reinigen bodems
-
- Contacteer:
reinigen bodems
Er zal zeker al eens over geschreven zijn maar ik kan er niets van vinden. Mijn bijen hebben bij een kast de gaasbodem volledig dichtgekit.
Hoe kan ik dit weer verwijderen??
Gerard
Gerard
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: reinigen bodems
Heet sodawater lost propolis goed op.
Ze vonden het zeker tochten :D
-
- Contacteer:
Gerard,
als propolis erg koud wordt kan je het makkelijk verwijderen door met een schroevendraaier of i.d. over het gaas te 'raspen'. De propolis springt er dan vanaf.
Je bodem dus een paar uur in een diepvrieskist leggen, of, nog veel eenvoudiger, nu de komende dagen 's nachts temperaturen rond het vriespunt worden verwacht, de bodem 's avonds buiten leggen en de volgende morgen vroeg krabben.
Tip: vang de propolis op en maak er tinctuur van. Of los ze op in spiritus en wrijf daarmee de binnenzijde van een kast of korf in.
als propolis erg koud wordt kan je het makkelijk verwijderen door met een schroevendraaier of i.d. over het gaas te 'raspen'. De propolis springt er dan vanaf.
Je bodem dus een paar uur in een diepvrieskist leggen, of, nog veel eenvoudiger, nu de komende dagen 's nachts temperaturen rond het vriespunt worden verwacht, de bodem 's avonds buiten leggen en de volgende morgen vroeg krabben.
Tip: vang de propolis op en maak er tinctuur van. Of los ze op in spiritus en wrijf daarmee de binnenzijde van een kast of korf in.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Met de vlam verhitten. Als het dan goed zacht wordt, de bodem op de tegels laten stuiteren. Eerst een krant neerleggen!DE BIEZEN schreef:
Gerard
De plakken vallen er dan vrij snel uit. (stinkt wel flink)
Hennie......
-
- Contacteer:
We gaan het proberen
Bedankt
Gerard
Bedankt
Gerard
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Gerard,
Ik gebruik de methode van Els en die van Hennie. Eerst koud met een verfkrabber beide kanten schoon krabben. Dan blijft er alleen nog propolis over wat in de mazen van het gaas zit en dan de verfbrander er op.
Jaap
Ik gebruik de methode van Els en die van Hennie. Eerst koud met een verfkrabber beide kanten schoon krabben. Dan blijft er alleen nog propolis over wat in de mazen van het gaas zit en dan de verfbrander er op.
Jaap
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
DE BIEZEN schreef:
Er zal zeker al eens over geschreven zijn maar ik kan er niets van vinden. Mijn bijen hebben bij een kast de gaasbodem volledig dichtgekit.
Gerard
propolis lost op in spiritus, ik gebruik de opgeloste propolis om de binnenkant van de kasten mee te "schilderen" bijen vinden het lekker en help tegen het rotten van het hout.