacht nog weer een forse heidehoningoogst te krijgen net als in 2007) maar hierdoor was wel een vrijwel broedloze periode ontstaan en kon ik met oxaal behandelen. In december wederom met oxaal gerdruppeld.
Het vijfde volk had een enorme mijtenval en is helaas overleden.

Ik hoop dit jaar de varroa ook met de darrenraatmethode te leren bestrijden, want ik vind de methode met oxaal nou niet de meest charmante.
groet peter
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

zonregeditor schreef:
Zo te zien overleven 3 a 4 van de 5 volken het bij mij allemaal op 20 ramen.
Ik had vorig jaar in augustus te laat in de gaten dat de reserves erdoor waren ( ik dacht nog weer een forse heidehoningoogst te krijgen net als in 2007) maar hierdoor was wel een vrijwel broedloze periode ontstaan en kon ik met oxaal behandelen. In december wederom met oxaal gerdruppeld.
Het vijfde volk had een enorme mijtenval en is helaas overleden.

Ik hoop dit jaar de varroa ook met de darrenraatmethode te leren bestrijden, want ik vind de methode met oxaal nou niet de meest charmante.
groet peter

Ongeveer 80 kasten ingewinterd, waarvan 1 dood (geen verdwijnziekte).
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Tussenstand 01apr09. Ik ben best wel tevreden, alle volken doen het goed. De 6-ramers hebben dikke bakken broed en bijen opgeleverd en de 11/22 ramers zitten ook goed vol. Soms kleine randen open en gesloten darrebroed en veel stuifmeel van de afgelopen dagen.
Het temperament van alle kruisingen is ook nog steeds goed, sommige zijn nerveuzer/raatvaster dan andere maar er is geen steek gevallen bij het grondig bekijken en overzetten naar schone kasten.

Alle moeren zijn zussen van elkaar van de beste moer van vorig jaar en bevrucht op verschillende plekken in NL. Ik zit te popelen om van de 2 beste na te telen en series op verschillende plekken te laten bevruchten. Als de braam begint te bloeien wil ik jonge moeren hebben.

Dikke bakken honing zou ook mooi wezen.

De 3-ramer in de tuin wordt een bonsai experiment, ik ga een heel vroege veger maken in een kirchhainer en herhaal dat zo vaak als nodig.

Het wordt druk.

L
Plaats reactie