Waar zijn 3 raams en 6 raams kastjes voor nodig? Ik ben van plan binnenkort een aantal dingen voor de zomer aan te schaffen en heb hier een bepaald budget voor. Honing slinger is helaas nog iets buiten mijn budget. Maar wat ik me af vroeg waar worden 3 ramertjes en 6 ramertjes precies voor gebruikt heb ik die nodig vant zomer bij het voorkomen van zwermen? Of kan ik dan ook gewoon met een tien raams broedbak met bodem en deksel werken ?
Ben ook van plan een raszuivere (carnica) koningin in te voeren maar wil daar van te voren het een en ander over weten. Heb je daar dan kleinere kasten voor nodig ?
3 raams 6 raams.. waarvoor?
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: 3 raams 6 raams.. waarvoor?
Dag Rene een 3 ramer is voor de bevruchting van de moer , 6 ramer om op te kweken en de 10 ramer om verder te gaan(honing winst)
Ik heb nog een slingertje in RVS niet duur.Een raskoningin kan je vrij kort in de buurt kopen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik heb nog een slingertje in RVS niet duur.Een raskoningin kan je vrij kort in de buurt kopen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Re: 3 raams 6 raams.. waarvoor?
Het voorkomen van een zwerm, ook wel het maken van afleggers of kunstzwermen genoemd. Dit kan ook gemaakt worden in 10-raams kasten, maar dan wel met 6 ramen en met een kantraam. Zo doe ik het meestal ook. Als het volk groeit geef je het volk elke keer een raampje bij. Werkt handiger dan een 6-raams kast vind ik, als je deze hebt.
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc