nectar hoe te zien? ..en schimmel.. schoonmaken ..

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

nectar hoe te zien? ..en schimmel.. schoonmaken ..

Bericht door remolen »

[:)]
Ik heb twee vragen. ik heb een aantal ramen waar al vollop stuifmeel in wordt gedaan. maar deze ramen (2 in totaal) zijn aan de randen een aantal cellen beschimmeld. Kan ik dit schoonmaken of doen de bijen dit zelf op den duur ? het gaat om een volk wat 3 ramen broed heeft op dit moment dus niet heel erg sterk (volgens mij)

Hoe kan je eigenlijk zien of bijen nectar halen? Ik zag in de ramen al verse nectar en er vliegen veel bijen met stuifmeel maar ook veel zonder stuifmeel. De waterhalers met strakgespannen achterlijf herken ik al wel. maar hoe zie je of ze nectar halen ?

Groet René
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: nectar hoe te zien? ..en schimmel.. schoonmaken ..

Bericht door Hans van der Post. »

Moet even glimlachen. Ja die dikgespannen een beetje naar beneden krommende achterlijfjes - de honingblaas is gevuld! met wat? is de vraag; kan ook water zijn of nectar.[:)]
Water slaan de bijen niet op tenminste dit heb ik nog niet eerder gezien. Nectar kun je vinden in de open cellen midden in het broednest er boven of het raam aan de buitenzijde van het stuifmeelraam. Als je een raam kantelt -horizontaal - rollen er druppels nectar uit en klontje stuifmeel wat nog niet is aangestampt.

Als er maar een paar beschimmelde cellen zijn bv de onderste rij dan zou ik mij daar niet druk over maken. Dit maken de bijen schoon voordat ze het in gebruik nemen.
Is een raam - raat grotendeels beschimmeld dan weg er mee.

!Hans.
Plaats reactie