Hans,
Er werd geopperd dat het misschien er mee te maken had dat de moer zich buiten had begeven toen het vrijdag zulk mooi weer was. Dit schijnt incidenteel voor te komen.
Dirk,
Ik had mijn bijen nog niet ingezien. Dus door controle is de moer niet verdwenen.
Over het volk:
Dit volk was afkomstig van een zwerm die ik eind augustus ving en opgezet heb. Ik vond toen een drietal zwermen naast elkaar en heb alles in mijn kap gevangen en als één volk opgezet. Drie weken later had dit vrij forse volk alle winter voer al opgeslagen. Ze zaten op volledige natuurbouw. Ik heb er voor de inwintering een honingkamer ondergezet. Deze is nu ook nog niet bezet.
Tieme
De eerste zwerm is eraf
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: De eerste zwerm is eraf
Tieme, je hebt op 5 april in het volk gekeken. Wanneer heb je dit volk daarvoor het laatst open gehad en ramen bekeken?
Als de onderbak niet bezet is en er geen uitgelopen darrenbroed is, zal het volk niet gezwermd hebben. Het is bovendien veel te vroeg zoals anderen ook al meldden. Mijn vroegste zwerm was ooit omstreeks 15 april en daarna nog enkele eind april, maar zwermen in april zijn een grote uitzondering.
Moeren schijnen nog wel eens naar buiten te gaan, maar dat gaat alleen fout als ze geknipt zijn en niet terug kunnen komen op de vliegplank. Een leggende moer is te zwaar om te vliegen en zal dat dus niet doen.
Waarschijnlijk dus redcellen door eerdere verstoring: beschadiging van de moer of inballen door verstorende imkershandelingen.
Als er niet tijdig rijpe darren in de buurt zijn moet het volk als verloren worden beschouwd.
Groet, Albert de Wilde
Als de onderbak niet bezet is en er geen uitgelopen darrenbroed is, zal het volk niet gezwermd hebben. Het is bovendien veel te vroeg zoals anderen ook al meldden. Mijn vroegste zwerm was ooit omstreeks 15 april en daarna nog enkele eind april, maar zwermen in april zijn een grote uitzondering.
Moeren schijnen nog wel eens naar buiten te gaan, maar dat gaat alleen fout als ze geknipt zijn en niet terug kunnen komen op de vliegplank. Een leggende moer is te zwaar om te vliegen en zal dat dus niet doen.
Waarschijnlijk dus redcellen door eerdere verstoring: beschadiging van de moer of inballen door verstorende imkershandelingen.
Als er niet tijdig rijpe darren in de buurt zijn moet het volk als verloren worden beschouwd.
Groet, Albert de Wilde
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Beste Albert,
Zoals ik al had aangegeven heb ik dit vol niet eerder ingekeken. De laatste keer dat het geopend is geweest was in Oktober.
De moer was niet geknipt, ik ben daarmee gestopt. Maar ik kan me voorstellen dat een moer wel van de vliegplank af kan vallen in het gedrang bij mooi weer en misschien niet helemaal vliegensvlug was (er was aardig wat broed).
Jullie moogt niet vergeten dat er op regels ook uitzonderingen zijn.
Tieme
Zoals ik al had aangegeven heb ik dit vol niet eerder ingekeken. De laatste keer dat het geopend is geweest was in Oktober.
De moer was niet geknipt, ik ben daarmee gestopt. Maar ik kan me voorstellen dat een moer wel van de vliegplank af kan vallen in het gedrang bij mooi weer en misschien niet helemaal vliegensvlug was (er was aardig wat broed).
Jullie moogt niet vergeten dat er op regels ook uitzonderingen zijn.
Tieme
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
De uitzondering zal hier dan mogelijk zijn geweest dat de moer ziek is geworden en doodgegaan. Het kan allerlei oorzaken hebben. Dat komt af en toe voor. Ik heb het wel gehad dat de moer ziekelijk was en niet meer legde, maar nog wel in het volk aanwezig bleef en pas na ongeveer 2 weken doodging. Toen konden er ook geen redcellen meer worden gemaakt. Dan is het volk dus hopeloos moerloos en verloren. Jij had nog redcellen en een kleine kans op bevruchting van een jonge moer.
- Tieme
- Contacteer:
Ach, en als dat niet lukt verenig ik dit volk met een ander.
groet,
Tieme
groet,
Tieme
- Tieme
- Contacteer:
Beste allemaal,
Ik had het volk waaroverdit topic gaat op 1 à 2 doppen gezet. 2 bleek gisteren want er hing een klein zwermpje. Ik heb het gevangen en deze zit nu in een kirchhainer, groter was het niet. Het volk zalf is sterk gebleven, dus dat is alvast een zegen.
groeten,
Tieme
Ik had het volk waaroverdit topic gaat op 1 à 2 doppen gezet. 2 bleek gisteren want er hing een klein zwermpje. Ik heb het gevangen en deze zit nu in een kirchhainer, groter was het niet. Het volk zalf is sterk gebleven, dus dat is alvast een zegen.
groeten,
Tieme