Ervaring met "overlarfteelt" zonder starter?
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Ervaring met "overlarfteelt" zonder starter?
L.S.,
Heeft er iemand onder ervaring met het telen van grotere aantallen moeren met overlarven ZONDER starter? Of is een starter perse noodzaak voor grotere aantallen moeren omdat de acceptatie van "onaangezette" larven slechter is in een pleegvolk?
Of zijn er mensen die maar beperkte aantallen overlarven en deze zonder starten in een pleegvolk hangen?
gr
L
Heeft er iemand onder ervaring met het telen van grotere aantallen moeren met overlarven ZONDER starter? Of is een starter perse noodzaak voor grotere aantallen moeren omdat de acceptatie van "onaangezette" larven slechter is in een pleegvolk?
Of zijn er mensen die maar beperkte aantallen overlarven en deze zonder starten in een pleegvolk hangen?
gr
L
-
- Contacteer:
Re: Ervaring met "overlarfteelt" zonder starter?
Broeder Adam maakte een hele grote starter met heel veel jonge bijen en ging tot 50 larfjes.
Dirk.
dertiende
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Moer onder roosteren larven aanbieden in de honing kamer. Er worden dan een aantal larven aan genomen. Als ze gesloten zijn kunnen ze in de broedstoof. Opnieuw larven aan bieden dan worden er meer aangenomen. Je kunt dit in meerdere volken doen en de aangenomen doppen verzamelen in een raam. Maar er gaat niets boven een starter.
ad staals
ad staals
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
- Contacteer:
Hallo
Ervaring hiermee heb ik ook niet, maar in dit duitse aufzucht von
bienenkoninginnen film wordt dit duidelijk uitgelegd.
De eerste van de drie methode's is dus starter en pleegvolk ineen.
ik hoop dat dit lukt
http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.a ... 6C00000000
groeten Johannes.
Ervaring hiermee heb ik ook niet, maar in dit duitse aufzucht von
bienenkoninginnen film wordt dit duidelijk uitgelegd.
De eerste van de drie methode's is dus starter en pleegvolk ineen.
ik hoop dat dit lukt
http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.a ... 6C00000000
groeten Johannes.
-
- Contacteer:
Johannes superbedankt voor de link. Daar kan ik wat mee...doppen maken van was op een handige manier...bodem van was ipv van een druppel om ze mee vast te zetten...dat ga ik direct kopieren, niks dure plastic doppen.
Een starter werkt op zich maar het zou iets zijn wat ik als eerste zou weglaten uit het proces als het kon om "kunstmatige situaties" te vermijden. Voor kleine hoeveelheden, 5 a 10 moeren werkt een moerloos volk zonder starter prima maar ik weet niet hoe dat zit voor 20 moeren, of ze ook zoveel aannemen.
edit: volgens de video zou het goed kunnen, een stuk of 20 moeren laten aannemen zonder starter.
L
Een starter werkt op zich maar het zou iets zijn wat ik als eerste zou weglaten uit het proces als het kon om "kunstmatige situaties" te vermijden. Voor kleine hoeveelheden, 5 a 10 moeren werkt een moerloos volk zonder starter prima maar ik weet niet hoe dat zit voor 20 moeren, of ze ook zoveel aannemen.
edit: volgens de video zou het goed kunnen, een stuk of 20 moeren laten aannemen zonder starter.
L
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Lennard,
Als je met wasdopjes werkt is het wel handig ze toch een een houten sokkeltje te plaatsen. Daar kun je ze later mee vast maken.
In een film over broeder Adam zag ik dat ze kleine stukje triplex (de breedte van de toplat in het vierkant (2 bij 2 centimeter) met was aan de teeltlat vastsmelten en daar dan de wasdopjes opplakken.
groeten,
Tieme
Als je met wasdopjes werkt is het wel handig ze toch een een houten sokkeltje te plaatsen. Daar kun je ze later mee vast maken.
In een film over broeder Adam zag ik dat ze kleine stukje triplex (de breedte van de toplat in het vierkant (2 bij 2 centimeter) met was aan de teeltlat vastsmelten en daar dan de wasdopjes opplakken.
groeten,
Tieme
-
- Contacteer:
Ik ben van plan de procedure uit de duitse film te copieren dus met sokkel...die sokkel is ook nodig bij de transfer van doppen naar de uitloopkooitjes. Ik moet alleen nadenken wat voor sokkel...liefst een konische met de mogelijkheid om iets van een verdieping voor de gesmolten was te boren/snijden.
Ik heb er veel zin in, het lijkt erop dat mijn vrij variabele volken goed door de winter zijn gekomen, ik ga van de "besten" een stuk of 20 moeren telen voor gebruik en evt verkoop. Ik moet alleen nog een goede incubator in elkaar klussen en mijn mini-einwabes maar is een klus voor mid april. Eerst kasten maken.
Ik heb er veel zin in, het lijkt erop dat mijn vrij variabele volken goed door de winter zijn gekomen, ik ga van de "besten" een stuk of 20 moeren telen voor gebruik en evt verkoop. Ik moet alleen nog een goede incubator in elkaar klussen en mijn mini-einwabes maar is een klus voor mid april. Eerst kasten maken.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Lennard,
Die "stoppen" zoals de Duitsers ze noemen waren bij het bijenhuis ook te koop. Maar net kijk ik op de vernieuwde webwinkel en zie ik ze niet meer.
Tieme
Die "stoppen" zoals de Duitsers ze noemen waren bij het bijenhuis ook te koop. Maar net kijk ik op de vernieuwde webwinkel en zie ik ze niet meer.
Tieme
Dag Lennard,
Ook ik heb een hekel aan die kunsstof dopjes van het Nicot systeem.
Al een paar jaar gebruik ik nu zelf gemaakte wasdopjes in het Nicot systeem. Dit bevalt uitstekend.
De wasdopjes zet ik in het houdertje vast met een kwastje en vloeibare was.
De film ken ik al een poosje en deze manier van koninginnenteelt bevalt uitstekend........
Be Kikkert heeft deze filmpjes al eerder op dit forum aangeprezen.....
Er zijn nog meer interessante filmpjes over de bijenteelt te vinden, wanneer je links op de pagina van IWF., "bestsellers" aanklikt en op zoek gaat tussen de titels.
O.a. over de korfteelt.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Ook ik heb een hekel aan die kunsstof dopjes van het Nicot systeem.
Al een paar jaar gebruik ik nu zelf gemaakte wasdopjes in het Nicot systeem. Dit bevalt uitstekend.
De wasdopjes zet ik in het houdertje vast met een kwastje en vloeibare was.
De film ken ik al een poosje en deze manier van koninginnenteelt bevalt uitstekend........
Be Kikkert heeft deze filmpjes al eerder op dit forum aangeprezen.....
Er zijn nog meer interessante filmpjes over de bijenteelt te vinden, wanneer je links op de pagina van IWF., "bestsellers" aanklikt en op zoek gaat tussen de titels.
O.a. over de korfteelt.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.