Moerbei
Moderator: maartenkleijne
Re: Moerbei
Toen ik pas getrouwd was, héél lang geleden, heb ik uit Engeland een moerbei boomtje meegebracht, WHITE MULBERRY stond op het label. Na 40 jaar geen vrucht te bekennen. Blijkt dat er ook mannelijke moerbei-planten bestaan die het vertikken om vruchten te zetten. En ik was zo'n gelukkige eigenaar tot enkele jaren geleden.
kg
kg
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
KG, het is een bijzonder verhaal, maar ik heb nooit gehoord dat de moerbei (Morus nigra) tweehuizig is. Mannelijke en vrouwelijke bomen zouden dan niet kunnen bestaan. Mijn zwarte moerbei gaf al na een paar jaar volop vruchten. Ik denk dat je iets anders in je tuin had staan.
Als ik iets zou geweten hebben van moerbeiën, was me dit niet overkomen en had ik geen 40 jaar, elk jaar hoopvol naar het boomtje gekeken.
Morus alba fruitless cultivars: White Mulberry
kg
Morus alba fruitless cultivars: White Mulberry
kg
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Maar is de moerbei nou een goede drachtboom of niet?
Bart
Bart
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Beste,
Volgens mij geen drachtboom.
De onze bloeit elk jaar rijkelijk en geeft ook veel vruchtjes maar ik heb er met de beste wil van de wereld nog geen bij op gezien.
Zou kunnen dat het klimaat er zich hier niet toe leent.
Ga het dit jaar eens extra in het oog houden wie dan eigenlijk voor de bestuiving zorgt.
groeten
Dirk
Volgens mij geen drachtboom.
De onze bloeit elk jaar rijkelijk en geeft ook veel vruchtjes maar ik heb er met de beste wil van de wereld nog geen bij op gezien.
Zou kunnen dat het klimaat er zich hier niet toe leent.
Ga het dit jaar eens extra in het oog houden wie dan eigenlijk voor de bestuiving zorgt.
groeten
Dirk
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De niet vurcht dragende cultivars worden speciaal geselecteerd omdat mensen een hekel hebben aan de grote hoeveelheid vallende bessen.
Jammer als dat niet bedoeld was, sorry KG.
gr,
maarten
Jammer als dat niet bedoeld was, sorry KG.
gr,
maarten
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De Moerbei is doorgaans eenhuizig en eenslachtig. d.w.z. er zijn aan dezelfde boom mannelijke bloemen (katjes) en vrouwlijke bloemen (klein, groen, onogelijk.) Er zijn ook enkele rassen die alleen mannelijke katjes hebben en geen vrouwelijke bloemen; b.v. de rassen fruitless en Stribling. Of het goede drachtplnten zijn? ik weet het niet; in bekende drachtplantengidsen staat de morus nigra niet vermeld.

even gezocht op inet
nog morus varieteiten zonder vruchten
moraceae
urbana
mapleleaf
kg
nog morus varieteiten zonder vruchten
moraceae
urbana
mapleleaf
kg