Zwem verhinderen door miniveger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Piet Zuidgeest
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 19:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zwem verhinderen door miniveger

Bericht door Piet Zuidgeest » do 16 apr 2009, 14:08

Hallo collega`s
Mijn grootste buckfastvolk is dit voorjaar explosief gegroeid, staat op twee broedkamers x 12 ramen en heeft nu al zwermplannen. Veel speeldopjes, een al met een eitje erin, tamelijk veel darrenbroed en massaal vergaderen op de vlieg plank. Ook de honingkamer begint al aardig gewicht te krijgen en om technische reden wil ik er geen derde broedkamer op. Ik wil geen zwerm, want ik wil dit volk groot houden om optimaal honing te oogsten en bovendien gaat er rond 20 mei een rijpe dop in van een zuivere buckfast om tot F1 te ontwikkelen en voor die tijd wil ik er dus geen tussenpaus in hebben.
Ik heb daarom vanmorgen een mini vegertje (drieramer) gemaakt. De planning is nu om over negen dagen alle doppen in het grote volk weg te breken en het vegertje weer bij het grote volk te voegen.
De grote vraag is nu: zijn ze dan voor een poosje hun zwermdrift kwijt? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Gr Piet.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwem verhinderen door miniveger

Bericht door Dirk Blanken » do 16 apr 2009, 17:10

Piet,
Niemand kan je garanderen dat dit lukt.
Beter was geweest om een flinke zwerm eraf te halen(meer dan 6 ramen) bijen en veel kunstraat terug te geven zodat de jonge bijen lekker aan het werk kunnen.
Na her breken ev alleen de koningin terug geven en de moerloze zwerm verdelen over zwakkere volken
Ook kan je de druk van het grote volk af halen door honingkamers te wisselen.
Dirk

dertiende

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Zwem verhinderen door miniveger

Bericht door Huitema » do 16 apr 2009, 22:35

Een volk moerloos maken op het hoogtepunt van de voorjaarsdracht is naar mijn idee niet de beste manier om veel honing te winnen. Ik zou de moer weer terugzetten en die mooie buckfast in een drachtloze periode invoeren.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zwem verhinderen door miniveger

Bericht door pim123 » do 16 apr 2009, 22:55

:Dhahahaha...100 imkers ... 100 meningen ! :D

Piet Zuidgeest
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 19:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwem verhinderen door miniveger

Bericht door Piet Zuidgeest » zo 19 apr 2009, 09:19

Jongens bedankt voor je reactie, we zien het wel.
gr piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten