Bestuiving appelbomen
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bestuiving appelbomen
Ik heb de mogelijkheid om bijen te plaatsen bij een privé-boomgaard van ongeveer 80 hoogstam-appelbomen. Nu is mijn vraag hoeveel kasten ik maximum zou plaatsen. Heb niet echt een idee hoeveel nectar appelbomen geven.
noot: In de omgeving van de boomgaard valt er ook wel het een en ander te rapen, dus verhongeren zullen ze niet doen.
noot: In de omgeving van de boomgaard valt er ook wel het een en ander te rapen, dus verhongeren zullen ze niet doen.
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Re: Bestuiving appelbomen
Plaats je de kasten alleen voor de bestuiving dan is daar een rekenmethode voor. Zoveel kasten op zoveel hectare. Plaats je ze alleen maar om de plaats dan moet je eens verder kijken dan de boomgaard lang is. Dat heb je reeds gedaan. De hoeveelheid nectar is ook weer afhankelijk van zoveel factoren. Vocht, temperatuur, kwaliteit, etc. Ik heb eens bijen in een vol bloeiende boomgaard gehad waar 1 km verder koolzaad stond te bloeien. Je raadt het al, ik won alleen maar koolzaadhoning. Maar, het was een mooie boomgaard, een mooie plek en niemand had last van de volken. En, in de boomgaard werd geen gif gespoten!
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik plaats ieder jaar een paar kasten op een landgoed met vergelijkbare dracht, als ik dat van een afstandje kan beoordelen. Zie hier een panorama bij hoog water:
http://www.famvankoutrik.nl/panorama/panoVR/VR_200703DeGelderseToren.html
Mooi, he? Als je met camera ronddraait, dan zie je links van de oprijlaan naar het kasteeltje toe een appelboomgaard, maar er staan er nog meer op het terrein, laat ons zeggen 80.
Ik breng mijn kasten er naartoe als de wilgen zo'n beetje echt losbarsten, ik maak er kunstzwermen die ik mee naar huis neem, ik breek er doppen, ik neem 1X honing af (begin juni) en laat ze met een pak suikerdeeg staan totdat de heide gaat bloeien. Dus in de loop van juni valt er weinig nectar meer te halen. Er staan wel lindebomen, maar die doen kennelijk niks. Ik hoop nog steeds op een goed klaverseizoen: aan de rechterkant van de oprijlaan staat soms heel veel klaver.
Ik hou het op 3 kastjes. Ik voel aan mijn grote teen, mijn ellebogen en mijn klompen dat het er niet veel meer moeten worden.
Groet,
Bart
http://www.famvankoutrik.nl/panorama/panoVR/VR_200703DeGelderseToren.html
Mooi, he? Als je met camera ronddraait, dan zie je links van de oprijlaan naar het kasteeltje toe een appelboomgaard, maar er staan er nog meer op het terrein, laat ons zeggen 80.
Ik breng mijn kasten er naartoe als de wilgen zo'n beetje echt losbarsten, ik maak er kunstzwermen die ik mee naar huis neem, ik breek er doppen, ik neem 1X honing af (begin juni) en laat ze met een pak suikerdeeg staan totdat de heide gaat bloeien. Dus in de loop van juni valt er weinig nectar meer te halen. Er staan wel lindebomen, maar die doen kennelijk niks. Ik hoop nog steeds op een goed klaverseizoen: aan de rechterkant van de oprijlaan staat soms heel veel klaver.
Ik hou het op 3 kastjes. Ik voel aan mijn grote teen, mijn ellebogen en mijn klompen dat het er niet veel meer moeten worden.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Mooi, he?
Inderdaad leuk. Ik wordt er alleen een beetje draaierig van.[xx(]
Mooi gebied. Waar is dit?
Jaap
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Als je van Arnhem naar Zutphen rijdt, dan houdt opeens de snelweg op. vervolgens rij je door Dieren. Als je Dieren uitrijdt, passeer je Spankeren. De autoweg gaat nu vlak langs de IJssel. Weer 10 à 15 km verder ligt Zutphen. De Gelderse Toren ligt pal aan de IJssel; vandaar dat hoge water. Ik moet ieder jaar wachten totdat het water gezakt is, eer ik de kasten daar kan neerzetten.
Bart
Bart
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Bedankt Bart,
Ik zal de wandelschoenen eens aantrekken. Lijkt me een mooi gebied.
Jaap
Ik zal de wandelschoenen eens aantrekken. Lijkt me een mooi gebied.
Jaap
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dag Jaap wat wil je op een ander vinden als het bij jou rond de deur zo mooi is.
Heb maar een paar weeken dat ik daar ben in al die bloemen,maar geeft wel een fijn gevoel.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Heb maar een paar weeken dat ik daar ben in al die bloemen,maar geeft wel een fijn gevoel.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Vette aanrader voor Jaap. Wandel eens aan de overkant van de IJssel. Dan wandel je van Doesburg naar Zutphen door de uiterwaarden, langs Olburgen, Rha, Steenderen en Bronkhorst. Erg mooi. Aan de Dierense kant van de IJssel word je telkens gehinderd door die autoweg. Ook schitterend: wandel eens van Dieren naar Hall.
Bart
Bart