De blind bij gesignaleerd

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Re: De blind bij gesignaleerd

Bericht door Erik Speksnijder »

Ik zei niet voor niets dat er uitzonderingen zijn; leuk dat je ze gelijk laat zien [}:)]. Maar de stelregel gaat voor de ruime meerderheid zeker op - zie zweefvliegentabel!
Helaas zijn op alle regels uitzonderingen. Ik vertel ook altijd dat wespen vleeseters zijn - er zijn tropische soorten die nectar verzamelen, niet alle wespen hebben werksters, niet alle bijen zijn behaard, niet alle solitaire bijen nestelen solitair, niet alle bijen hebben een stuifmeeverzamelapparaat, niet alle vlinders hebben geschubde vleugels of hebben vleugels, niet alle eendagsvliegen leven 1 dag etc. etc.
Waar het mij om ging, is dat ik het geschrevene een simpele manier vind voor de leek om onderscheid te maken. Je moet tenslotte ergens beginnen. Als je met alle uitzonderingen rekening moet houden, kun je niemand meer met goed fatsoen iets vertellen.

Erik
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Erik Speksnijder schreef:
Ik zei niet voor niets dat er uitzonderingen zijn; leuk dat je ze gelijk laat zien [}:)].

Had ik gelezen hoor [8D]

Helaas zijn op alle regels uitzonderingen.

Vind ik niet, juist de grote schakering aan oplossingen maakt een groep als zweefvliegen juist zo interessant. Maar je bedoelt natuurlijk dat het een stuk makkelijker uitleggen was geweest.

Erik Speksnijder schreef:Waar het mij om ging, is dat ik het geschrevene een simpele manier vind voor de leek om onderscheid te maken. Je moet tenslotte ergens beginnen. Als je met alle uitzonderingen rekening moet houden, kun je niemand meer met goed fatsoen iets vertellen.

Make everything as simple as possible, but not simpler(Albert Einstein). Maar je hebt gelijk, toen ik een zweefvlieg en een bij naast elkaar had noemde ik ook tegen mijn zoontje (toen nog vijf) het verschil in antennes. Alhoewel ik versteld sta wat kleuters begrijpen. Als ik het voor hem teken zou ik hem zelfs de [url="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Vena_spuria.svg/800px-Vena_spuria.svg.png"]vena spuria[/url] kunnen laten zien :D Heb pas een bijenles aan kleuters gegeven en stond versteld van de gedetailleerde vragen, ik denk dat sommige volwassenen ze niet eens hadden kunnen stellen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl
Femke
Contacteer:

Bericht door Femke »

Ik leer kinderen, dat ze moeten letten op het wel of niet aanwezig zijn van duidelijke antennes. Zie je duidelijke antennes (natuurlijk samen met de doorzichtige vleugels) dan heb je met een bij of wesp te maken. Zie je geen duidelijke antennes, dan heb je met een vlieg te maken.

Simpel onderscheid, maar goed om te onthouden.
Femke
Contacteer:

Bericht door Femke »

Overigens, over signaleren gesproken...

Het huis van mijn ouders (waar ook de metselbijen in de tuin zitten) is een paradijs voor bijen, geloof ik. Sinds enige weken vliegen er bijen (denk ik) af en aan om vervolgens in de gaatjes van de houten panelen onder het balkon te kruipen. Het balkon ligt op het zuiden en vanaf de woonkamer (begane grond) zie je de beestjes af- en aanvliegen. Ik heb het sterke vermoeden dat ze er bouwen. Mijn vader zegt dat ze nergens heen kunnen (er schijnt niet zoveel ruimte tussen de houten panelen te zitten), maar hoeveel ruimte hebben bijen eigenlijk nodig voor hun nest? Bijkomend feit is dat de achter- en voortuin een grote 'zoem' is. Er staan struikjes (groenblijver) die voor het eerst dit jaar kleine gele bloemen vormen. De bijen (twee soorten: een met meer geel/bruin en een met meer bruin/zwart) zitten daar in, driftig op zoek naar nektar. Je hoort overal in de tuin het gezoem, overal is vliegverkeer: metselbijen, hommels, zwevers, bijen... Moet een walhalla voor elke imker zijn, hier :D

Edit: en nee, de bijen onder het balkon zijn geen metselbijen. Die zitten elders en zien er echt anders uit.
Plaats reactie